ECZACILIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
PHAR2003 | Fizyoloji ve Patofizyoloji | Güz | 2 | 0 | 2 | 3 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi TİLBE ÇEVİKELLİ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | yok |
Dersin Amacı: | Bu ders, hücresel düzeyden sistemler seviyesine insan vücudunun yapı ve işlevlerini, homeostazisi sağlamak için bu işlevlerinin düzenlenmesinde hangi mekanizamaların görev aldığını ve bu mekanizmalardaki olası bozuklukların vücut işlevlerini bozarak nasıl hastalıklara neden olabileceği konusundaki temel bilgilerin kazandırılmasını hedefler |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; • İnsan vücudunu oluşturan organ ve sistemlerin yapısını ve başlıca işlevlerini genel hatlarıyla açıklar. • Pozitif ve negatif geri bildirim mekanizmalarını ve vücutta homeostasizi sağlanmasında kontrol mekanizmalarının önemini örneklerle açıklar. • Hücre ve hücre organellerinin yapısını ve işlevlerini tanımlar. • Membran potansiyeli, aksiyon potansiyeli ve postsinaptik potansiyel kavramlarını karşılaştırarak anlatır • İskelet, kalp ve düz kaslar arasındaki yapısal ve işlevsel farklılıkları örneklerle anlatır. • Kanın yapısını, içeriğini ve kanın şekilsel elemanlarının işlevlerini açıklar • Kardiyovasküler sistem ve solunum sisteminin yapısal ve işlevsel olarak tanımlar, bu sistemleri düzenleyen mekanizmaları bileşenleri ile birlikte anlatır • Sinir sisteminin genel organizasyonunu ve görevlerini temel hatlarıyla açıklar, hücre çeşitlerini ve işlevlerini sıralar • Renal sistem yapı ve işlevlerini tanımlar • Gastrointestinal sistem yapı ve işlevlerini tanımlar • Endokrin doku ve organları, buralardan salınan hormonların vücuttaki başlıca işlevlerini, hormon salınımın ne şekilde düzenlendiğini örnekler üzerinden anlatır. |
Bu derste hücresel düzeyden organ sistemleri düzeyine kadar insan vücudunun nasıl çalıştığı üzerine temel kavram ve konulara odaklanılırken bir taraftan da bu sistemlerde meydana gelebilecek bozukluklar ve bunun sonuçları örnekler üzerinden tartışılacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Fizyolojiye giriş, homeostazis Hücre Fizyolojisi | |
2) | Membran potansiyeli, aksiyon potansiyeli Uyarılabilir hücrelerin özellikleri | |
3) | Kas fizyolojisi İskelet kası | |
4) | Düz kas Kalp Kası | |
5) | Kardiyovasküler Sistem Fizyolojisi I Kalbin ileti sistemi, kalp döngüsü, kan basıncı | |
6) | Kardiyovasküler Sistem Fizyolojisi II Kalp işlevlerininin, dolaşım ve kan basıncının düzenlenmesi Blood physiology | |
7) | Solunum Sistemi Fizyolojisi | |
8) | Ara Sınav I | |
10) | Sinir Sisteminin Genel Organizasyonu | |
11) | Merkezi sinir sistemi Otonom sinir sistemi | |
12) | Ara sınav II Endokrin Sistem | |
13) | Renal Sistem Fizyolojisi | |
14) | Gastrointestinal Sistem |
Ders Notları / Kitaplar: | Lecture notes will be shared through e-platforms |
Diğer Kaynaklar: | Ganong's Review of Medical Physiology. Barrett KE, Barman SM, Boitano S, Brooks H. McGraw-Hill, 2019 (free online access to the latest edition of this book: https://accessmedicine.mhmedical.com/Book.aspx?bookid=2525) • Hall, J. E. (2021). Guyton and Hall Textbook of Medical Physiology (14th ed.). W B Saunders. (free online access to the latest edition of this book https://www.clinicalkey.com/#!/browse/book/3-s2.0-C20170004883?indexOverride=GLOBAL) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 2 | % 50 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 2 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınavlar | 2 | 4 | 8 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 78 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Eczacılık alanındaki sorunları saptama, sentez yaparak bu sorunlara yönelik hipotez oluşturma ve çeşitli gözlemsel, deneysel ve klinik yöntemler kullanarak çözüm üretebilme becerisi kazanır. | |
2) | Eczacılık ile ilgili bilgi ve verileri analiz etme ve derleme yetisi gösterme; bunları ve sonuçlarını, arkasındaki delilleri, bilgi ve görüşleri yazılı ve sözlü olarak net bir şekilde sunabilme. Nicel ve nitel veri toplama, ilaç geliştirme, farmakolojik testler ve klinik çalışmalarda kullanılan yöntemlerde bilgi ve beceri kazanır. | |
3) | Etkili iletişim kurma ve hem İngilizce hem Türkçe sözlü, yazılı ve okuma becerisi kazanır. Mesleki alanda İngilizceye hâkim olur. Mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahip, insani değerlere ve hasta haklarına saygılı bir şekilde çalışır. Klinik çalışmalar ve hasta gizliliği konusunda etik ilkelere bağlı kalır. | |
4) | Eleştirel, yaratıcı ve analitik düşünme yeteneği geliştirir. İlaç geliştirme ve üretim süreçlerinde kullanılan teknikleri öğrenir ve bu konuda bilgi ve beceri kazanır. Farmasötik bilimler, farmakoloji ve klinik eczacılık alanında kullanılan teorileri ve uygulamaları öğrenir ve bu teorilerle uygulamalar arasında bağlantı kurabilir. | |
5) | Bilgisayar sistemleri ve farmasötik veri tabanlarını etkin bir şekilde kullanarak ilaç geliştirme, hastalıkların teşhisi ve tedavisine yönelik sorunlara çözüm bulabilir. Bilimsel literatürü araştırır, bilgiye ulaşır ve eczacılık ve ilaç teknolojisi alanındaki en yeni gelişmeleri takip eder. Ulusal ve uluslararası sağlık sorunlarını fark eder ve bu sorunlara bilimsel bir yaklaşımla çözüm üretir. | |
6) | Bağımsız çalışabilme, karar alabilme ve projeleri yönetebilme becerisi kazanır. Sağlık ekibinin bir parçası olarak sorumluluk alır ve disiplinlerarası çalışmalara etkin bir şekilde katkı sağlar. Bu kazanımlar, eczacılık mesleğinde gerekli bilgi, beceri ve etik değerleri kazandırmayı amaçlamaktadır. |