ULUSLARARASI TİCARET VE İŞLETMECİLİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
IB4614 Küresel Yenilik Stratejisi Bahar 3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. HÜMEYRA ADIGÜZEL
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi AYLA ESEN
Dersin Amacı: Küreselleşmenin yeni pazarlara giriş engellerini azaltıp, yeni ürün/hizmetlerin taklit edilmesi tehdidini arttırdığı günümüz iş dünyasında yenilikçilik, uluslararası pazarlarda rekabetçiliği koruyabilmenin başlıca koşulu haline gelmiştir. Bu dersin amacı, küresel yenilik stratejisinin kurgulanması ve uygulanmasına ilişkin zorlukları ve çözümleri ele almaktır. Ders, küresel yenilik yönetimini strateji perspektifinden ele alacaktır. Dönemin ilk bölümünde kurumları yenilikçi olmaya iten dışsal faktörlere yer verilecektir. İkinci kısımda ise uluslararası şirketlerin yenilikçilik becerisi kazanmalarını sağlayan içsel faktörlere (liderlik, sistemler, yapılar) odaklanılacaktır. Dersin önemli bir bölümü, küresel yenilikte iyi örnekler olarak öne çıkan uluslararası işletmelerin sunulup tartışılacağı uygulama egzersizlerinden oluşacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu derste başarılı olan öğrenciler;
· Küresel inovasyon stratejisiyle ilgili temel modelleri ve teorileri belirleyebilir ve tartışabilir,
.Küresel ölçekte inovasyonu yönetmedeki zorlukları ve fırsatları değerlendirebilir,
.Küresel rekabet avantajını kolaylaştırabilecek farklı inovasyon kaynaklarını değerlendirir,
.Küresel inovasyon stratejilerine ilişkin kavram ve bakış açılarını uygulayarak çok uluslu şirketlerden iş vaka incelemelerini analiz eder,
.Genel uluslararası iş ve strateji becerilerini küresel inovasyon yönetimine dahil edibilir.

Dersin İçeriği

Yenilik yönetiminin temelleri; küresel stratejide inovasyon yönetiminin rolü; küresel yeniliğin kaynakları (ülke bazlı ve kurum bazlı yetkinlikler); uluslararası pazarlar için yenilikçilik; küresel yenilik stratejisinde liderliğin rolü; fikri mülkiyet ve organizasyonel bilgi; küresel ölçekte iş modeli inovasyonu; sürdürülebilir yenilik stratejileri.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Küresel Yenilik Stratejisine Giriş İlgili ders materyallerinin incelenmesi
2) Yaratıcılık ve Yenilik Yönetiminin Temelleri İlgili ders materyallerinin incelenmesi
3) Yenilik ve Küresel Strateji İlgili ders materyallerinin incelenmesi
4) Küresel Yenilik Kaynakları: Ülke Bazlı Yetkinlikler ve Ulusal Yenilik Sistemleri İlgili ders materyallerinin incelenmesi
5) Küresel Yenilik Kaynakları: Şirket Bazlı Yetkinlikler İlgili ders materyallerinin incelenmesi
6) Uluslararası Pazarlar İçin Ürün ve Süreç Yeniliği İlgili ders materyallerinin incelenmesi
7) Fikri Mülkiyet ve Organizasyonel Bilgi Yönetimi İlgili ders materyallerinin incelenmesi
8) Dijital Dönüşüm Stratejisi İlgili ders materyallerinin incelenmesi
9) Küresel Pazarlar İçin İş Modeli Yenilikçiliği İlgili ders materyallerinin incelenmesi
10) Sürdürülebilir Yenilik Uygulamaları İlgili ders materyallerinin incelenmesi
11) Küresel Yenilik Örnekleri: İlaç ve Kimya Sektörleri İlgili ders materyallerinin incelenmesi
12) Küresel Yenilik Örnekleri: Elektronik, Yazılım ve Hizmet Sektörleri İlgili ders materyallerinin incelenmesi
13) Küresel Yenilik Örnekleri: Elektrik ve Makine Sektörleri İlgili ders materyallerinin incelenmesi
14) Küresel Yenilik Stratejisi: Genel Bakış İlgili ders materyallerinin incelenmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Boutellier, R., Gassmann, O., & Von Zedtwitz, M. (2008). Managing global innovation: uncovering the secrets of future competitiveness, 3rd edition. Springer Science & Business Media.

Trott, P. (2021). Innovation management and new product development, 7th edition. Pearson.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 10
Projeler 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 45
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 35
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 65
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 6 15 90
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 177

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik ile ilgili yönetim, işletme, ticaret, ekonomi, girişimcilik, inovasyon, sürdürülebilir kalkınma konularında teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir ve bu bilgileri kullanabilir 4
2) Küresel iş dünyasındaki farklı kaynaklardan veri toplayabilir ve araştırma tekniklerini başarılı bir şekilde uygulayabilir, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. 4
3) Sürekli değişen küresel iş dünyasındaki farklı kaynak ve kanalları kullanarak fırsat ve tehditleri, stratejik düşünebilme yeteneğiyle analiz edebilir. 5
4) İyi bir İngilizce dil bilgisi ile yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. 4
5) Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri ilgililere yazılı ve sözlü olarak aktarabilir ve eleştirel olarak değerlendirebilir. 4
6) Mesleki sorumluluk bilinciyle iş etiği ilkelerini benimser ve bu ilkeleri küresel ticaret ve işletme alanında hukuki kaideler çerçevesinde uygulayabilir. 4
7) Alan içi ve alan dışı ekip çalışmalarında işbirliği yapabilir, sorumluluk alabilir, kültürel farklılıklara saygılı ve etik değerlere sahiptir. 4
8) Sosyal haklar, adalet, kültürel değerler, çevreye duyarlılık, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. 3
9) Kazandığı yaşam boyu öğrenme becerisi ile öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir ve kendisini geliştirebilir 4