PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
GEP0020 Herkes için Yapay Zeka Güz 3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: GE-Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü:
Dersin Amacı: Yapay Zeka günlük hayatın içinde bize en yakın olan telefonlarımız başta olmak üzere bir çok alanda kullandığımız ve verilerimiz ile beslediğimiz günümüzün en önemli teknolojilerinde başı çekmektedir.Yapay Zekanın yaşama, çalışma, öğrenme ve bakış açınızı nasıl değiştireceği üzerinde durulacaktır. Yapay Zeka, yalnızca geliştiricilerin veya akademisyenlerin anlaması gereken bir konu olmadığı teknik olmayan kişilerin de yapay zekayı anlamasının gereklilikleri verilecektir. Sorunları çözmek, keşifler yapmak ve dünyayı değiştirmek için yapay zekayı teknik alanlar dışında da nasıl kullanılacağı hakkında temel bilgiler verilecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler;
1) Yapay zeka kavramını ve gerçek dünyadaki karşılığını açıklayabilir.
2) Sinir ağları, makine öğrenmesi, derin öğrenme ve veri bilimi dahil ortak yapay zeka terminolojisinin arkasındaki anlamları açıklayabilir.
3) Makine öğrenimi ve veri bilimi projeleri kullanabilir.
4) Yapay zeka konusunu çevreleyen etik ve toplumsal tartışmalarda yer alabilir.

Dersin İçeriği

Bu derste öğrenciler yapay zeka kavramını ve tarihini öğrenecek ve veri ve yapay zeka teknolojisi arasındaki ilişkiyi anlayacaklardır. Makine öğrenimi, derin öğrenme ve yapay zeka sunumu gibi teknik kavramlar hakkında bilgi edinir. Yapay sinir ağları ve öğrenme algoritması hakkında temel bilgiler edinir. Yapay zekanın gerçek dünyadaki iş modellerinde nasıl etkili bir şekilde kullanılacağı ve hangi alanlarda inovatif olarak bütünleştirilebileceği tartışılacaktır. Yapay zeka projesinin nasıl yapıldığını ve nereden başlayacağını öğrenir. Yapay zekanın veri ve kullanımla ilgili önyargıları ve sınırlılıkları hakkında bilgi sahibi olmak. İş ve toplum üzerindeki etkilerini etik ve sosyal açıdan tartışabilecektir. Yapay zekanın gelişimi ve yeni iş alanlarının açılması hakkında farkındalık kazanmak.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Yapay zeka nedir, tarihçesi ve kilometre taşları, bağlantılı olduğu alanların tanıtılması
2) Veri nedir, yapay zeka ile ilikisi
3) Gerçek dünyada yapay zeka, yapay zeka türleri ve sınıflandırma prensipleri
4) Makine öğrenmesi nedir, türleri, model eğitimi ve kullanım alanları
5) Yapay zeka teminolojisi, makine öğrenimi ve derin öğrenme kavramlarının ilişkisi
6) Yapay sinir ağları ve öğrenme algoritması
7) Veriyi anlamak ve farklı iş kollarında veriyi kullanmak için ileri seviye sinir ağları
8) Kimler yapay zeka projesi yapmalı, bir yapay zeka projesine nasıl başlanır. Yapay zeka framework'leri/kütüphaneleri ve yapay zeka için özelleşmiş donanımlar.
9) Yapay zeka teknolojisi bir iş modeline yenilikçi şekilde nasıl entegre edilir
10) İşletmelerde ve toplumda yapay zeka incelemesi ve yapay zekanın limitleri
11) Yapay zekada yanlılık (bias) ve saldırıya (attack) karşı direnci (robust)
12) Yapay zeka ile geleceği tahmin etme ve toplumsal etkisi
13) Yapay zeka ile gelişmekte olan ve yeni oluşan iş alanları
14) Özet ve soru-cevap

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Jerry Kaplan, Artificial Intelligence: What Everyone Needs to Know (What Everyone Needs To Know), Oxford University Press;
Diğer Kaynaklar: AI for Everyone - Coursera - Prof. Dr. Andrew Ng, Element of AI - University of Helsinki, …

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 3 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ödevler 3 6 18
Ara Sınavlar 1 4 4
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 124

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsan zihnine ve davranışlarına karşı yakın bir ilgi uyandırmak, hem eleştirel düşünme becerileri elde etmek (özellikle psikolojik teorileri deneysel kanıt kullanarak değerlendirme becerisi), hem de psikolojiyi kanıta dayalı bir bilim olarak algılamak.
2) İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Yani, davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak.
3) Teorik ve uygulama bilgisi edinmek ve temel psikolojik kavram ve bakış açılarını öğrenmek.
4) Bilimsel araştırma yöntemlerini takip ederek yöntem ve veri değerlendirme tekniklerini tanımak (örneğin korelasyona dayalı çalışmalar, deneysel, boylamsal, vaka çalışması).
5) Ölçme ve araştırma yaparken veya gruplarla çalışırken etik duyarlılık göstermek.
6) Psikolojinin temel alanlarını tanımak (bilişsel, gelişim, klinik, sosyal, davranışsal ve biyolojik).
7) Niceliksel ve niteliksel bulguları değerlendirirken, raporlar yazarken ve onları sunarken gerekli becerileri edinmek.
8) Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgiyi kazanmak.
9) Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (sosyoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgilerin alınması ve bu bilgiyi psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. 4