ECZACILIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
PHAR2007 | Biyokimya | Güz | 2 | 0 | 2 | 2 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi TİLBE ÇEVİKELLİ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Bu ders için herhangi bir ön şart veya özel opsiyonel bileşen yoktur. Ancak öğrencilerin temel kimya ve biyoloji bilgisi (lise düzeyi) beklenmektedir. Online kaynaklar ve ek video materyalleri, öğrencilerin kendini geliştirmesi için tavsiye edilebilir. |
Dersin Amacı: | Bu ders, canlı sistemlerin temel yapıtaşları olan proteinler, lipitler, karbonhidratlar ve nükleik asitlerin yapı ve işlevlerini, sağlıklı ve hastalıklı durumlarla birlikte ele alır. Özellikle eczacılık ve ilaç bilimleri bağlamında, bu biyomoleküllerin metabolizması, enzimatik tepkimeler ve bunların hastalık tedavisinde nasıl hedeflenebileceği konusunda öğrencilerde temel bir farkındalık yaratır. Öğrencilerin ileri düzey eczacılık dersleri (farmakoloji, farmasötik kimya vb.) ve mesleki uygulamalarına temel oluşturmayı amaçlar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Canlıların temel yapıtaşları olan biyomoleküllerin (protein, lipit, karbonhidrat, nükleik asit) yapı ve fonksiyonlarını kavrayabilir. Basit moleküllerin daha karmaşık yapılara dönüşümü veya parçalanma süreçlerini ve bu süreçlerde görev alan enzimatik ve reseptör-ligand etkileşimlerini açıklayabilir. Farklı metabolik yolların sağlıklı durum ve patolojik koşullardaki rolünü irdeleyerek, eczacılık uygulamaları (ilaç hedefleme, tedavi stratejileri vb.) açısından yorumlayabilir. Hastalıkların biyokimyasal temelini anlayarak, farmasötik bakım ve ilaç geliştirme süreçlerinde bu bilgiyi kullanabilir. Biyokimya alanındaki güncel literatürü takip ederek eczacılık bilimlerine katkı sağlayacak şekilde eleştirel düşünme becerisi geliştirebilir. |
Hafta Konu Hafta 1 Biyokimya ve Hücresel Biyokimyaya Giriş Hafta 2 Su, Ozmoz Hafta 3 Asitler, Bazlar ve Tamponlar Hafta 4 Amino Asitler ve Proteinler Hafta 5 Enzimler ve Plazma Proteinleri Hafta 6 Hemoglobin ve Karbonhidratlar: Yapı ve Fonksiyon Hafta 7 Lipitler: Yapı ve Fonksiyon, Vitaminler ve Koenzimler Hafta 8 Ara Sınav (Midterm) Haftası Hafta 9 Nükleotitlerin Yapısı ve Fonksiyonu Hafta 10 Mineraller ve Hormonlar Hafta 11 Protein ve Lipitlerin Sindirimi, Emilimi ve Metabolizması Hafta 12 Karbonhidratların Sindirimi, Emilimi ve Metabolizması Hafta 13 Glikojen Metabolizması ve Pentoz Fosfat Yolu Hafta 14 Krebs Döngüsü ve Elektron Taşıma Sistemi Final Sınav |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Introduction to Biochemistry and Cellular Biochemistry | Lehninger Principles of Biochemistry Ders Slaytları (PowerPoint) |
2) | Su, osmoz | Lehninger Principles of Biochemistry Ders Slaytları (PowerPoint) |
3) | Asitler, Bazlar ve Tamponlar | Lehninger Principles of Biochemistry Ders Slaytları (PowerPoint) |
4) | Amino Asitler ve Proteinler | Lehninger Principles of Biochemistry Ders Slaytları (PowerPoint) |
5) | Enzimler ve Plazma Proteinleri | Lehninger Principles of Biochemistry Ders Slaytları (PowerPoint) |
6) | Hemoglobin ve Karbonhidratlar: Yapı ve Fonksiyon | Lehninger Principles of Biochemistry Ders Slaytları (PowerPoint) |
7) | Lipitler: Yapı ve Fonksiyon, Vitaminler ve Koenzimler | Lehninger Principles of Biochemistry Ders Slaytları (PowerPoint) |
8) | Ara Sınav Haftası | Önceki konuların tekrarı Sınava hazırlık |
9) | Nükleotitlerin Yapısı ve Fonksiyonu | Lehninger Principles of Biochemistry Ders Slaytları (PowerPoint) |
10) | Mineraller ve Hormonlar | Lehninger Principles of Biochemistry Ders Slaytları (PowerPoint) |
11) | Protein ve Lipitlerin Sindirimi, Emilimi ve Metabolizması | Lehninger Principles of Biochemistry Ders Slaytları (PowerPoint) |
12) | Karbonhidratların Sindirimi, Emilimi ve Metabolizması | Lehninger Principles of Biochemistry Ders Slaytları (PowerPoint) |
13) | Glikojen Metabolizması ve Pentoz Fosfat Yolu | Lehninger Principles of Biochemistry Ders Slaytları (PowerPoint) |
14) | Krebs Döngüsü ve Elektron Taşıma Sistemi | Lehninger Principles of Biochemistry Ders Slaytları (PowerPoint) |
15) | Final Exam Haftası | Lehninger Principles of Biochemistry Ders Slaytları (PowerPoint) Tüm konuların tekrarı Sınava hazırlık |
Ders Notları / Kitaplar: | Fisher, M. (2001). Lehninger Principles of Biochemistry; by David L. Nelson and Michael M. Cox. The Chemical Educator, 6, 69-70. Öğretim elemanları tarafından hazırlanan ders notları ve ek materyaller. Ders boyunca kullanılan PowerPoint sunumları, her hafta öğrencilerle paylaşılacaktır. Öğrencilerin, temel biyokimya kavramlarını pekiştirmek için farklı kaynaklardan da yararlanmaları önerilir. |
Diğer Kaynaklar: | Fisher, M. (2001). Lehninger Principles of Biochemistry; by David L. Nelson and Michael M. Cox. The Chemical Educator, 6, 69-70. Instructor-prepared lecture notes and additional resources. The instructors will provide PowerPoint slides each week. Students are encouraged to consult various biochemistry references for supplementary reading. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Uygulama | 13 | 2 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 2 | 26 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 55 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Eczacılık alanındaki sorunları saptama, sentez yaparak bu sorunlara yönelik hipotez oluşturma ve çeşitli gözlemsel, deneysel ve klinik yöntemler kullanarak çözüm üretebilme becerisi kazanır. | 3 |
2) | Eczacılık ile ilgili bilgi ve verileri analiz etme ve derleme yetisi gösterme; bunları ve sonuçlarını, arkasındaki delilleri, bilgi ve görüşleri yazılı ve sözlü olarak net bir şekilde sunabilme. Nicel ve nitel veri toplama, ilaç geliştirme, farmakolojik testler ve klinik çalışmalarda kullanılan yöntemlerde bilgi ve beceri kazanır. | 3 |
3) | Etkili iletişim kurma ve hem İngilizce hem Türkçe sözlü, yazılı ve okuma becerisi kazanır. Mesleki alanda İngilizceye hâkim olur. Mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahip, insani değerlere ve hasta haklarına saygılı bir şekilde çalışır. Klinik çalışmalar ve hasta gizliliği konusunda etik ilkelere bağlı kalır. | 4 |
4) | Eleştirel, yaratıcı ve analitik düşünme yeteneği geliştirir. İlaç geliştirme ve üretim süreçlerinde kullanılan teknikleri öğrenir ve bu konuda bilgi ve beceri kazanır. Farmasötik bilimler, farmakoloji ve klinik eczacılık alanında kullanılan teorileri ve uygulamaları öğrenir ve bu teorilerle uygulamalar arasında bağlantı kurabilir. | 4 |
5) | Bilgisayar sistemleri ve farmasötik veri tabanlarını etkin bir şekilde kullanarak ilaç geliştirme, hastalıkların teşhisi ve tedavisine yönelik sorunlara çözüm bulabilir. Bilimsel literatürü araştırır, bilgiye ulaşır ve eczacılık ve ilaç teknolojisi alanındaki en yeni gelişmeleri takip eder. Ulusal ve uluslararası sağlık sorunlarını fark eder ve bu sorunlara bilimsel bir yaklaşımla çözüm üretir. | 4 |
6) | Bağımsız çalışabilme, karar alabilme ve projeleri yönetebilme becerisi kazanır. Sağlık ekibinin bir parçası olarak sorumluluk alır ve disiplinlerarası çalışmalara etkin bir şekilde katkı sağlar. Bu kazanımlar, eczacılık mesleğinde gerekli bilgi, beceri ve etik değerleri kazandırmayı amaçlamaktadır. | 3 |