İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
INT2061 İnsan Faktörü ve Uluslararası Tasarım Güz 2 0 2 4

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. NAGEHAN YAĞMUR ŞİMŞEK SÖNMEZ
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. NAGEHAN YAĞMUR ŞİMŞEK SÖNMEZ
Öğ.Gör. SEZA HANDE KURNAZ
Opsiyonel Program Bileşenleri: Opsiyonel program bileşeni yoktur.
Dersin Amacı: Bu ders, antropometrinin temellerini ve ilgili antropometrik verilerin farklı iç mekanların tasarımına uygulanabilirliğini keşfederek yapılı çevremizin tasarımını etkileyen faktörlere odaklanmaktadır. Ders, öğrencilere insanların bedenlerini kullanarak fiziksel çevreleriyle nasıl etkileşime girdiklerini tanıtmayı amaçlamaktadır. Ürün tasarımı, giyim ve mimaride çok önemli bir rol oynayan öğrencinin; toplumdaki ürünleri optimize etmek için vücut ölçüsü dağılımının istatistiksel verilerinin kullanıldığı antropometrinin temel prensiplerini öğrenmesi beklenmektedir. Öğrencilerden, insan vücudunun yaşadığımız ve çalıştığımız yapılı çevreye ergonomik uyumu veya ergo-fitting hakkında bilgi toplamaları, yorumlamaları ve kullanmaları beklenmektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
-İnsanın bedenini kullanarak fiziksel çevreleriyle nasıl etkileşime girdiklerini inceler.
-Antropometri ilke ve uygulamalarını analiz eder.
-Herkesin kullanımı için mekan ve mekansal ürün tasarımlarını optimize edebilir.
-Vücut ölçü tablolarından yararlanabilir.
-Evrensel Tasarım ilkelerini analiz eder.
-İnsanların farklı sınırlılık türlerini inceler.
-Antropometri ilkelerini ve Evrensel Tasarım ilkelerini tasarım projelerinde kullanır.

Dersin İçeriği

Antropometrinin temellerini ve antropometrik verilerin farklı iç mekânların tasarımına uygulanmasını inceleyerek, yapısal çevremizi etkileyen faktörlerin üzerine yoğunlaşır.
Derste kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri: örnek olay inceleme, anlatım, okuma, işbirliğine dayalı öğrenme, uygulama, tartışma, bireysel çalışma ve problem çözmedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş: Ders Programı ve Dersin Tanımı Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması
2) Antropometrinin Prensipleri ve Uygulamaları Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması
3) Tasarım Kısıtları ve Kriterleri Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması
4) İnsan Vücudu Ölçüleri Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması
5) İnsan Vücudu Duruş Tipleri Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması
6) Oturma ve Oturulacak Elemanın Tasarımı & El Hakimiyeti Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması
7) Ofis Tasarımında İnsan Faktörü & Konutta Ergonomi Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması
8) ARA SINAV Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması. 2, 3, 4, 5, 6. haftayı kapsayan dokümanlar üzerinde çalışılmalı.
9) Araştırma projesi 1, Grup Sunumları - 1. Gün Bu ders kapsamında öğrenciler, dönem boyunca iki araştırma projesi yapacaklardır. İki kişilik gruplar halinde belirlenen çalışma kapsamında sahada araştırma yapılacak, belirlenen gün ve saatte araştırmalar rapor ve sunum olarak derste sunulacaktır.
10) Araştırma projesi 1, Grup Sunumları - 2. Gün Bu ders kapsamında öğrenciler, dönem boyunca iki araştırma projesi yapacaklardır. İki kişilik gruplar halinde belirlenen çalışma kapsamında sahada araştırma yapılacak, belirlenen gün ve saatte araştırmalar rapor ve sunum olarak derste sunulacaktır.
11) Herkes için Tasarımın Temel Prensipleri - 1. Kısım Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması
12) Herkes için Tasarımın Temel Prensipleri - 2. Kısım Kaynaklardan ilgili konudaki okumaların yapılması
13) Araştırma projesi 2, Grup Sunumları - 1. Gün Bu ders kapsamında öğrenciler, dönem boyunca iki araştırma projesi yapacaklardır. İki kişilik gruplar halinde belirlenen çalışma kapsamında sahada araştırma yapılacak, belirlenen gün ve saatte araştırmalar rapor ve sunum olarak derste sunulacaktır.
14) Araştırma projesi 2, Grup Sunumları - 2. Gün Bu ders kapsamında öğrenciler, dönem boyunca iki araştırma projesi yapacaklardır. İki kişilik gruplar halinde belirlenen çalışma kapsamında sahada araştırma yapılacak, belirlenen gün ve saatte araştırmalar rapor ve sunum olarak derste sunulacaktır.
15) Final Sınavı Final sınavı için tüm konuların gözden geçirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: PowerPoint presentation notes
PowerPoint sunum notları
Diğer Kaynaklar: Sources
• Berg Rice, V. J. (2012). Designing for children. In G. Salvendy (Ed.), Handbook of Human Factors and Ergonomics. Hoboken, NJ: Wiley and Sons, pp. 1442-1471.
• Boot, W. R., Nichols, T. A., Rogers, W. A. and Fisk, A. D. (2012). Design for Aging. In G. Salvendy (Ed.), Handbook of Human Factors and Ergonomics. Hoboken, NJ: Wiley and Sons, pp. 1472-1483.
• Bridger, R. S. (2003). Introduction to Ergonomics. London: Taylor and Francis.
• Panero, J. and Zelnik, M. (1979). Human Dimension and Interior Space: A Source Book of Design Reference Standards. New York, NY: Whitney Library of Design.
• Pheasant, S. and Haslegrave, C. M. (2006). Bodyspace: Anthropometry, Ergonomics and the Design of Work. Boca Raton, FL: CRC Press.
• Vanderheiden, G. C. and Jordan, J. B. (2012). Design for people with functional limitations. In G. Salvendy (Ed.), Handbook of Human Factors and Ergonomics. Hoboken, NJ: Wiley and Sons, pp. 1409-1441.
Coursera References
• https://www.coursera.org/videos/physical-vitality/PxQIQ?authProvider=bahcesehir&query=ergonomics+&source=search
• https://www.coursera.org/videos/anthropometry-biomechanics-and-motorskills-in-user-design/MoSYT?authProvider=bahcesehir&query=ergonomics+&source=search
• https://www.coursera.org/videos/anthropometry-biomechanics-and-motorskills-in-user-design/q79fd?authProvider=bahcesehir&query=ergonomics+&source=search
• https://www.coursera.org/videos/anthropometry-biomechanics-and-motorskills-in-user-design/Z0wki?authProvider=bahcesehir&query=ergonomics+&source=search
• https://www.coursera.org/videos/physical-vitality/AFQ5o?authProvider=bahcesehir&query=ergonomics+&source=search
• https://www.coursera.org/videos/what-is-the-human-factor-in-design/70eaa?query=ergonomics%20&page=2&sortBy=BEST_MATCH&authProvider=bahcesehir&source=search

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Sunum 2 % 30
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Arazi Çalışması 2 4 8
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 3 36
Sunum / Seminer 2 8 16
Proje 2 8 16
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 108

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İç mimarlık alanında ulusal ve uluslararası bağlamlarda farklı mekan kurguları, farklı kullanıcı grupları ve ihtiyaçlarına cevap verebilen tasarım, planlama ve uygulama etkinliklerinde bulunabilir, 3
2) 21. yüzyılın bireysel ve profesyonel becerileriyle donanımlı, gerçek fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlarla birlikte kullanıcı ihtiyaçlarına odaklanarak toplanan verileri analiz edebilir, çeşitli bilgi ve düşünceleri sentezleyerek bu süreçleri yaratıcı mekânsal çözümler geliştirmek için kullanabilir, 3
3) Soyut ve somut kavramları kullanarak, yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün mekânsal çözümler üretebilir, 1
4) İç mimarlık alanının gerektirdiği çağdaş bilgi üretimi, ifade, temsil ve teknolojilerini kullanabilir, 1
5) İç mimarlık alanındaki tasarım ve uygulama çalışmalarında çağdaş mekan donatıları ve yapı teknikleri hakkında bilgi sahibi olur; sektörü ve güncel gelişmeleri takip eder, 2
6) İç mimarlık alanında insan-çevre ilişkisini, kullanıcının sağlık ve güvenliğini, evrensel tasarım ilkelerini ve sürdürülebilir tasarım yaklaşımlarını benimseyip ön planda tutar, 4
7) Toplumun sosyal ve kültürel haklarına, kültürel mirasa ve doğaya saygılı bir tasarım anlayışına ve bu konularda bilinçli karar verebilme yetisine sahip olur, 1
8) İç mimarlık, mimarlık, tasarım ve sanat alanlarında ulusal ve uluslararası değerleri ve gelişmeleri takip eder; ekip çalışmalarında, disiplinler arası ve çok disiplinli çalışmalarda yer alır, ve etik konularda bilgi sahibi olur. 2
9) İç mimarlık alanındaki yasal düzenlemeler ve standartlar hakkında bilgi sahibi olur, mesleki etik ve sorumluluklarının farkında olur, 1