HEMŞİRELİK (TÜRKÇE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ARS6001 İleri Araştırma Yöntemleri Güz 3 0 3 9

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ALPER CAMCI
Dersin Amacı: Bu ders, doktora öğrencilerine ileri düzey araştırma yöntemlerini öğretmek ve araştırma becerilerini geliştirmek için analitik ve eleştirel düşünme yeteneklerini artırmayı hedefler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Karmaşık araştırma yöntemlerini tanımlama ve uygulama yeteneği geliştirme.
2. Farklı araştırma yöntemlerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme ve karşılaştırma yeteneği kazanma.
3. Araştırma problemlerini belirleme, formüle etme ve bunlara uygun araştırma stratejileri geliştirme becerisi.
4. Bilimsel araştırma sürecini etik ilkelere uygun olarak yönetme ve uygulama yeteneği.
5. Araştırma sonuçlarını analiz etme, yorumlama ve bu sonuçları uygun bir şekilde sunma yeteneği.
6. Disiplinler arası yaklaşımları entegre ederek kompleks araştırma sorunlarına çözüm bulma becerisi.
7. Akademik topluluk içinde etkin bir şekilde iletişim kurma ve araştırma bulgularını tartışma yeteneği.

Dersin İçeriği

Bu ders, ileri düzey araştırma yöntemlerinden nitel, nicel ve karma yöntemleri kapsayarak öğrencilere analitik düşünme becerilerini geliştirmeyi amaçlar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Araştırma Yöntemlerine Giriş
2) Bilim ve Paradigma
3) Nitel Araştırma Yöntemleri
4) Nitel Veri Toplama Teknikleri: mülakatlar, odak grupları, gözlem
5) Nicel Araştırma Yöntemleri
6) Nicel Veri Toplama Teknikleri: anketler, ölçekler, deneyler
7) Karma yöntemler ve avantajları
8) Araştırma tasarımı ve stratejileri
9) ARA SINAV
10) Veri Analizi ve Yorumlama
11) Nicel veri analizi teknikleri: betimsel istatistikler, hipotez testleri - 1
12) Nicel veri analizi teknikleri: betimsel istatistikler, hipotez testleri - 2
13) Bilimsel Yazım ve Sunum Becerileri
14) Akademik yazımın temel prensipleri

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri.
Diğer Kaynaklar: Yıldırım, A., & Simsek, H. (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11 baski: 1999-2018).

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 3 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 7 98
Ödevler 3 24 72
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 218

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik alanındaki bilgilerini beceriye dönüştürebilmek, kapsamlı ve çağdaş bilgi, yaratıcı ve eleştirel düşünebilme becerisine sahip olmak.
2) Sağlık bakımı uygulamalarında etik ilke ve kurulların birey ve toplum için önemini bilmek.
3) Ulusal ve uluslararası düzeyde birey, aile ve toplumun sağlık sorunlarına ve bakım gereksinimlerine duyarlı, sağlığı koruma, geliştirme ve sağlık sorunlarının çözümüne yönelik toplum destekli, multidisipliner yaklaşımlı yöntemleri kullanabilmek.
4) Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahip olmak.
5) Hemşirelik alanındaki güncel mesleki bilişim ve bakım teknolojilerini çok ileri düzeyde kullanabilmek, yeni çözümler üretebilmek.
6) Hemşireliğin kavram, ilke ve yöntemlerine ilişkin bilgiye erişebilmek, değerlendirebilmek, bilimsel araştırma yapabilmek, kazandığı bilgi ve becerileri uygulama alanına aktarabilmek.
7) Kanıta dayalı uygulamaları takip etmek ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapmak.
8) Mesleki uygulamalarında, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarındaki gelişim ve değişimleri izlemek.
9) Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma ve projelerde rol almak.
10) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirmek.
11) Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapmak.
12) Sağlık alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalar yapmak.