ECZACILIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
PHAR3002 | Farmakoloji III | Bahar | 2 | 0 | 2 | 3 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi TİLBE ÇEVİKELLİ |
Dersin Amacı: | Santral sinir sistemi ilaçları, Analjezikler, Endokrin sistem ilaçları, Hipotalamus ve hipofiz bezi hormonları ve antiemetik ve antidiyareiklerin özelliklerini değerlendirmektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Santral sinir sistemini öğrenir. 2. Hipnotikleri ve sedatifleri öğrenir ve bilir. 2.1. Bu ilaçların etki mekanizmalarını ve ilaç etkileşimlerini yorumlar. 3. Alkoller ve metabolitlerinin etkilerini öğrenir. 4. Analjezik ve anestezik ilaçları öğrenir. 4.1. Bu ilaçların etki mekanizmalarını ve ilaç etkileşimlerini yorumlar. 5. Endokrin sistem hastalıklarında kullanılan ilaçların etki mekanizması bilir. 5.1. Diyabet hastalığında kullanılan ilaçların etki mekanizması bilir. 5.2. Tiroid hastalığında kullanılan ilaçların etki mekanizması bilir. 6. Hipotalamus ve hipofiz bezi hormonlarını öğrenir. 7. Antiemetikler ve antidiyareik ilaçların mekanizmasını bilir. |
Bu ders; Santral sinir sistemine giriş,Hipnosedatifler ve alkoller,Antidepresan ve antimanik ilaçlar,Genel ve lokal anestezik ilaçlar,Opioid analjezikler ve NSAİİler,Antiepileptik ilaçlar ve parkinson tedavisinde kullanılan ilaçlar,Endokrin sisteme giriş ve antitiroid ilaçlar,PTH, D vitamini ve Kalsitonin,İnsulin and oral antidiyabetik ilaçlar,Hipotalamus hormonları,Östrojen, projestin ve androjenler,Kortikosteroid hormonlar,Antiemetik ve diyareikler,Genel tekrar; konularını içermektedir. Dersin öğretim yöntemi anlatım şeklindedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Santral sinir sistemine giriş | Ders Sunumları ve Önerilen Kitaplar |
2) | Hipnosedatifler ve alkoller | Ders Sunumları ve Önerilen Kitaplar |
3) | Antidepresan ve antimanik ilaçlar | Ders Sunumları ve Önerilen Kitaplar |
4) | Genel ve lokal anestezik ilaçlar | Ders Sunumları ve Önerilen Kitaplar |
5) | Opioid analjezikler ve NSAİİler | Ders Sunumları ve Önerilen Kitaplar |
6) | Antiepileptik ilaçlar ve parkinson tedavisinde kullanılan ilaçlar | Ders Sunumları ve Önerilen Kitaplar |
7) | Endokrin sisteme giriş ve antitiroid ilaçlar | Ders Sunumları ve Önerilen Kitaplar |
8) | PTH, D vitamini ve Kalsitonin | Ders Sunumları ve Önerilen Kaynaklar |
9) | Ara Sınav | Ders Sunumları ve Önerilen Kaynaklar |
10) | İnsulin and oral antidiyabetik ilaçlar | Ders Sunumları ve Önerilen Kaynaklar |
11) | Hipotalamus hormonları | Ders Sunumları ve Önerilen Kaynaklar |
12) | Östrojen, projestin ve androjenler | Ders Sunumları ve Önerilen Kaynaklar |
13) | Kortikosteroid hormonlar | Ders Sunumları ve Önerilen Kaynaklar |
14) | Antiemetik ve diyareikler | Ders Sunumları ve Önerilen Kaynaklar |
15) | Final Sınavı | Ders Sunumları ve Önerilen Kaynaklar |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | 1.Kayaalp, SO: Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, Ankara, 2009. 2.Hardman JG, Limbird LE, Eds.: Goodman and Gilman’s The Pharmacological Basis of Therapeutics, New York, 2022. 3.Katzung & Trevor: Farmakoloji, Güneş Kitabevi, 2022. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 2 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2.5 | 35 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 65 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Eczacılık alanındaki sorunları saptama, sentez yaparak bu sorunlara yönelik hipotez oluşturma ve çeşitli gözlemsel, deneysel ve klinik yöntemler kullanarak çözüm üretebilme becerisi kazanır. | 4 |
2) | Eczacılık ile ilgili bilgi ve verileri analiz etme ve derleme yetisi gösterme; bunları ve sonuçlarını, arkasındaki delilleri, bilgi ve görüşleri yazılı ve sözlü olarak net bir şekilde sunabilme. Nicel ve nitel veri toplama, ilaç geliştirme, farmakolojik testler ve klinik çalışmalarda kullanılan yöntemlerde bilgi ve beceri kazanır. | 5 |
3) | Etkili iletişim kurma ve hem İngilizce hem Türkçe sözlü, yazılı ve okuma becerisi kazanır. Mesleki alanda İngilizceye hâkim olur. Mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahip, insani değerlere ve hasta haklarına saygılı bir şekilde çalışır. Klinik çalışmalar ve hasta gizliliği konusunda etik ilkelere bağlı kalır. | 3 |
4) | Eleştirel, yaratıcı ve analitik düşünme yeteneği geliştirir. İlaç geliştirme ve üretim süreçlerinde kullanılan teknikleri öğrenir ve bu konuda bilgi ve beceri kazanır. Farmasötik bilimler, farmakoloji ve klinik eczacılık alanında kullanılan teorileri ve uygulamaları öğrenir ve bu teorilerle uygulamalar arasında bağlantı kurabilir. | 5 |
5) | Bilgisayar sistemleri ve farmasötik veri tabanlarını etkin bir şekilde kullanarak ilaç geliştirme, hastalıkların teşhisi ve tedavisine yönelik sorunlara çözüm bulabilir. Bilimsel literatürü araştırır, bilgiye ulaşır ve eczacılık ve ilaç teknolojisi alanındaki en yeni gelişmeleri takip eder. Ulusal ve uluslararası sağlık sorunlarını fark eder ve bu sorunlara bilimsel bir yaklaşımla çözüm üretir. | 4 |
6) | Bağımsız çalışabilme, karar alabilme ve projeleri yönetebilme becerisi kazanır. Sağlık ekibinin bir parçası olarak sorumluluk alır ve disiplinlerarası çalışmalara etkin bir şekilde katkı sağlar. Bu kazanımlar, eczacılık mesleğinde gerekli bilgi, beceri ve etik değerleri kazandırmayı amaçlamaktadır. | 4 |