İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
INT1054 | İçmimarlık için Yapı I | Bahar | 0 | 4 | 2 | 4 |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. TUĞÇE GÖKÇEN |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. BÜŞRA UYSAL |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Construction for Interior Architecture II, II, Concepts of Structures |
Dersin Amacı: | Çağdaş temel inşaat kavramlarına göre bina tiplerinin sınıflandırılması, inşaat tasarım gereksinimlerinin genel görünümü ve yapı malzemelerinin özünün temel sözlüğü ve dış ve iç mekan için sağlanan davranışları. Bu dersin amacı, öğrencilere inşaat elemanlarının, tasarım ilkelerinin ve ayrıntılı ilişkilerinin incelenmesi de dahil olmak üzere kaba inşaat yöntemlerini tanıtmak ve temel bina inşaatı ve malzemelerinin temelleri, özellikleri ve inşaat sistemleri ve alt sistemlerindeki kullanımları hakkında bilgi geliştirmektir. Verilen kaba inşaatlarda değişiklik yapma hakkında bilgi sağlamak. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu derste başarılı olan öğrenciler; • Yapısal Analiz • Yapısal Düşünce • Tektonik Tasarım Yaklaşımları öğrenecek/yetenek kazanacaklardır |
Dersin amacı öğrencilere temel bina teknolojileri - yapısal ve malzeme davranışı, iç ve dış bina kabuğu - hakkında bilgi sağlamaktır. İç mekan tasarımı öğrencilerinin, çalışmak zorunda oldukları binaların yapısal mühendislik yönlerinin farkında olmalarını sağlamak. Yapısal sistemlerin işlevsel yönleri öğretilecektir. Derste kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri ise örnek olay inceleme, proje hazırlama, anlatım, okuma, deney, uygulama, tartışma, bireysel çalışma, problem çözmedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | GİRİŞ • Ders Programı İncelemesi • Beklentiler • Oryantasyon | Okuma: Yapısal Sözlük Mimarlar için Yapısal Mühendislik (1, 2, 3) |
2) | DERS 1 Ders 1: Mimari Yapı Duvarcılık ve İskelet Yapılar – I-II | Duyuru: STÜDYO ÇALIŞMASI I AÇIKLAMA: (10 puan) Motivasyon: Yapı ve İnşaat Bilgisi Konu: Kamusal Alan Eskizler + Verilen Kandinsky resimlerinden birinin 3B Kamusal Alan İnşaatına Dönüşüm Ekstrüzyonunun Eskiz Modeli Malzeme ve Ölçek: Serbest (farklı boyutlarda karikatür, balsa, metal vb.) |
3) | STUDIOWORK I: (katılım zorunludur!) Konu: İskelet ve Duvarcılık İnşaatı - Kamusal Alan İçerik/senaryo: öğrenci tarafından belirlenir Yer: bir parkta Yapı: duvarcılık ve iskelet Fiziksel Modelin Ölçeği: serbest Malzeme: serbest Değerlendirme kriterleri: yapı - inşaat, tasarım, bağlam, sunum Studiowork I PDF POSTER'in teslimi | Zamanında gönderilen POSTER'ın değerlendirilmesi (10 Puan) *Stüdyo çalışmasına katılım, poster değerlendirmesi için ön koşuldur. |
4) | DERS 2 Ders-2: Duvar Yapıları (Taş - Tuğla Mimarisi) Okuma ve İzleme: Duvar Yapı Tasarımı: https://youtu.be/E-rfU6n2rCw Duvar Malzemeleri ve Özellikleri: https://youtu.be/AkmLlnxKtyM Mega Yapılar: Tuğla İnşaat El Kitabı (Bölüm 11) | Duyuru: STUDIOWORK II AÇIKLAMA: (10 puan) Motivasyon: Tektonik Düşünme Duvar Yapıları Konu: Duvar Türbesi'nin (Anıt Mezarlık) Kısmi Taslak Modeli Ölçek: 1/20 Malzeme: Şeker, oyun hamuru, balsa çubukları vb… |
5) | STUDIOWORK II (katılım zorunludur!) Motivasyon: Tektonik Düşünce Duvar Örgüsü Yapıları Konu: Bir Duvar Örgüsü Türbesinin (Anıtsal Mezarlık) Kısmi Taslak Modeli + Çizimleri (plan+kesit) Ölçek: 1/20 Malzeme: Şeker, oyun hamuru, balsa çubukları vb… Değerlendirme kriterleri: yapı – inşaat doğruluğu ve kalitesi, tasarım, bağlam, sunum Studiowork II PDF POSTER'inin teslimi | Zamanında gönderilen POSTER'ın değerlendirilmesi (10 Puan) *Stüdyo çalışmasına katılım poster değerlendirmesi için ön koşuldur! |
6) | DERS 3 Ders-3: Betonarme Yapılar RC Kirişler, kolonlar, döşemeler, RC duvarlar, temeller, ayaklar. Betonarme çerçeve yapıları. Okuma ve İzleme: İnşaat El Kitabı (Bölüm 9) Adım Adım Hint 30*40 ev beton inşaatı https://youtu.be/jsQNIkWWug4 https://youtu.be/XGCaLzaNfF4 Okuma ve İzleme: Bir Ev Yapmak: https://youtu.be/M-MlVkQybjI | ARA SINAV DUYURUSU |
7) | ARA SINAV SUNUMLAR (GRUP 1) Sınıfta yüz yüze. | DEĞERLENDİRME (20 Puan) |
8) | ARA SINAV SUNUMLAR (GRUP 2) Sınıfta yüz yüze. | DEĞERLENDİRME (20 Puan) |
9) | Duyuru: STUDIOWORK – III AÇIKLAMA: (10 Puan) Konu: Ayrı bir ev/villanın fiziksel modeli Gereksinimler: model İçerik/senaryo: Ayrı bir evin mevcut planlarının-kesitinin doğru 3B sunumu Yer: herhangi bir yer Yapı: iskelet, RC Model ve çizimlerin ölçeği: 1/50 Malzeme: serbest Değerlendirme kriterleri: yapı – doğru uygulama, sunum Malzeme: serbest Değerlendirme kriterleri: yapı – yapısal doğruluk, sunum | |
10) | STUDIOWORK III (katılım zorunludur!) Konu: Ayrı bir ev/villanın fiziksel modeli Gereksinimler: model İçerik/senaryo: ayrı bir evin mevcut planlarının-kesitinin doğru 3B sunumu Yer: herhangi bir yer Yapı: iskelet, RC Model ve çizimlerin ölçeği: 1/50 Malzeme: serbest Değerlendirme kriterleri: yapı – doğru uygulama, sunum Malzeme: serbest Değerlendirme kriterleri: yapı – yapısal doğruluk, sunum Studiowork III PDF POSTER'in teslimi | Zamanında gönderilen POSTER'ın değerlendirilmesi (10 Puan) *Stüdyo çalışmasına katılım poster değerlendirmesi için ön koşuldur! |
11) | DERS 4 Ders-4: Ahşap Yapılar Ahşabın mekanik özellikleri. Ahşap kolonlar, ahşap kirişler, ahşap çatı elemanları, ahşap makaslar. Çerçeveler, yük taşıyan elemanlar, Yapısal Sistemler kavramları – Ahşap elemanların bağlantı yöntemleri. Çiviler, vidalar, cıvatalar ve gergi çubukları, ahşap makasların bileşenlerinin davranışını anlama. Ahşap yapısal elemanların bağlantı detayları Okuma ve İzleme: İnşaat El Kitabı (Bölüm 10) Norveç Küçük Evi Çerçevesi Yapmak https://youtu.be/8bgeBDMblK8 Sıfırdan Ahşap Çerçeve Ev Yapmak Zaman Atlaması https://youtu.be/a0kusX4jDiI | Duyuru: STUDIOWORK – IV AÇIKLAMA: (10 Puan) Motivasyon: Kereste Çatı Yapıları – İnşaatlar Konu: Eyer / kırma kereste çatının Eskizleri + Yapısal Modeli Ölçek: 1/50 Malzeme: Model karikatürü veya balsa önerilir |
12) | STUDIOWORK IV (katılım zorunludur!) Motivasyon: Kereste Çatı Yapılar – İnşaatlar Konu: Eskizler + Yapısal Eyer / kırma kereste çatı modeli Ölçek: 1/50 Malzeme: Model karikatür veya balsa önerilir Studiowork IV PDF POSTER'in teslimi | Zamanında gönderilen POSTER'ın değerlendirilmesi (10 Puan) *Stüdyo çalışmasına katılım poster değerlendirmesi için ön koşuldur! |
13) | DERS 5-6-7 Ders-5: Çelik Konstrüksiyonlar (profiller, kablolar-membranlar, çekme yapıları, prefabrikasyonlar, özel kompozit yapılar) Yapısal çelik profillerin kesit özellikleri. Geometrik alanın ağırlık merkezi. Çelik çerçeve yapılar. Yapısal çelik elemanların bağlantı yöntemleri. Perçinler, cıvatalar ve kaynak. Kaynak türleri. Kolon-temel, kolon-kolon, kolon-kiriş, kiriş-kiriş bağlantılarının detayları / Yapısal çelik profillerin kesit özellikleri. Geometrik alanın ağırlık merkezi. Çelik çerçeve yapılar. Yapısal çelik elemanların bağlantı yöntemleri. Kolon-temel, kolon-kolon, kolon-kiriş, kiriş-kiriş bağlantılarının detayları Ders 6,7: Prefabrike Yapılar-Yaya Çelik Köprüleri | Final Projesinin Duyurusu: 1. Aşama: Poster: A-B Blokları Arası Yaya Köprüsü, Kuzey KAMPÜS Gereksinimler: araştırma, konseptler, Eskizler, 1/50 plan-kesit çizimleri, 1/50 eskiz modeli. |
14) | SON PROJE - 1. AŞAMA: Stüdyoda Eleştiri ve Değerlendirme (katılım zorunludur!) YAYA KÖPRÜSÜ (BAU Kuzey Kampüsü'nde A - B blokları arasında) Gereksinimler: araştırma, kavramlar, Eskizler, 1/50 plan-kesit çizimleri, Eskiz Modeli: 1/50 ölçek Son Proje 1. Aşama POSTER'in (PDF) teslimi Zamanında teslim edilen POSTER'in değerlendirilmesi (10 Puan) *Stüdyo çalışmasına katılım, poster değerlendirmesi için ön koşuldur! | Final Projesi Final Poster Çevrimiçi Gönderim Gereksinimleri: • Konsept çizimleri, 1/100 saha planı • 1/50 ölçekli çizimler (kat planı, 2 kesit, 1 cephe) • 1/5 derz detay çizimleri (plan+kesit) • 1/50 Model Resmi Zamanında gönderilen POSTER'ın değerlendirilmesi (30 Puan) |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | • Allen E., Aano J., Iano J., Fundamentals of Building Construction: Materials and Methods • Ching F., Adams C., Building Construction Illustrated, 3rd Ed. John Wiley & Sons, 2000 • Harris C. M., (2000), “Dictionary of Architecture and Construction, Mc Graw-Hill Professional” • Rich, P. (1999), “Principles of Building Element Design”, Arch. Press. • Rupp, W, Friedman A, Farrell P. (1989), Construction Materials for Interior Design: Principles of Structure and Properties of Materials. Whitney Library of Design, • Schaeffer R.E., (2001), Elementary Structures for Architects and Builders, 4th Ed. Prentice Hall, • Simmons H.L. Olin H.B. (2000), Schmidt J.L, Construction Principles: Materials and Methods, John Wiley and Sons, 1999, • Schaeffer R.E., (2001), Elementary Structures for Architects and Builders, 4th Ed. Prentice Hall, • Simmons H.L. Olin H.B. (2000), Schmidt J.L, Construction Principles: Materials and Methods, John Wiley and Sons, 1999, |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Uygulama | 4 | % 40 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 12 | 4 | 48 |
Uygulama | 4 | 4 | 16 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 3 | 12 | 36 |
Ara Sınavlar | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 112 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İç mimarlık alanında ulusal ve uluslararası bağlamlarda farklı mekan kurguları, farklı kullanıcı grupları ve ihtiyaçlarına cevap verebilen tasarım, planlama ve uygulama etkinliklerinde bulunabilir, | 4 |
2) | 21. yüzyılın bireysel ve profesyonel becerileriyle donanımlı, gerçek fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlarla birlikte kullanıcı ihtiyaçlarına odaklanarak toplanan verileri analiz edebilir, çeşitli bilgi ve düşünceleri sentezleyerek bu süreçleri yaratıcı mekânsal çözümler geliştirmek için kullanabilir, | 3 |
3) | Soyut ve somut kavramları kullanarak, yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün mekânsal çözümler üretebilir, | 2 |
4) | İç mimarlık alanının gerektirdiği çağdaş bilgi üretimi, ifade, temsil ve teknolojilerini kullanabilir, | 2 |
5) | İç mimarlık alanındaki tasarım ve uygulama çalışmalarında çağdaş mekan donatıları ve yapı teknikleri hakkında bilgi sahibi olur; sektörü ve güncel gelişmeleri takip eder, | 5 |
6) | İç mimarlık alanında insan-çevre ilişkisini, kullanıcının sağlık ve güvenliğini, evrensel tasarım ilkelerini ve sürdürülebilir tasarım yaklaşımlarını benimseyip ön planda tutar, | 2 |
7) | Toplumun sosyal ve kültürel haklarına, kültürel mirasa ve doğaya saygılı bir tasarım anlayışına ve bu konularda bilinçli karar verebilme yetisine sahip olur, | 1 |
8) | İç mimarlık, mimarlık, tasarım ve sanat alanlarında ulusal ve uluslararası değerleri ve gelişmeleri takip eder; ekip çalışmalarında, disiplinler arası ve çok disiplinli çalışmalarda yer alır, ve etik konularda bilgi sahibi olur. | 2 |
9) | İç mimarlık alanındaki yasal düzenlemeler ve standartlar hakkında bilgi sahibi olur, mesleki etik ve sorumluluklarının farkında olur, | 2 |