PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
GEP0016 Sağlık Psikolojisine Giriş Bahar 3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: GE-Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi İLAYDA ÖZTÜRK ALTUNCEVAHİR
Dersin Amacı: Bu dersin amacı sağlık psikolojisi ile ilgili temel kavramlar (Sağlık, hastalık ve iyilik hali ile ilgili biyolojik, psikolojik ve sosyal kavramlar) konusunda bilgi kazandırmaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersin sonunda öğrenciler;
1. Sağlık psikolojisinin tarihsel gelişimini özetler.
2. Sağlık ve hastalığın psikososyal temellerini tanımlar.
3. Sağlık ve hastalık kavramları ile ilgili işlevsel ve işlevsel olmayan tutumları değerlendirir.
4. Beslenme ve sağlık psikolojisi ilişkisini değerlendirir.

Dersin İçeriği

Bu ders sağlık psikolojisine giriş, temel kavramlar, ssağlık davranışları, stres ve hastalık ve hastalık psikolojsine ilişkin süreçleri içermektedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı
2) Sağlık Psikolojisine Giriş-Tarihçe
3) Sağlık Psikolojisi İçin Temel Kavramlar: Sağlık, Hastalık ve Stres Kavramı
4) Sağlık Davranışları- Sağlığı İyileştiren ve Tehdit Eden Davranışlar
5) Sağlık Davranışları
6) Sağlık Davranışı Değiştirme Modelleri
7) Sosyal Destek ve Sağlık-Psikolojik Sağlamlık-1
8) Ara sınav
9) Stres ve Hastalık
10) Ağrı
11) Kronik Hastalıkla yaşamak ve bu sürecin yönetimi
12) İlerleyen ve ölümcül hastalıklarda psikolojik konular
13) Sağlık durumunu ölçme: Ölüm oranları,hayat kalitesi ve stigma
14) Dersin Değerlendirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: "1. Okyayuz, Ü. (Ed.) (2013). Sağlık Psikolojisi: Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
2. Taylor, S. E. (2018). Health psychology (10th ed.). McGraw-Hill Education. ISBN: 9781259922077"
Diğer Kaynaklar: "1. Okyayuz, Ü. (Ed.) (2013). Sağlık Psikolojisi: Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
2. Taylor, S. E. (2018). Health psychology (10th ed.). McGraw-Hill Education. ISBN: 9781259922077
"

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 11 6 66
Ödevler 1 10 10
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 119

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsan zihnine ve davranışlarına karşı yakın bir ilgi uyandırmak, hem eleştirel düşünme becerileri elde etmek (özellikle psikolojik teorileri deneysel kanıt kullanarak değerlendirme becerisi), hem de psikolojiyi kanıta dayalı bir bilim olarak algılamak.
2) İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Yani, davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak.
3) Teorik ve uygulama bilgisi edinmek ve temel psikolojik kavram ve bakış açılarını öğrenmek.
4) Bilimsel araştırma yöntemlerini takip ederek yöntem ve veri değerlendirme tekniklerini tanımak (örneğin korelasyona dayalı çalışmalar, deneysel, boylamsal, vaka çalışması).
5) Ölçme ve araştırma yaparken veya gruplarla çalışırken etik duyarlılık göstermek.
6) Psikolojinin temel alanlarını tanımak (bilişsel, gelişim, klinik, sosyal, davranışsal ve biyolojik).
7) Niceliksel ve niteliksel bulguları değerlendirirken, raporlar yazarken ve onları sunarken gerekli becerileri edinmek.
8) Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgiyi kazanmak.
9) Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (sosyoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgilerin alınması ve bu bilgiyi psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. 4