ENDÜSTRİ ÜRÜNLERİ TASARIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
DES3017 Tasarım ve Anlam Güz 1 2 2 4

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi RENK DİMLİ ORAKLIBEL
Opsiyonel Program Bileşenleri: -
Dersin Amacı: Bu ders, öğrencilerin bugüne kadar içsel olarak temel aldıkları tasarım anlayışlarını sorgulamalarını ve tasarladıkları yeni ürünlerin ya da var olan ürünlerin eleştirisi için vazgeçilmez olan tasarımda anlam kavramını benimsemelerini hedefler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. İletişim ve göstergebilim teori ve modelleri ile ilgili anlayış geliştirir
2. Okuma materyalleri yazma, anlama ve eleştirel olarak değerlendirme yeteneği geliştirir
3. Analitik düşünme becerisi geliştirir
4. Görsel gösterge sistemlerini kodlama ve çözme yeteneği geliştirir
5. Endüstriyel tasarımın anlambilimsel özelliklerini keşfeder
6. Endüstriyel tasarımın anlambilimsel özelliklerini tasarım süreçlerine uyarlar
7. Tasarım ve kültür üzerine proje geliştirme yetisi kazanır

Dersin İçeriği

Bu deste öğrenciler ürünlere yüklenen anlam ve değerleri farklı açılardan inceler, ürünlerin sosyal, tarihsel ve kültürel bağlamlarda nasıl algılandıkları ve değerlendirildiklerini araştırırlar. Öğrenciler, göstergebilimin başlıca konularını ve tarihini, reklam analizini, ürün anlambilim yazınını, ürün analizini, eleştirel düşünmeyi öğrenir ve bu bilgiyi pratiğe dönüştürme çalışması yaparlar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders Tanıtımı ve Anlam Üzerine Bir Tartışma -
2) İletişimin Temelleri -
3) Göstergebilimin Temelleri I: Saussure ve Peirce Fiske, John (1982) ‘Chapter 3: Communication, Meaning and Signs’, in Introduction to Communication Studies, London: Methuen, pp. 39-63.
4) Göstergebilimin Temelleri II: Saussure ve Peirce Fiske, John (1982) ‘Chapter 3: Communication, Meaning and Signs’, in Introduction to Communication Studies, London: Methuen, pp. 39-63.
5) Göstergebilimin Temelleri III: Kodlar ve Barthes Fiske, John (1982) ‘Chapter 4: Codes’, in Introduction to Communication Studies, London: Methuen, pp. 65-83.
6) Göstergebilimin Temelleri IV: Barthes, Göstergebilim ve İdeoloji Fiske, John (1982) ‘Chapter 9: Ideology and Meanings’ in Introduction to Communication Studies, London: Methuen, pp. 165-188.
7) Göstergebilimin Temelleri V: Mitler ve İdeoloji -
8) Bir Reklamı Okumak Ödev 1 "göstergelerden hikayelere" teslimi
9) Teori üzerine tartışma ve ödev 1 değerlendirmesi Ödev 2 "bir reklamı okumak" teslimi
10) Ürün Anlambilimi I - Nesne "Barthes, Roland (1994) ‘Semantics of the Object’, in The Semiotic Challenge, University of California Press, pp: 179-190. Barthes, Roland (1972) ‘The New Citroen’, in Mythologies, Hill and Wang, pp. 88-90."
11) Ürün Anlambilimi II - Ürün Tasarımı "Krippendorff, K. (1989). Product Semantics: a triangulation and four design theories. Krippendorff, K. (1989). On the essential contexts of artifacts or on the proposition that ""design is making sense (of things)"". Design Issues, 5(2), 9-39. "
12) Ürün Anlambilimi III - Nesnenin İşlevleri -
13) Ürün Anlambilimi IV Ödev 3 "üçü bir arada" teslimi
14) Semantik Analiz -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: -
Diğer Kaynaklar: "Barthes, Roland (1994) ‘Semantics of the Object’, in The Semiotic Challenge, University of California Press, pp: 179-190.
Barthes, Roland (1972) ‘The New Citroen’, in Mythologies, Hill and Wang, pp. 88-90.
Berger, A.A. (2010). Objects of affection. Palgrave Macmillan. (***Chapter 7.CODA.)
Buchanan, R. (1985). Declaration by Design: Rhetoric, Argument, and Demonstration in Design Practice.? Design Issues. Vol. 2(1), pp. 4-22.
Chandler, D. (2007). Semiotics: The Basics. London: Routledge.
Crilly, N., Good, D., Matravers, D., & Clarkson, P. J. (2008). Design as communication: Exploring the validity and utility of relating intention to interpretation. Design Studies, 29(5), 425-457.
Donald, N. (1988). The design of everyday things. Doubled Currency.
Fiske, J. (1990). Introduction to Communication Studies. London: Routledge.
Gotzsch, J. (2006). Product talk. The Design Journal, 9(2), 16-24.
Krippendorff, K. (1989). Product Semantics: a triangulation and four design theories.
Krippendorff, K. (1989). On the essential contexts of artifacts or on the proposition that ""design is making sense (of things)"". Design Issues, 5(2), 9-39.
Krippendorff, K. (2005). The semantic turn: A new foundation for design. crc Press.
Maycroft, N. (2004). The objectness of everyday life: disburdenment or engagement? Geoforum, 35(6), 713-725.
Vihma, S. (2003). On actual semantic and aesthetic interaction with design objects. In 5th European Academy of Design Conference.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 5
Ödev 3 % 55
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 9 3 27
Ödevler 3 8 24
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 96

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Endüstri Ürünleri Tasarımı meslek alanının kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahip olmak
2) Mesleki bilgiyi ürün, hizmet ve deneyim geliştirme alanlarında uygulayabilmek
3) Tasarım kavramlarını, mesleki kültür ve dili anlayabilmek, kullanabilmek, yorum yapabilmek ve değerlendirmek
4) Endüstri Ürünleri tasarımı alanında araştırma yöntemlerini bilmek, bu yöntemlerle bilgi toplamak, toplanan bilgiyi yorumlamak ve uygulayabilmek
5) Endüstri ürünleri tasarımı problemlerini tanımlamak, problem koşul ve gereklerini değerlendirebilmek, çözüm önerileri üretebilmek
6) Endüstri Ürünleri Tasarımında önerilen çözümlerin toplumsal, kültürel, çevresel, ekonomik ve insani değerlerin göz önünde bulundurarak geliştirilmesi; kişisel farklılık ve yetenek düzeylerine duyarlı olması
7) Tasarım kavramlarına ve çözümlerine ait bilgiyi, yazılı, sözlü ve görsel anlatım yöntemleriyle aktarma yeteneğine sahip olmak
8) Tasarım çözümlerine ait malzeme, biçimlenme,detaylandırma, servis ve üretim yöntemleri kavramları arasındaki ilişkiyi ve yöntemleri tanımlayabilmek ve uygulayabilmek
9) Endüstri ürünleri tasarımı çözüm ve uygulamalarını anlatabilecek düzeyde bilgisayar destekli bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak
10) Endüstri ürünleri tasarımının disiplinler arası yapısına kaynak oluşturan, işletme, mühendislik, psikoloji, ergonomi, görsel iletişim alanlarına ait tasarım çözümlerini destekleyecek yöntem ve bilgiye sahip olmak; gerektiğinde bu alanlara ait bilgiyi araştırma, edinme ve kullanma yeteneğine sahip olmak
11) Bir yabancı dili kullanarak endüstri ürünleri tasarımı alanına ait dile hakim olabilmek ve farklı kültürlerden meslektaşlarıyla iletişim kurabilmek
12) Teknolojik ve bilimsel gelişmelere bağlı olarak mesleğin gereksinim duyduğu yeni tasarım konularını ve eğilimlerini takip edebilmek ve değerlendirebilmek