GASTRONOMİ VE MUTFAK SANATLARI (TÜRKÇE, TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
GMS5002 Gıda Güvenliği ve Gastronomi Güz
Bahar
3 0 3 8
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi KEREM İLASLAN
Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilerin gıda güvenliği, gıda güvenliğinin temel ilkeleri ve bunların gastronomi ile ilgili uygulamaları üzerine bilgi sahibi olmalarıdır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Gıda üretimi yapılan mutfak gibi yerlerde üretilen ürünlerin güvenli olmasını sağlamak onları tüketen insanların sağlık ve ekonomik durumları açısından kritik bir öneme sahiptir. Bu nedenle gıda üretiminde gıda güvenliği ile ilgili pek çok kural ve standart geliştirilmiştir. Gıda güvenliği prensiplerinin öğrenciler tarafından kavranması profesyonel hayatlarında daha kaliteli ve güvenli gıda üretme konusunda onlara yardımcı olacaktır. Öğrenciler mutfakta HACCP gibi gıda güvenilirlik sistemlerinin nasıl uygulandığını anlayacaklardır. Bu dersi alan öğrenciler mutfak gibi fiziksel, kimyasal ve mikrobiyolojik tehlikelere açık olan bir ortamda nasıl önlemlerin alınması gerektiği ile ilgili kapsamlı bilgiye sahip olacaklardır.

Dersin İçeriği

1. Gıda güvenliği ve hijyeni hakkında bilgi sahibi olmak.
2. Gıda güvenliği ve hijyeni ilkelerini profesyonel çalışma hayatında uygulamak.
3. Gıda güvenlik düzenlemeleri ve standartları hakkında bilgi sahibi olmak.
4. Mutfakta hijyen ve sanitasyon kurallarını uygulamak.
5. Gıdaların güvenli bir şekilde son tüketiciye ulaşmasını sağlamak.
6. Belirli bir konu hakkında bilimsel tarama ve araştırma yapabilmek.
7. Gıda kaynaklı hastalıkları ve bunların sebeplerini bilmek.
8. Mutfakta oluşabilecek tehlikeler hakkında önlem alabilmek

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş Gıda güvenliği
2) Mikroorganizmalar: Bakteriler
3) Mikroorganizmalar: Virüsler, parazitler, küf ve mayalar
4) Kontaminasyon, gıda alerjenleri
5) Kişisel hijyen
6) Satın alma ve mal kab
7) Depolama, hazırlık, servis
8) Proje Ödevi
9) Tekrar dersi
10) Temizlik ve sanita
11) Gıda güvenlik düzenlemelerive standartları, iş sağlığı ve güvenliği
12) Çalışanların gıda güvenliği eğitimi, gıda güvenliği yönetim sistemleri
13) Gıda güvenliği ve çevre
14) Tekrar dersi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: 1. Gıda Kalite Sağlama, Tomris A. Onoğur, Yeşim Elmacı, Kemal Demirağ, Sidas Yayınları
2. Gıda Kalite Kontrolünün Esasları ve Gıda Güvenliği Yönetim Sistemleri, Fikri Başoğlu, Dora Yayınları
3. Gıda Endüstrisinde Hijyen ve Sanitasyon, Mustafa Tayyar, Velaadin Kılıç, Dora Yayınları
4. Gıda Hijyeni ve Sanitasyon, Semra Kayaardı, Sidas Yayınları
5. Servsafe Coursebook, National Restaurant Association
6. Ders notları (“It’s Learning” sitesine dönem içerisinde yüklenecektir.)


Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Projeler 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 10
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 90
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Proje 1 60 60
Ödevler 1 40 40
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 230

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanma 3
2) Alanındaki kavram ve fikirleri bilimsel yöntemler kullanarak analiz etme ve değerlendirme. 3
3) Alanına yakın disiplinlerdeki bilgileri, kuramları ve geliştirilen modelleri kullanma ve yorumlama 3
4) Alanında proje yürütme veya yürütülen projelerde katılımcı olarak görev alma 5
5) Toplumun gastronomi alanını da etkileyen sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma 2
6) Bireysel öğrenme yeteneklerini geliştirme 5
7) Alanındaki karmaşık problem ve konuları belirleme ve analiz etme 4
8) Alanındaki akademik bilgiyi araştırır ve alanındaki bilimsel araştırma sürecini bilir 4