HEMŞİRELİK (TÜRKÇE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HEM4075 | Halk Sağlığı ve Kentsel Tasarım | Güz Bahar |
2 | 0 | 2 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi HAYAT YALIN |
Dersin Amacı: | COVID-19 salgınının kentlerde hızla yaygınlık kazanması, uzun yıllardır ihmal edilen halk sağlığı açısından tasarım süreçleri ile ilişkisinin gündeme gelmesine olanak sağlamıştır. Kentlerin halk sağlığı açısından tasarımı ve planlanmasının öneminin ortaya konulması amaçlanmıştır. Ders öğrenciye Kentsel tasarım öğeleri ile mekânda yaşam kalitesinin artırılması ve kentsel çevre ile sağlık arasındaki ilişkiyi kavrama yetisi kazandırmayı amaçlamaktadır. Kentlerin, halk sağlığı açısından yeniden nasıl ele alınabileceği, sağlıklı ve yaşanabilir mekânların herkesi kapsayan ve herkes tarafından eşit koşullarda erişilebilir olmasının sağlanması için genel kavramların öğretilmesi hedefleri bulunmaktadır. Kentsel tasarım ilkeleri doğrultusunda sağlıklı ve sürdürülebilir bir yaşam biçimini teşvik etmek, kent ile insan arasındaki sağlık ilişkisi, ve Ekolojiyi bir yaşam biçimine dönüştüren sürdürülebilir bir kent biçimlendirme hedefleri bulunmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Öğrenme Kazanımları Şehirlerin gelişme seyri ile salgınlar arasındaki ilişkinin tarihsel süreci hakkında bilgi sahibi olur, Kentsel Tasarımda Sağlığın Temel İlke Olarak Geliştirilmesi konusunda temel ilkeleri kullanabilir, Sağlığı Geliştirmek İçin kentsel Tasarım konusunda analiz yapabilme ve problem tanımlama becerisi kazanabilir, Sağlıklı ve yaşanabilir mekânların herkesi kapsayan ve herkes tarafından eşit koşullarda erişilebilir olmasının sağlanması için genel kavramları öğrenme bilgisine sahip olur, Günümüzdeki Kentsel Tasarım sorunlarına farklı açılardan bakabilme yetisi elde eder, Kentsel Tasarım ile ilgili temel bilgileri alarak disiplinler arası çalışma becerisine sahip olur. |
"İnsanların Yaşam ve Yerleşme Biçimlerinin Evrimi Sırasında Salgın Hastalık Olgusu ve İnsanların Bunlara Karşı Koyma Biçimi, Tarihsel Süreçte Pandemiler, Halk Sağlığına Yaklaşımlar ve Kentler, Kent Geliştirmenin Bir Aşaması Olarak Kentsel Tasarım Kentsel Tasarım Süreci, Kentsel Tasarımı Etkileyen Faktörler, Kentsel Tasarımın Halk Sağlığı üzerindeki etkileri " |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | "Salgın Hastalık Olgusu ve Sosyo-Mekânsallığı Üzerine- Mağaralarda yaşam Yerleşik yaşama geçiş süreci, Kentsel yaşamın doğuşu" | |
3) | Tarihsel Süreçte Pandemiler | |
4) | Sanayi Devrimi-Kentler | |
5) | Kolera Salgını, Londra ve İstanbul | |
6) | Kent Geliştirmenin Bir Aşaması Olarak Kentsel Tasarım | |
7) | Sanayileşme sonrası kentlerde ortaya çıkan sorunlara çözüm arayışı | |
8) | Kentsel Tasarım süreci | |
9) | Kentsel Tasarımı Etkileyen Faktörler | |
10) | Kentsel Tasarım İlkeleri | |
11) | Evrensel Tasarım | |
12) | Yaya Erişilebilirlik ve Sağlıklı Şehirler | |
13) | Sağlığı Geliştirmek İçin Kentsel Yeşil Alanlar | |
14) | Seçilecek alanların kullanıcı gereksinimleri ve herkes için tasarım ilkelerine göre incelenmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | "Required Textbook: Aksoy, Y. (2021). COVID-19 Sonrası Dönemde Kentsel Alanları Yeniden Düşünmek. İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık Referance list: Carmona, M., Heath, T., Tiesdell, S. ve Oc, T. (2010). Public Places, Urban Spaces: The Dimensions of Urban Design, 2nd Edition, New York: Routledge Corburn, J. (2019). Sağlıklı şehir planlaması-mahalleden ülkeye sağlıkta eşitlik, İstanbul: İnsev Yayınları Atabaş, K. (2004). Merkezi Bir Kent Parçası Kentsel Tasarım Projesi Kitap Açıklaması, Boyut Yayın Grubu " |
Diğer Kaynaklar: | "Required Textbook: Aksoy, Y. (2021). COVID-19 Sonrası Dönemde Kentsel Alanları Yeniden Düşünmek. İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık Referance list: Carmona, M., Heath, T., Tiesdell, S. ve Oc, T. (2010). Public Places, Urban Spaces: The Dimensions of Urban Design, 2nd Edition, New York: Routledge Corburn, J. (2019). Sağlıklı şehir planlaması-mahalleden ülkeye sağlıkta eşitlik, İstanbul: İnsev Yayınları Atabaş, K. (2004). Merkezi Bir Kent Parçası Kentsel Tasarım Projesi Kitap Açıklaması, Boyut Yayın Grubu " |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 2 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 2 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 10 | 120 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 150 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sağlık bakımı alanında kuramsal ve kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayışla hemşirelik bakımını planlamak ve değerlendirmek. | |
2) | Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak. | |
3) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | |
4) | Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda Hemşirelik model/kuramlarını kulanmak. | |
5) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | |
6) | Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. | |
7) | Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. | |
8) | Hemşirelik uygulamalarında kişilerarası ve kültürlerarası iletişim becerilerini etkili kullanabilmek. | |
9) | Hemşirelik uygulama ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilmek. | |
10) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | |
11) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | |
12) | Sağlık hizmetleri ve hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk almak ve öncülük etmek. |