GASTRONOMİ VE MUTFAK SANATLARI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
CUL1101 | Gıda Hijyeni | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi KEREM İLASLAN |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencilere gıda hijyeninin için temel kavramları ile gıda hijyeninin üretim kalitesi ve güvenliği için taşıdığı önemin öğrencilere aktarılmasıdır. Bu dersin sonunda gıda hijyeni ve gıda güvenliği hakkında bilgi sahibi olurlar, profesyonel yaşamlarında gıda hijyeni ilkelerini uygulayacak düzeye gelirler. Dersi alan öğrencilerden ders saatlerinde sanal sınıftan dersi takip etmeleri beklenmektedir. Gıda hijyeni ve güvenliği ile ilgili temel kavramlar, gıda hijyeninin genel ilkeleri, gıdalarda bozulma ve kontaminasyon, gıda kaynaklı hastalıklar, pişirirken ve bekletirken dikkat edilmesi gereken hijyenik şartlar, gıdaların taşınması, sunulması ve servis edilmesi aşamalarında dikkat edilmesi gereken hijyenik şartları ve HACCP kurallarını içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamladığınızda şunları yapabileceksiniz: 1.Gıda güvenliği ve hijyen konusunda bilgi sahibi olmak. 2. Profesyonel çalışma hayatında gıda güvenliği ve hijyen ilkelerini uygulamak. 3. Gıda güvenliği mevzuatı ve standartları hakkında bilgi sahibi olmak. 4.Mutfakta hijyen ve sanitasyon kurallarını uygulayabilmek. 5. Gıdanın son tüketiciye güvenli bir şekilde ulaşmasını sağlamak. 6.Belirli bir konu üzerinde bilimsel araştırma ve araştırma yapabilme. 7. Besin kaynaklı hastalıkların ve nedenlerinin bilinmesi. 8.Mutfakta oluşabilecek tehlikelere karşı önlem alabilmek. |
Bu dersin amacı; gıda hijyeni için temel kavramları ile gıda hijyeninin üretim kalitesi ve güvenliği için taşıdığı önemin öğrencilere aktarılmasıdır. Öğrenciler bu derste gıda hijyeni ve güvenliği ile ilgili temel kavramlar, gıda hijyeninin genel ilkeleri, gıdalarda bozulma ve kontaminasyon, gıda kaynaklı hastalıklar, pişirirken ve bekletirken dikkat edilmesi gereken hijyenik şartlar, gıdaların taşınması, sunulması ve servis edilmesi aşamalarında dikkat edilmesi gereken hijyenik şartlar ve HACCP kurallarını öğreneceklerdir. Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler; Gıda hijyeni ve gıda güvenliği hakkında bilgi sahibi olurlar, profesyonel yaşamlarında gıda hijyeni ilkelerini uygulayacak düzeye gelirler, sınıfta aktif sorgulama, iş birliğine dayalı keşif ve destekleyici etkileşimler içinde olan bir öğrenci topluluğu haline gelirler. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse giriş ve Gıda güvenliği | |
2) | Mikroorganizmalar: Bakteriler | |
3) | Mikroorganizmalar: Virüsler, parazitler, küfler ve mayalar | |
4) | Kirlenme, gıda alerjenleri | |
5) | kişisel hijyen | |
6) | Yiyeceklerin satın alınması ve alınması | |
7) | Depolama, hazırlama, servis | |
8) | ara sınav | |
9) | Temizlik ve sanitasyon | |
10) | Güvenli tesis ve ekipmanlar | |
11) | mutfakta güvenlik | |
12) | Gıda güvenliği yönetim sistemleri (HACCP) | |
13) | Entegre Zararlı Yönetimi – Personel Gıda Güvenliği Eğitimi | |
14) | genel tekrar |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Gıda Kalite Sağlama, Tomris A. Onoğur, Yeşim Elmacı, Kemal Demirağ, Sidas Yayınları 2. Gıda Kalite Kontrolünün Esasları ve Gıda Güvenliği Yönetim Sistemleri, Fikri Başoğlu, Dora Yayınları 3. Gıda Endüstrisinde Hijyen ve Sanitasyon, Mustafa Tayyar, Velaadin Kılıç, Dora Yayınları 4. Gıda Hijyeni ve Sanitasyon, Semra Kayaardı, Sidas Yayınları 5. Servsafe Coursebook, National Restaurant Association 6. Lecture notes (to be uploaded to the "It's Learning" site during the semester.) |
Diğer Kaynaklar: | 1. Gıda Kalite Sağlama, Tomris A. Onoğur, Yeşim Elmacı, Kemal Demirağ, Sidas Yayınları 2. Gıda Kalite Kontrolünün Esasları ve Gıda Güvenliği Yönetim Sistemleri, Fikri Başoğlu, Dora Yayınları 3. Gıda Endüstrisinde Hijyen ve Sanitasyon, Mustafa Tayyar, Velaadin Kılıç, Dora Yayınları 4. Gıda Hijyeni ve Sanitasyon, Semra Kayaardı, Sidas Yayınları 5. Servsafe Coursebook, National Restaurant Association 6. Lecture notes (to be uploaded to the "It's Learning" site during the semester.) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 10 |
Projeler | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 10 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 90 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 5 | 70 |
Proje | 1 | 50 | 50 |
Ödevler | 1 | 25 | 25 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 189 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma | 5 |
2) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | 4 |
3) | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. | 3 |
4) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. | 2 |
5) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | 4 |
6) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. -Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. | 2 |
7) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. | 1 |
8) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. | 3 |
9) | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme ve sorumluluk alabilme. | 3 |