GASTRONOMİ VE MUTFAK SANATLARI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
CUL3408 | Anadolu Medeniyetleri ve Yemek | Güz | 2 | 0 | 2 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi KEREM İLASLAN |
Dersin Amacı: | Bu derste Anadolu medeniyetleri, kültür, kültürler arası etkileşim ve Türk mutfağı üzerindeki etkisi hakkında temel bilgilerin aktarılması amaçlanmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamladığınız da ; - Anadolu mutfağının tarihi geçmişine aşina olur - bölgedeki farklı pişirme stilleri arasında ayrım yapabilir - gıdaya yönelik tarihsel bir bakış açısı sahibi olur - Anadolu yemek pişirme stillerine ve tarihsel geçmişlerine ait bilgi sahibi olur. Öğrencilerimiz elde edecekleri başarılarının, bireysel öğrenme çabaları ile sistemli olarak ders çalışmalarına bağlı olacağını unutulmamalıdırlar. Sizin yapmanız gereken konuyu iyi anlamak ve not alarak çalışma alışkanlığını kazanmaktır. |
Bu ders, öğrencilere Anadolu mutfağının tarihsel gelişimi, bölgedeki farklı pişirme stilleri ve yemek kültürünün evrimi hakkında derinlemesine bir anlayış kazandırmayı hedeflemektedir. Öğrenciler, Anadolu mutfağının tarihsel arka planını öğrenerek, farklı pişirme yöntemleri ve geleneksel yemekler hakkında bilgi sahibi olacaklardır. Ayrıca, gıdanın tarihsel ve kültürel bağlamda nasıl şekillendiğini ve Anadolu'nun yemek pişirme stillerini ayırt edebilme becerisi kazanacaklardır. Başarı için öğrencilerin, ders materyallerini dikkatle inceleyip, not alarak düzenli çalışmaları önemlidir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse giriş | |
2) | Kültür nedir? Kültür ve oluşumu | |
3) | Yiyecek, bölgesel kültürler ve göç | |
4) | Helenistik Değişim | |
5) | Keşif Çağında Değişim | |
6) | Karadeniz kültürünü ve uygarlıklarını tanımak ve yemek kültürü | |
7) | İç Anadolu kültürünü ve uygarlıklarını tanımak ve yemek kültürü | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Doğu Anadolu kültürünü ve uygarlıklarını tanımak ve yemek kültürü | |
10) | Güneydoğu kültürünü ve medeniyetlerini tanımak ve yemek kültürü | |
11) | Marmara kültürünü ve uygarlıklarını tanımak ve yemek kültürü | |
12) | Akdeniz kültürünü ve uygarlıklarını tanımak ve yemek kültürü | |
13) | Günümüz Anadolu yemek kültürü | |
14) | Genel Tekrar |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | 1. Ancient Civilizations and Ruins of Turkey by Ekrem Akurgal 2. Anadolu Uygarlıkları by Ekrem Akurgal, İstanbul: NET Turistik Yayınlar, 2001. Vvii, 112p 3. Against the Grain: A Deep History of the Earliest States - James C. Scott 4. Dinner With Darwin: Food, Drink And Evolution - Jonathan Silvertown 5. How We Eat with Our Eyes and Think with Our Stomach: The Hidden Influences That Shape Your Eating Habits - Melanie Muhl, Diana von Kopp 6. Deniz Gürsoy’un Gastronomi Tarihi – Deniz Gürsoy |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 6 | 84 |
Proje | 1 | 60 | 60 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 188 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma | 5 |
2) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | 4 |
3) | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. | 3 |
4) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. | 3 |
5) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | 3 |
6) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. -Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. | 2 |
7) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. | 1 |
8) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. | 3 |
9) | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme ve sorumluluk alabilme. | 3 |