| İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI | |||||
| Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey | ||
| Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
| INT2061 | İnsan Faktörü ve Uluslararası Tasarım | Güz | 2 | 0 | 2 | 4 |
| Öğretim Dili: | İngilizce |
| Dersin Türü: | Must Course |
| Dersin Seviyesi: | LİSANS |
| Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. NAGEHAN YAĞMUR ŞİMŞEK SÖNMEZ |
| Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. NAGEHAN YAĞMUR ŞİMŞEK SÖNMEZ Öğ.Gör. SEZA HANDE KURNAZ |
| Opsiyonel Program Bileşenleri: | Opsiyonel program bileşeni yoktur. |
| Dersin Amacı: | Bu ders, antropometrinin temellerini ve ilgili antropometrik verilerin farklı iç mekanların tasarımına uygulanabilirliğini keşfederek yapılı çevremizin tasarımını etkileyen faktörlere odaklanmaktadır. Ders, öğrencilere insanların bedenlerini kullanarak fiziksel çevreleriyle nasıl etkileşime girdiklerini tanıtmayı amaçlamaktadır. Ürün tasarımı, giyim ve mimaride çok önemli bir rol oynayan öğrencinin; toplumdaki ürünleri optimize etmek için vücut ölçüsü dağılımının istatistiksel verilerinin kullanıldığı antropometrinin temel prensiplerini öğrenmesi beklenmektedir. Öğrencilerden, insan vücudunun yaşadığımız ve çalıştığımız yapılı çevreye ergonomik uyumu veya ergo-fitting hakkında bilgi toplamaları, yorumlamaları ve kullanmaları beklenmektedir. |
|
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; -İnsanın bedenini kullanarak fiziksel çevreleriyle nasıl etkileşime girdiklerini inceler. -Antropometri ilke ve uygulamalarını analiz eder. -Herkesin kullanımı için mekan ve mekansal ürün tasarımlarını optimize edebilir. -Vücut ölçü tablolarından yararlanabilir. -Evrensel Tasarım ilkelerini analiz eder. -İnsanların farklı sınırlılık türlerini inceler. -Antropometri ilkelerini ve Evrensel Tasarım ilkelerini tasarım projelerinde kullanır. |
| Antropometrinin temellerini ve antropometrik verilerin farklı iç mekânların tasarımına uygulanmasını inceleyerek, yapısal çevremizi etkileyen faktörlerin üzerine yoğunlaşır. Derste kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri: örnek olay inceleme, anlatım, okuma, işbirliğine dayalı öğrenme, uygulama, tartışma, bireysel çalışma ve problem çözmedir. |
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
| 1) | Giriş: Ders Programı ve Dersin Tanımı | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması |
| 2) | Antropometrinin Prensipleri ve Uygulamaları | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması |
| 3) | Tasarım Kısıtları ve Kriterleri | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması |
| 4) | İnsan Vücudu Ölçüleri | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması |
| 5) | İnsan Vücudu Duruş Tipleri | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması |
| 6) | Oturma ve Oturulacak Elemanın Tasarımı & El Hakimiyeti | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması |
| 7) | Ofis Tasarımında İnsan Faktörü & Konutta Ergonomi | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması |
| 8) | ARA SINAV | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması. 2, 3, 4, 5, 6. haftayı kapsayan dokümanlar üzerinde çalışılmalı. |
| 9) | Araştırma projesi 1, Grup Sunumları - 1. Gün | Bu ders kapsamında öğrenciler, dönem boyunca iki araştırma projesi yapacaklardır. İki kişilik gruplar halinde belirlenen çalışma kapsamında sahada araştırma yapılacak, belirlenen gün ve saatte araştırmalar rapor ve sunum olarak derste sunulacaktır. |
| 10) | Araştırma projesi 1, Grup Sunumları - 2. Gün | Bu ders kapsamında öğrenciler, dönem boyunca iki araştırma projesi yapacaklardır. İki kişilik gruplar halinde belirlenen çalışma kapsamında sahada araştırma yapılacak, belirlenen gün ve saatte araştırmalar rapor ve sunum olarak derste sunulacaktır. |
| 11) | Herkes için Tasarımın Temel Prensipleri - 1. Kısım | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması |
| 12) | Herkes için Tasarımın Temel Prensipleri - 2. Kısım | Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması |
| 13) | Araştırma projesi 2, Grup Sunumları - 1. Gün | Bu ders kapsamında öğrenciler, dönem boyunca iki araştırma projesi yapacaklardır. İki kişilik gruplar halinde belirlenen çalışma kapsamında sahada araştırma yapılacak, belirlenen gün ve saatte araştırmalar rapor ve sunum olarak derste sunulacaktır. |
| 14) | Araştırma projesi 2, Grup Sunumları - 2. Gün | Bu ders kapsamında öğrenciler, dönem boyunca iki araştırma projesi yapacaklardır. İki kişilik gruplar halinde belirlenen çalışma kapsamında sahada araştırma yapılacak, belirlenen gün ve saatte araştırmalar rapor ve sunum olarak derste sunulacaktır. |
| 15) | Final Sınavı | Final sınavı için tüm konuların gözden geçirilmesi |
| Ders Notları / Kitaplar: | PowerPoint presentation notes PowerPoint sunum notları |
| Diğer Kaynaklar: | Sources • Berg Rice, V. J. (2012). Designing for children. In G. Salvendy (Ed.), Handbook of Human Factors and Ergonomics. Hoboken, NJ: Wiley and Sons, pp. 1442-1471. • Boot, W. R., Nichols, T. A., Rogers, W. A. and Fisk, A. D. (2012). Design for Aging. In G. Salvendy (Ed.), Handbook of Human Factors and Ergonomics. Hoboken, NJ: Wiley and Sons, pp. 1472-1483. • Bridger, R. S. (2003). Introduction to Ergonomics. London: Taylor and Francis. • Panero, J. and Zelnik, M. (1979). Human Dimension and Interior Space: A Source Book of Design Reference Standards. New York, NY: Whitney Library of Design. • Pheasant, S. and Haslegrave, C. M. (2006). Bodyspace: Anthropometry, Ergonomics and the Design of Work. Boca Raton, FL: CRC Press. • Vanderheiden, G. C. and Jordan, J. B. (2012). Design for people with functional limitations. In G. Salvendy (Ed.), Handbook of Human Factors and Ergonomics. Hoboken, NJ: Wiley and Sons, pp. 1409-1441. Coursera References • https://www.coursera.org/videos/physical-vitality/PxQIQ?authProvider=bahcesehir&query=ergonomics+&source=search • https://www.coursera.org/videos/anthropometry-biomechanics-and-motorskills-in-user-design/MoSYT?authProvider=bahcesehir&query=ergonomics+&source=search • https://www.coursera.org/videos/anthropometry-biomechanics-and-motorskills-in-user-design/q79fd?authProvider=bahcesehir&query=ergonomics+&source=search • https://www.coursera.org/videos/anthropometry-biomechanics-and-motorskills-in-user-design/Z0wki?authProvider=bahcesehir&query=ergonomics+&source=search • https://www.coursera.org/videos/physical-vitality/AFQ5o?authProvider=bahcesehir&query=ergonomics+&source=search • https://www.coursera.org/videos/what-is-the-human-factor-in-design/70eaa?query=ergonomics%20&page=2&sortBy=BEST_MATCH&authProvider=bahcesehir&source=search |
| Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
| Devam | 14 | % 10 |
| Sunum | 2 | % 30 |
| Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
| Final | 1 | % 40 |
| Toplam | % 100 | |
| YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
| YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
| Toplam | % 100 | |
| Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
| Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
| Arazi Çalışması | 2 | 4 | 8 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 3 | 36 |
| Sunum / Seminer | 2 | 8 | 16 |
| Proje | 2 | 8 | 16 |
| Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
| Final | 1 | 2 | 2 |
| Toplam İş Yükü | 108 | ||
| Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
| Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
| 1) | İç mimarlık alanında ulusal ve uluslararası bağlamlarda farklı mekan kurguları, farklı kullanıcı grupları ve ihtiyaçlarına cevap verebilen tasarım, planlama ve uygulama etkinliklerinde bulunabilir, | 3 |
| 2) | 21. yüzyılın bireysel ve profesyonel becerileriyle donanımlı, gerçek fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlarla birlikte kullanıcı ihtiyaçlarına odaklanarak toplanan verileri analiz edebilir, çeşitli bilgi ve düşünceleri sentezleyerek bu süreçleri yaratıcı mekânsal çözümler geliştirmek için kullanabilir, | 3 |
| 3) | Soyut ve somut kavramları kullanarak, yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün mekânsal çözümler üretebilir, | 1 |
| 4) | İç mimarlık alanının gerektirdiği çağdaş bilgi üretimi, ifade, temsil ve teknolojilerini kullanabilir, | 1 |
| 5) | İç mimarlık alanındaki tasarım ve uygulama çalışmalarında çağdaş mekan donatıları ve yapı teknikleri hakkında bilgi sahibi olur; sektörü ve güncel gelişmeleri takip eder, | 2 |
| 6) | İç mimarlık alanında insan-çevre ilişkisini, kullanıcının sağlık ve güvenliğini, evrensel tasarım ilkelerini ve sürdürülebilir tasarım yaklaşımlarını benimseyip ön planda tutar, | 4 |
| 7) | Toplumun sosyal ve kültürel haklarına, kültürel mirasa ve doğaya saygılı bir tasarım anlayışına ve bu konularda bilinçli karar verebilme yetisine sahip olur, | 1 |
| 8) | İç mimarlık, mimarlık, tasarım ve sanat alanlarında ulusal ve uluslararası değerleri ve gelişmeleri takip eder; ekip çalışmalarında, disiplinler arası ve çok disiplinli çalışmalarda yer alır, ve etik konularda bilgi sahibi olur. | 2 |
| 9) | İç mimarlık alanındaki yasal düzenlemeler ve standartlar hakkında bilgi sahibi olur, mesleki etik ve sorumluluklarının farkında olur, | 1 |