HEMŞİRELİK (TÜRKÇE, DOKTORA) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HEM6050 | Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği II | Güz | 0 | 8 | 4 | 12 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi SELDA POLAT |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Bu dersi alan öğrenci cerrahi hemşireliği ve erişkin sağlığı hemşireliği, iyileştirmeye yönelik bakım sürecini planlar, uygular ve sonuçları bilimsel temele dayalı olarak yorumlayabilir. Bu anlayış hemşirelik programının bilimsel temellere oturmasına katkı sağlar. |
Dersin Amacı: | Bu dersin erişkin bireylerde cerrahi yolla tedavi gerekliliğinde bu hastaların ameliyat öncesi, sırası ve sonrası bakımın ERAS protokolleri doğrultusunda verme, olası risk ve semptomları önceden öngörerek gerekli önlemleri alma ve en kısa sürede evde bakımını sürdürebilir duruma getirmek amacıyla kanıt temelli bakım sunabilen hemşireler yetiştirmektir |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu ders sonunda 1. Öğrenci cerrahi yolla tedavi olacak hastayı değerlendirebilir, olası soruları önceden fark ederek gerekli önlemleri alabilir 2. Ameliyat öncesi hastayı ameliyata hazırlar ve güvenli bir şekilde ameliyathaneye teslim eder 3. Ameliyat sürecinde sirküle ve steril hemşire olarak çalışabilir 4. Ameliyattan sonra erken dönemde bakım gereksinimlerini yapar, olası komplikasyonların erken semptomlarını izler/belirler ve gerekli bakımı yapabilir 5. Hastayı taburculuğa ve evde yaşamını sürdürebilecek şekilde hazırlar |
Bu ders, erişkin hastalarda cerrahi tedavi sürecinde hemşirelik bakımının ERAS (Hızlı İyileşme Protokolleri) ilkelerine göre planlanmasını ele alır. Öğrencilere ameliyat öncesi, sırası ve sonrası dönemde ortaya çıkabilecek riskleri öngörme, önlem alma ve hastanın hızlı iyileşmesini destekleyecek kanıt temelli bakım uygulamaları kazandırılır. Amaç, bireylerin en kısa sürede evde bakımını sürdürebilir duruma gelmesini sağlayacak nitelikli hemşireler yetiştirmektir |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | HEM6050 dersine giriş | |
2) | Klinik ekibi ile tanışma hastane süreçleri ve politikaları hakkında bilgilenme | |
3) | Hastane politikaları doğrultusunda belirlenen hastaların değerlendirilmesi ve cerrahi sürece hazırlık | |
4) | Hastane politikaları doğrultusunda belirlenen hastaların değerlendirilmesi ve cerrahi sürece hazırlık | |
5) | Hastane politikaları doğrultusunda belirlenen hastaların değerlendirilmesi ve cerrahi sürece hazırlık | |
6) | Hastane politikaları doğrultusunda belirlenen hastaların değerlendirilmesi ve cerrahi sürece hazırlık | |
7) | klinik uygulama sınavı | |
8) | Klinikte hasta başı klinik gözlem, anamnez, verilerin değerlendirilmesi | |
9) | Klinikte hasta başı klinik gözlem, anamnez, verilerin değerlendirilmesi Tartışma | |
10) | Klinikte hasta başı klinik gözlem, anamnez, verilerin değerlendirilmesi Tartışma | |
11) | Bir Yakın zaman kuramcısının kuramını kliniğe uyarlama ve uygunluğunu değerlendirme | |
12) | Bir Yakın zaman kuramcısının kuramını kliniğe uyarlama ve uygunluğunu değerlendirme | |
13) | Bir Yakın zaman kuramcısının kuramını kliniğe uyarlama ve uygunluğunu değerlendirme | |
14) | Dersi değerlendirme, öğrenci görüş ve önerilerini tartışma |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Eti Aslan, F. Karakovan, A. (2022). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Akademisyen Kitabevi, 6. Baskı, Ankara 2. Eti Aslan, F. (2016). Cerrahi Bakım : vaka analizleri ile birlikte. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara 3. Eti Aslan, F. (2014). Ağrı Doğası ve Kontrolü. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara 4. Akyolcu, N. Aksoy, N. ve Kanan, N. (2011). Cerrahi hemşireliği uygulama rehberi. İstanbul Tıp Kitabevi. 5. Williams and Wilkins. LWW, and Staff, S. P. C. (2016). Medical-Surgical Nursing Made Incredibly Easy! Vol. 4th ed. Wolters Kluwer Health. 6. Karen K. Gittings, D. R., C. A. C., Rhonda M. Brogdon, D. M. M. R., Frances H. Cornelius, P. M. R.-B. C. (2013). Medical-Surgical Nursing Test Success : An Unfolding Case Study Review. Springer Publishing Company. 7. Brady, A.-M., McCabe, C., and McCann, M. (2014). Fundamentals of medical-surgical nursing : a systems approach. John Wiley & Sons. 8. Dentlinger, N, and Ramidin, V. (2015).Dahili ve cerrahi hastalıklar hemşireliği = Medical-surgical nursing. Nobel Akademik Yayıncılık. 9. Brown, D., Edwards, H., Seaton, L., and Buckley, T. (2015). Lewis's Medical-surgical Nursing: Assessment and Management of Clinical Problems. Elsevier Health Sciences. 10. Dirksen, S. R., Heitkemper, M. M., and Bucher, L. (2014). Medical-surgical Nursing: Assessment and Management of Clinical Problems. Elsevier/Mosby. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Eti Aslan, F. Karakovan, A. (2022). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Akademisyen Kitabevi, 6. Baskı, Ankara 2. Eti Aslan, F. (2016). Cerrahi Bakım : vaka analizleri ile birlikte. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara 3. Eti Aslan, F. (2014). Ağrı Doğası ve Kontrolü. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara 4. Akyolcu, N. Aksoy, N. ve Kanan, N. (2011). Cerrahi hemşireliği uygulama rehberi. İstanbul Tıp Kitabevi. 5. Williams and Wilkins. LWW, and Staff, S. P. C. (2016). Medical-Surgical Nursing Made Incredibly Easy! Vol. 4th ed. Wolters Kluwer Health. 6. Karen K. Gittings, D. R., C. A. C., Rhonda M. Brogdon, D. M. M. R., Frances H. Cornelius, P. M. R.-B. C. (2013). Medical-Surgical Nursing Test Success : An Unfolding Case Study Review. Springer Publishing Company. 7. Brady, A.-M., McCabe, C., and McCann, M. (2014). Fundamentals of medical-surgical nursing : a systems approach. John Wiley & Sons. 8. Dentlinger, N, and Ramidin, V. (2015).Dahili ve cerrahi hastalıklar hemşireliği = Medical-surgical nursing. Nobel Akademik Yayıncılık. 9. Brown, D., Edwards, H., Seaton, L., and Buckley, T. (2015). Lewis's Medical-surgical Nursing: Assessment and Management of Clinical Problems. Elsevier Health Sciences. 10. Dirksen, S. R., Heitkemper, M. M., and Bucher, L. (2014). Medical-surgical Nursing: Assessment and Management of Clinical Problems. Elsevier/Mosby. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Derse Özgü Staj | 14 | 8 | 112 |
Ödevler | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 146 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Hemşirelik alanındaki bilgilerini beceriye dönüştürebilmek, kapsamlı ve çağdaş bilgi, yaratıcı ve eleştirel düşünebilme becerisine sahip olmak. | 2 |
2) | Sağlık bakımı uygulamalarında etik ilke ve kurulların birey ve toplum için önemini bilmek. | 5 |
3) | Ulusal ve uluslararası düzeyde birey, aile ve toplumun sağlık sorunlarına ve bakım gereksinimlerine duyarlı, sağlığı koruma, geliştirme ve sağlık sorunlarının çözümüne yönelik toplum destekli, multidisipliner yaklaşımlı yöntemleri kullanabilmek. | 3 |
4) | Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahip olmak. | 5 |
5) | Hemşirelik alanındaki güncel mesleki bilişim ve bakım teknolojilerini çok ileri düzeyde kullanabilmek, yeni çözümler üretebilmek. | 4 |
6) | Hemşireliğin kavram, ilke ve yöntemlerine ilişkin bilgiye erişebilmek, değerlendirebilmek, bilimsel araştırma yapabilmek, kazandığı bilgi ve becerileri uygulama alanına aktarabilmek. | 4 |
7) | Kanıta dayalı uygulamaları takip etmek ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapmak. | 4 |
8) | Mesleki uygulamalarında, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarındaki gelişim ve değişimleri izlemek. | 4 |
9) | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma ve projelerde rol almak. | 4 |
10) | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirmek. | 4 |
11) | Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapmak. | 2 |
12) | Sağlık alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalar yapmak. | 5 |