ECZACILIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
PHAR3001 | Farmakoloji II | Güz | 2 | 0 | 2 | 3 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi TİLBE ÇEVİKELLİ |
Dersin Amacı: | Bu ders öğrenciye; otokoidler ve önemini, otonom sinir sistemi ve ilaçlarını, kardiyovasküler sistem hastalıkları ve tedavisinde kullanılan ilaçları, solunum sistemi hastalıkları ve tedavisinde kullanılan ilaçları öğretmeyi amaçlamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Farmakoloji dersi eczacılık fakültesi eğitiminde çok önemli bir role sahiptir. Farmakoloji II dersinin yardımıyla, bu ders kapsamında sistem farmakolojisinin bileşenleri tartışılacaktır. 1. Otakoid tanımını bilir. 1.1. Histamin ve antihistaminikleri tarifler. 1.2. Endotelin, Nitrik oksit, Araşidonik asit metabolitlerini bilir. 1.3. Serotonin, Renin anjiyotensin, kininleri bilir. 2. Otonom sinir sistemini bilir. 2.1.Otonom sinir sistemi ilaçlarının farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, yan etkilerini, kontrendikasyonlarını ve diğer ilaçlarla etkileşimlerini özetler. 2.2. Otonom sinir sistemi ilaçlarının etki mekanizmalarını yorumlar. 3. Kardiyovasküler sistem ilaçlarının farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, yan etki profillerini, kontrendikasyonlarını ve ilaç etkileşimlerini tartışabilir. 3.1. Kardiyovasküler sistem ilaçlarının etki mekanizmalarını yorumlar. 3.2. Kardiyovasküler sistem hastalıklarında kullanılan ilaçlarına örnekler verir. 4. Respiratuvar sistem ilaçlarının farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, yan etki profillerini, kontrendikasyonlarını ve ilaç etkileşimlerini tartışabilir. 4.1.Respiratuvar sistem ilaçlarının etki mekanizmalarını yorumlar. 4.2. Respiratuvar sistem hastalıklarında kullanılan ilaçlarına örnekler verir. |
Bu kurs şunları içerir; Otakoidlere giriş, histamin ve antihistaminikler, endotelin ve NO/araşidonik asit metabolitleri, serotonin ve renin-anjiyotensin-kinin, otonom sinir sistemine giriş ve parasempatomimetik ilaçlar, parasempatolitik ilaçlar, sempatomimetik ilaçlar ve ganglion blokerleri, antihipertansif ilaçlar ve diüretikler, konjestif kalp yetmezliği ve antianjinal ilaçlar, hipolipidemik ajanlar, antikoagülanlar ve aritmik ilaçlar, antitüsifler, mukolitikler ve ekspektoranlar, bronkodilatörler. Dersin öğretim yöntemi anlatım şeklindedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Otokoidlere Giriş | Ders Sunumları ve Önerilen Kitaplar |
2) | Histamin | Ders Sunumları ve Önerilen Kitaplar |
3) | Prostaglandinler ve diğer eikosanoidler | Ders Sunumları ve Önerilen Kitaplar |
4) | Serotonin ve Vazoaktif peptitler | Ders Sunumları ve Önerilen Kitaplar |
5) | Otonom sinir sistemine giriş | Ders Sunumları ve Önerilen Kitaplar |
6) | Parasempatomimetikler ve parasempatolitikler | Ders Sunumları ve Önerilen Kitaplar |
7) | Sempatomimetikler ve sempatolitikler | Ders Sunumları ve Önerilen Kitaplar |
8) | Nöromüsküler Bloker Ajanlar | Ders Sunumları ve Önerilen Kitaplar |
9) | Ara Sınav | Ders Sunumları ve Önerilen Kitaplar |
10) | Antihipertansif ve antianginal ilaçlar | Ders Sunumları ve Önerilen Kitaplar |
11) | Konjestif kalp yetmezliği için ilaçlar ve antiaritmikler | Ders Sunumları ve Önerilen Kitaplar |
12) | Antikoagülanlar | Ders Sunumları ve Önerilen Kitaplar |
13) | Solunum sistemi farmakolojisi I-II | Ders Sunumları ve Önerilen Kitaplar |
14) | Genel tekrar | Ders Sunumları ve Önerilen Kitaplar |
15) | Final Sınavı | Ders Sunumları ve Önerilen Kitaplar |
Ders Notları / Kitaplar: | -During the course process, relevant academicians will share their course presentations or other documents they want to share via "itslearning". -Basic & Clinical Pharmacology, Editör: Katzung BG, McGraw Hill, -Goodman & Gilman's The Pharmacological Basis of Therapeutics, Editors: Hardman JG, Limbird LE, McGraw-Hill, New York, |
Diğer Kaynaklar: | Basic & Clinical Pharmacology, Editör: Katzung BG, McGraw Hill, Goodman & Gilman's The Pharmacological Basis of Therapeutics, Editors: Hardman JG, Limbird LE, McGraw-Hill, New York, |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 2 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 3 | 45 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 75 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Eczacılık alanındaki sorunları saptama, sentez yaparak bu sorunlara yönelik hipotez oluşturma ve çeşitli gözlemsel, deneysel ve klinik yöntemler kullanarak çözüm üretebilme becerisi kazanır. | 4 |
2) | Eczacılık ile ilgili bilgi ve verileri analiz etme ve derleme yetisi gösterme; bunları ve sonuçlarını, arkasındaki delilleri, bilgi ve görüşleri yazılı ve sözlü olarak net bir şekilde sunabilme. Nicel ve nitel veri toplama, ilaç geliştirme, farmakolojik testler ve klinik çalışmalarda kullanılan yöntemlerde bilgi ve beceri kazanır. | 5 |
3) | Etkili iletişim kurma ve hem İngilizce hem Türkçe sözlü, yazılı ve okuma becerisi kazanır. Mesleki alanda İngilizceye hâkim olur. Mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahip, insani değerlere ve hasta haklarına saygılı bir şekilde çalışır. Klinik çalışmalar ve hasta gizliliği konusunda etik ilkelere bağlı kalır. | 3 |
4) | Eleştirel, yaratıcı ve analitik düşünme yeteneği geliştirir. İlaç geliştirme ve üretim süreçlerinde kullanılan teknikleri öğrenir ve bu konuda bilgi ve beceri kazanır. Farmasötik bilimler, farmakoloji ve klinik eczacılık alanında kullanılan teorileri ve uygulamaları öğrenir ve bu teorilerle uygulamalar arasında bağlantı kurabilir. | 5 |
5) | Bilgisayar sistemleri ve farmasötik veri tabanlarını etkin bir şekilde kullanarak ilaç geliştirme, hastalıkların teşhisi ve tedavisine yönelik sorunlara çözüm bulabilir. Bilimsel literatürü araştırır, bilgiye ulaşır ve eczacılık ve ilaç teknolojisi alanındaki en yeni gelişmeleri takip eder. Ulusal ve uluslararası sağlık sorunlarını fark eder ve bu sorunlara bilimsel bir yaklaşımla çözüm üretir. | 4 |
6) | Bağımsız çalışabilme, karar alabilme ve projeleri yönetebilme becerisi kazanır. Sağlık ekibinin bir parçası olarak sorumluluk alır ve disiplinlerarası çalışmalara etkin bir şekilde katkı sağlar. Bu kazanımlar, eczacılık mesleğinde gerekli bilgi, beceri ve etik değerleri kazandırmayı amaçlamaktadır. | 4 |