HEMŞİRELİK (İNGİLİZCE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
NUR3090 | Sağlık Hukuku | Güz | 2 | 0 | 2 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi HAYAT YALIN |
Dersin Amacı: | Öğrencinin, sağlık hukukunda temel kavramlar, hasta ve sağlık çalışanı hakları, cezai, hukuki ve mesleki sorumluluklar, aydınlatılmış onam, tıbbi uygulama hatalarına yol açan süreçler, belgelendirme ve sigorta sistemleri konularında; olgu örnekleri ve yargı kararları ışığında bilgi sahibi olması amaçlanmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Tıp hukukunun tarihçesi, temel kavramlar, hasta hekim ilişkisi konularını tanımlayabilir. Dünyada tıbbi uygulama hatalarına yaklaşım, mukayeseli değerlendirmeyi açıklayabilir. Sağlık çalışanlarının cezai, hukuki, mesleki ve idari sorumluklarını tanımlayabilir. Hatalı tıbbi uygulamanın aydınlatılmış onam kavramı açısından incelenmesini açıklayabilir. Tıbbi uygulama hatalarında belgelendirme ve bilirkişilik kurumlarında raporlandırma süreçleri konularını açıklayabilir. Tıbbi uygulama hatalarına yol açan sürecin hekim ve yardımcı sağlık personeli bakımından değerlendirilmesi, tıp dışı uygulamalar konularını tanımlayabilir. Hatalı tıbbi uygulamaların ceza hukuku ve tazminat hukuku bakımından değerlendirilmesini tanımlayabilir. |
Öğrencinin; sağlık hukukunda temel kavramlar ile hasta hekim ilişkileri; tıbbi uygulama hataları ile ilgili mukayeseli durum analizi, hasta ve sağlık çalışanı hakları ile sağlık çalışanlarının cezai, hukuki ve mesleki sorumlulukları; tıbbi müdahalede hukuka uygunluk nedenleri; tıbbi müdahalede yasalar, mesleki sorumluluk ve etik yaklaşım; tıbbi uygulama hatalarına yol açan süreç; tıbbi faaliyetlere ilişkin suçlar; hatalı tıbbi uygulamalarının ceza hukuku açısından değerlendirilmesi; hatalı tıbbi müdahalelerin tazminat hukuku bakımından değerlendirilmesi; tıbbi uygulama hataları ve bilirkişilik; hasta ile ilgili belgelendirme süreçleri; tıbbi uygulama hataları iddiaları ve medya; tıbbi uygulama hataları ve sigorta sistemi konularında; olgu örnekleri ve yargı kararları ışığında bilgi sahibi olması amaçlanan bir derstir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş – Tanışma ve Ders İle İlgili Genel Tanımlama – Tarihçe Sağlık Hukukunda Temel Kavramlar – Tıbbi Uygulama Hatalarında Diğer Ülkelerle Karşılaştırma | |
2) | Hasta ve Sağlık Çalışanı Hakları Sağlık Çalışanın Cezai Hukuki Mesleki ve İdari Sorumlulukları Tıbbi uygulama - Sözleşme | |
3) | Tıbbi Uygulamada Hukuka Uygunluk ve Aydınlatılmış Onam | |
4) | Tıbbi Müdahale ve Hukuka Uygunluk - Yasalar - Mesleki Sorumluluk -Etik Yaklaşım | |
5) | Tıbbi Uygulama Hatalarına Yol Açan Süreç (Hekim- Yardımcı Sağlık Personeli – Tıp Dışı Uygulamalar Ve Sorumluluk) | |
6) | Tıbbi Uygulama Hatalarına Yol Açan Süreç - Hekim ve Hasta Yükümlülükleri | |
7) | Hatalı Tıbbi Uygulama ve Ceza Hukuku Açısından Değerlendirme | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Hatalı Tıbbi Uygulama ve Tazminat Sorumluluğu Açısından Değerlendirme | |
10) | Tıbbi Uygulama Hataları ve Bilirkişilik Üniversiteler, Adli Tıp Kurumu ve Yüksek Sağlık Şurası Kararları | |
11) | Hasta ile İlgili Belgelendirme Süreçleri, Dokümantasyon Ve Raporlama | |
12) | Tıbbi Uygulama Hatası İddiaları ve Medya Tıbbi Uygulama Hataları ve Sigorta Sistemi | |
13) | Olgu Örnekleri Kusur Tespiti | |
14) | Olgu Örnekleri Yargı Kararları |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | 1. Yücel Ö, Sert G. (2018). Sağlık ve tıp hukukunda sorumluluk ve insan hakları : sağlık hizmeti, sağlık hakkı ve hasta hakları, medeni hukuk, ceza ve idare hukuku yönünden sorumluluk, 1. baskı Ankara: seçkin Yayıncılık. 2.Madea B, Preuss J. Medical malpractice as reflected by the forensic evaluation of 4450 autopsies. Forensic Sci Int 2009;190(1-3):58–66. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 2 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 10 | 120 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 150 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sağlık bakımı alanında kuramsal ve kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayışla hemşirelik bakımını planlamak ve değerlendirmek. | 1 |
2) | Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak. | 5 |
3) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 3 |
4) | Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda Hemşirelik model/kuramlarını kulanmak. | 1 |
5) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | 3 |
6) | Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. | 2 |
7) | Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. | 4 |
8) | Hemşirelik uygulamalarında kişilerarası ve kültürlerarası iletişim becerilerini etkili kullanabilmek. | 4 |
9) | Hemşirelik uygulama ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilmek. | 1 |
10) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | 1 |
11) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | 1 |
12) | Sağlık hizmetleri ve hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk almak ve öncülük etmek. | 1 |