HEMŞİRELİK (TÜRKÇE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
HEM6050 Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği II Güz 0 8 4 12
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi SELDA POLAT
Opsiyonel Program Bileşenleri: Bu dersi alan öğrenci cerrahi hemşireliği ve erişkin sağlığı hemşireliği, iyileştirmeye yönelik bakım sürecini planlar, uygular ve sonuçları bilimsel temele dayalı olarak yorumlayabilir. Bu anlayış hemşirelik programının bilimsel temellere oturmasına katkı sağlar.
Dersin Amacı: Bu dersin erişkin bireylerde cerrahi yolla tedavi gerekliliğinde bu hastaların ameliyat öncesi, sırası ve sonrası bakımın ERAS protokolleri doğrultusunda verme, olası risk ve semptomları önceden öngörerek gerekli önlemleri alma ve en kısa sürede evde bakımını sürdürebilir duruma getirmek amacıyla kanıt temelli bakım sunabilen hemşireler yetiştirmektir

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu ders sonunda
1. Öğrenci cerrahi yolla tedavi olacak hastayı değerlendirebilir, olası soruları önceden fark ederek gerekli önlemleri alabilir
2. Ameliyat öncesi hastayı ameliyata hazırlar ve güvenli bir şekilde ameliyathaneye teslim eder
3. Ameliyat sürecinde sirküle ve steril hemşire olarak çalışabilir
4. Ameliyattan sonra erken dönemde bakım gereksinimlerini yapar, olası komplikasyonların erken semptomlarını izler/belirler ve gerekli bakımı yapabilir
5. Hastayı taburculuğa ve evde yaşamını sürdürebilecek şekilde hazırlar

Dersin İçeriği

Bu ders, erişkin hastalarda cerrahi tedavi sürecinde hemşirelik bakımının ERAS (Hızlı İyileşme Protokolleri) ilkelerine göre planlanmasını ele alır. Öğrencilere ameliyat öncesi, sırası ve sonrası dönemde ortaya çıkabilecek riskleri öngörme, önlem alma ve hastanın hızlı iyileşmesini destekleyecek kanıt temelli bakım uygulamaları kazandırılır. Amaç, bireylerin en kısa sürede evde bakımını sürdürebilir duruma gelmesini sağlayacak nitelikli hemşireler yetiştirmektir

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) HEM6050 dersine giriş
2) Klinik ekibi ile tanışma hastane süreçleri ve politikaları hakkında bilgilenme
3) Hastane politikaları doğrultusunda belirlenen hastaların değerlendirilmesi ve cerrahi sürece hazırlık
4) Hastane politikaları doğrultusunda belirlenen hastaların değerlendirilmesi ve cerrahi sürece hazırlık
5) Hastane politikaları doğrultusunda belirlenen hastaların değerlendirilmesi ve cerrahi sürece hazırlık
6) Hastane politikaları doğrultusunda belirlenen hastaların değerlendirilmesi ve cerrahi sürece hazırlık
7) klinik uygulama sınavı
8) Klinikte hasta başı klinik gözlem, anamnez, verilerin değerlendirilmesi
9) Klinikte hasta başı klinik gözlem, anamnez, verilerin değerlendirilmesi Tartışma
10) Klinikte hasta başı klinik gözlem, anamnez, verilerin değerlendirilmesi Tartışma
11) Bir Yakın zaman kuramcısının kuramını kliniğe uyarlama ve uygunluğunu değerlendirme
12) Bir Yakın zaman kuramcısının kuramını kliniğe uyarlama ve uygunluğunu değerlendirme
13) Bir Yakın zaman kuramcısının kuramını kliniğe uyarlama ve uygunluğunu değerlendirme
14) Dersi değerlendirme, öğrenci görüş ve önerilerini tartışma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Eti Aslan, F. Karakovan, A. (2022). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Akademisyen Kitabevi, 6. Baskı, Ankara
2. Eti Aslan, F. (2016). Cerrahi Bakım : vaka analizleri ile birlikte. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara
3. Eti Aslan, F. (2014). Ağrı Doğası ve Kontrolü. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara
4. Akyolcu, N. Aksoy, N. ve Kanan, N. (2011). Cerrahi hemşireliği uygulama rehberi. İstanbul Tıp Kitabevi.
5. Williams and Wilkins. LWW, and Staff, S. P. C. (2016). Medical-Surgical Nursing Made Incredibly Easy! Vol. 4th ed. Wolters Kluwer Health.
6. Karen K. Gittings, D. R., C. A. C., Rhonda M. Brogdon, D. M. M. R., Frances H. Cornelius, P. M. R.-B. C. (2013). Medical-Surgical Nursing Test Success : An Unfolding Case Study Review. Springer Publishing Company.
7. Brady, A.-M., McCabe, C., and McCann, M. (2014). Fundamentals of medical-surgical nursing : a systems approach. John Wiley & Sons.
8. Dentlinger, N, and Ramidin, V. (2015).Dahili ve cerrahi hastalıklar hemşireliği = Medical-surgical nursing. Nobel Akademik Yayıncılık.
9. Brown, D., Edwards, H., Seaton, L., and Buckley, T. (2015). Lewis's Medical-surgical Nursing: Assessment and Management of Clinical Problems. Elsevier Health Sciences.
10. Dirksen, S. R., Heitkemper, M. M., and Bucher, L. (2014). Medical-surgical Nursing: Assessment and Management of Clinical Problems. Elsevier/Mosby.
Diğer Kaynaklar: 1. Eti Aslan, F. Karakovan, A. (2022). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Akademisyen Kitabevi, 6. Baskı, Ankara
2. Eti Aslan, F. (2016). Cerrahi Bakım : vaka analizleri ile birlikte. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara
3. Eti Aslan, F. (2014). Ağrı Doğası ve Kontrolü. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara
4. Akyolcu, N. Aksoy, N. ve Kanan, N. (2011). Cerrahi hemşireliği uygulama rehberi. İstanbul Tıp Kitabevi.
5. Williams and Wilkins. LWW, and Staff, S. P. C. (2016). Medical-Surgical Nursing Made Incredibly Easy! Vol. 4th ed. Wolters Kluwer Health.
6. Karen K. Gittings, D. R., C. A. C., Rhonda M. Brogdon, D. M. M. R., Frances H. Cornelius, P. M. R.-B. C. (2013). Medical-Surgical Nursing Test Success : An Unfolding Case Study Review. Springer Publishing Company.
7. Brady, A.-M., McCabe, C., and McCann, M. (2014). Fundamentals of medical-surgical nursing : a systems approach. John Wiley & Sons.
8. Dentlinger, N, and Ramidin, V. (2015).Dahili ve cerrahi hastalıklar hemşireliği = Medical-surgical nursing. Nobel Akademik Yayıncılık.
9. Brown, D., Edwards, H., Seaton, L., and Buckley, T. (2015). Lewis's Medical-surgical Nursing: Assessment and Management of Clinical Problems. Elsevier Health Sciences.
10. Dirksen, S. R., Heitkemper, M. M., and Bucher, L. (2014). Medical-surgical Nursing: Assessment and Management of Clinical Problems. Elsevier/Mosby.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Derse Özgü Staj 14 8 112
Ödevler 1 2 2
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 146

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik alanındaki bilgilerini beceriye dönüştürebilmek, kapsamlı ve çağdaş bilgi, yaratıcı ve eleştirel düşünebilme becerisine sahip olmak. 2
2) Sağlık bakımı uygulamalarında etik ilke ve kurulların birey ve toplum için önemini bilmek. 5
3) Ulusal ve uluslararası düzeyde birey, aile ve toplumun sağlık sorunlarına ve bakım gereksinimlerine duyarlı, sağlığı koruma, geliştirme ve sağlık sorunlarının çözümüne yönelik toplum destekli, multidisipliner yaklaşımlı yöntemleri kullanabilmek. 3
4) Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahip olmak. 5
5) Hemşirelik alanındaki güncel mesleki bilişim ve bakım teknolojilerini çok ileri düzeyde kullanabilmek, yeni çözümler üretebilmek. 4
6) Hemşireliğin kavram, ilke ve yöntemlerine ilişkin bilgiye erişebilmek, değerlendirebilmek, bilimsel araştırma yapabilmek, kazandığı bilgi ve becerileri uygulama alanına aktarabilmek. 4
7) Kanıta dayalı uygulamaları takip etmek ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapmak. 4
8) Mesleki uygulamalarında, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarındaki gelişim ve değişimleri izlemek. 4
9) Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma ve projelerde rol almak. 4
10) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirmek. 4
11) Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapmak. 2
12) Sağlık alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalar yapmak. 5