BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMENLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
CET2201 Öğretim Tasarımı Güz 2 2 3 5

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi SEZİN EŞFER ÖNDÜNÇ
Dersin Amacı: Öğretim tasarımında sistematik bir yaklaşım kullanmanın gerekçelerini anlamak ve açıklamak.
Öğretim tasarım modellerinde yaygın olarak bulunan temel unsurları belirlemek ve analiz etmek.
Öğretim tasarım süreçlerinin aşamalarını ve stratejilerini tanımlamak için kullanılan terimleri ve kavramları açıklamak.
Öğretim gereksinimlerini ve eksiklikleri belirlemek için ihtiyaç analizi yapmak.
Öğretim tasarım sürecindeki temel aşamaları uygulama yeterliliğini göstermek, bunlar arasında:
Öğretim problemlerini tanımlama,
Öğrenci ve görev analizi yapma,
Öğrenme hedeflerini belirleme,
Öğretim stratejileri geliştirme,
Medya seçimi yapma,
Değerlendirme süreçlerini yürütme bulunmaktadır.
Bireysel olarak ve ekip içinde etkili bir şekilde çalışmak.
Farklı öğretim tasarım teorilerini, modellerini ve felsefelerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirmek ve karşılaştırmak.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Öğretim tasarımında sistematik bir yaklaşım kullanmanın gerekçelerini anlamak ve açıklamak.
2. Öğretim geliştirme modellerinde yaygın olarak bulunan temel unsurları belirlemek ve özetlemek.
3. Öğretim tasarım sürecinin aşamalarını ve stratejilerini tanımlamak için kullanılan terimleri açıklamak.
4. Öğretim gereksinimlerini ve eksiklikleri belirlemek için ihtiyaç analizi yapmak.
5. Öğretim geliştirme projesini tamamlamada aşağıdaki yeterlilikleri göstermek:
a. Öğretimsel bir problemi belirlemek,
b. Öğretim analizini planlamak ve uygulamak,
c. Öğrenci, görev ve durum özelliklerini analiz etmek,
d. Nihai ve ara öğrenme hedeflerini belirlemek,
e. Ölçüt belirleme araçlarını tasarlamak,
f. Uygun öğretim stratejilerini seçmek,
g. Uygun öğretim materyallerini seçmek,
h. Prototip bir ürün oluşturmak,
i. Uygun test araçlarını ve prosedürlerini hazırlamak,
j. Biçimlendirici değerlendirmeleri planlamak ve yürütmek,
k. Biçimlendirici değerlendirme sonuçlarına göre revizyonları belirlemek.
6. Bireysel olarak ve ekip çalışması içinde etkili bir şekilde görev almak.
7. Farklı öğretim tasarımı perspektiflerini ve felsefelerini karşılaştırmak ve eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirmek.

Dersin İçeriği

Bu ders, öğrencilere öğretim tasarımına yönelik sistematik bir yaklaşımı tanıtarak, etkili öğretim materyalleri geliştirmek için gerekli temel bilgi ve becerileri sağlar. Öğrenciler, öğretim geliştirme süreçlerinde yer alan aşamaları, stratejileri ve yöntemleri keşfedecek ve bunları gerçek dünya bağlamlarında uygulayacaktır.

Öğretim Yöntemleri
Vaka Analizi (Case Study)
Drama
Proje
Teknoloji Destekli Öğrenme
İşbirlikçi Öğrenme
Eğitsel Oyun
Konuk Konuşmacı
Ders Anlatımı
Okuma Çalışmaları
Farklılaştırılmış Öğretim (Differentiation)
Tartışma
Bireysel Çalışma
Problem Çözme
Sosyal Etkinlikler

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders İçeriği (Syllabus) Dersin Tanıtımı MOOC Kararı Teslim: Bir sonraki derse kadar
2) Öğretim Tasarımına Genel Bakış
3) Öğretim Tasarım Modellerine Giriş
4) Öğretim Problemlerini Tanımlama
5) Öğretim Analizi ve Öğrenci Özellikleri
6) İhtiyaç Analizi
7) Ara Sınav
8) Tasarım Aşaması
9) Hikaye Panosu (Storyboard) Tasarımı
10) Geliştirme Aşaması
11) Uygulama Aşaması
12) Değerlendirme Aşaması Final proje sunumu
13) Proje Sunumlar Final proje teslimi ve sunumlar
14) Proje Dersin genel değerlendirmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Tüm ders notları ve materyaller Itslearning platformunda mevcuttur. Herhangi bir ders kitabı gerekmemektedir; gerekli kaynaklar eğitmen tarafından sağlanacaktır. Daha derinlemesine inceleme yapmak isteyen öğrenciler için önerilen okumalar da sunulacaktır.
Diğer Kaynaklar: All resources, including course notes and materials, are available on Itslearning. No textbook is required, and the instructor will provide necessary resources. Suggested readings for further exploration will also be available.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 20
Sunum 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 5 70
Uygulama 14 5 70
Sınıf Dışı Ders Çalışması 1 12 12
Sunum / Seminer 1 4 4
Proje 1 10 10
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 170

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ulusal ve uluslararası standartlar açısından öğretmenlik mesleği, eğitim teknolojisi ve bilgi teknolojilerine yönelik en yeni bilgiler, araçlar ve diğer bilimsel kaynaklara ilişkin kavramları tanımlamak. 5
2) Eğitim teknolojileri entegrasyonunun gelişimini etkileyen öğretim stratejileri, yöntem ve teknikler, materyal tasarımı ve ölçme ve değerlendirme süreçlerinin başlıca unsurlarını açıklamak. 5
3) Yazılım dilleri, işletim sistemleri, bilgisayar ağları ve bilgisayar donanımları ile ilgili yeterliklerini geliştirmek. 3
4) Teknoloji ile bütünleştirilmiş etkin ve öğrenci merkezli öğrenmeye dayalı dersleri ve etkinlikleri planlamak için en uygun müfredat çerçevelerini kullanmak.  5
5) Bilimsel yöntemleri kullanarak yaratıcılığı, problem çözmeyi ve eleştirel düşünmeyi geliştirmek için en ileri teknolojilerin kullanıldığı sınıf etkinliklerini planlamak, uygulamak ve değerlendirmek. 5
6) Bir öğrenme organizasyonu içerisinde sistem ve insan gelişimine odaklanan problemlere çözüm geliştirmek için güçlü kuramsal ve uygulamalı modeller oluşturmak.  5
7) İlk ve ortaöğretimdeki öğrencilerin ilgilerine, ihtiyaçlarına, bireysel farklılıklarına ve gelişimsel özelliklerine dayalı teknoloji entegrasyonunu sağlamak için gerekli stratejileri gözden geçirmek, değerlendirmek ve önermek. 5
8) Disiplinler arası bir yaklaşımla, eğitim teknolojisi, bilgi teknolojisi ve öğretmenlik mesleği ile ilgili etkinlikleri yürütmek için bir takımda bireysel ve iş birliği içerisinde çalışmak. 4
9) Öğrenme hedeflerini ve gereksinimlerini başarma ve karşılamanın bir yolu olarak eğitim teknolojilerini ve uygun tasarlanmış öğretim modellerini etkili olarak kullanmak ve değerlendirmek. 5
10) Sınıfı, yaşam boyu öğrenme etkinliklerinde bulunan öğrencilerin oluşturduğu bir topluluk haline getirmek için etkili üst bilişsel teknikleri kullanmak. 4
11) Toplum için eğitim teknolojisi ile ilgili eğitimler ve projeler hazırlamak ve uygun teknoloji kullanımı yoluyla öğrenmeyi geliştirmede bireylere danışmanlık sağlamak. 5
12) Bireylerin ve kurumların çalışmalarını daha etkili yürütebilmelerini desteklemek için maliyet ve zamana duyarlı stratejileri uygulamak.  5
13) Öğretmenleri, etik ve yasal standartları kullanarak teknolojinin eğitim amaçlı uygulamalarında öncü ve model olabilecek şekilde ve değişen teknolojiye ayak uydurabilecek şekilde donatmak. 5
14) İş, okul, eğitim sektörü ve sanal dünya ile ilgili eğitim teknolojileri, öğretim programları, yenilikler ve sonuçlar için günümüzde kullanılan verimli tasarım çözümlerini ve bu konuda var olan standartları araştırmak. 5
15) Ulusal norm ve kanunlar ile ilgili kişilerarası iletişim, öğretim çerçeveleri ve farklı teknolojilerin kullanımında akıcılık kazanmak. 5