MİMARLIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ARC4928 | Modern Türk Mimarlığı Araştırmaları | Güz | 2 | 0 | 2 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ASLI VARON |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi ASLI VARON |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | - |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı 19. yüzyılın sonlarından itibaren Türk mimarisindeki dönüşümü incelemek ve bu süreci sosyal, kültürel, ekonomik ve politik bağlamda değerlendirmektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Türkiye'de modern mimarlık kültürünün gelişimi hakkında bilgi edinmek. 2. Yeni mimari yaklaşımları daha iyi anlamak ve yorumlayabilmek. 3. Siyasi, ekonomik ve kültürel değişimlerin mimari üretime etkilerini kavramak. 4.Modern Türk mimarisinin önde gelen örneklerini fonksiyon, cephe özellikleri, malzeme ve üretim yöntemleri gibi temel bileşenler üzerinden değerlendirmek. 5. Modern Türk mimarisinin kültürel bir miras olduğu konusunda farkındalık kazanmak. 6.Modern mimari yaklaşımların Türk mimarisindeki yansımalarını anlamak. 7. Mimarlık ve sosyo-kültürel süreçleri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirmek. |
Ders öncelikle 19. yüzyılın sonları ve 20. yüzyılın başlarında batılılaşma hareketleri çerçevesinde değişen Türk mimarisine odaklanacaktır. "Modernite" kavramı tartışılacak ve modernleşmenin toplumsal, mekânsal ve kentsel bağlamda etkileri gözden geçirilecektir. Derste Kullanılan Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatım, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Saha Çalışması, Proje Hazırlama, Gezi, Okuma ve Tartışma'dır |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Whatever happens in Istanbul stays in Istanbul: 19th century Capital | Bozdoğan, Ch. 1, pp: 16-56 |
2) | Building A Nation: Formation of a new Capital | Batur, Ch. 1, pp. 5-33. |
3) | Building A Lifestyle: “New Architecture” and Cubic | Bozdoğan, Ch. 4, 5, pp: 153-204. |
4) | Rising Nationalism: “The National Architecture” | Batur, Ch. 2, pp: 33-45. Bozdoğan, Ch. 6, pp: 240-294. |
5) | The Democrat Party Period: Introducing Americanism | Bozdoğan, Akcan, Ch. 4, pp: 105-139. |
6) | Between two Coups: Various Architectural Productions | Batur, Ch. 4, pp. 63-79. Bozdoğan, Akcan, Ch. 6, pp. 171-203. |
7) | Student presentations | |
8) | Midterm | |
9) | After February 24th: Introducing Neoliberalism | Batur, Ch. 5, pp. 79-95 |
10) | Modernity Confused: Turkey in the 1990s | Bozdoğan, Kasaba, Ch. 3, pp. 15-37. |
11) | Single Party Reviving: Nation’s Architecture | Batuman |
12) | Discussing the Contemporary: Mega Projects | |
13) | Student presentations | |
14) | Student presentations |
Ders Notları / Kitaplar: | Lectures and Slides |
Diğer Kaynaklar: | Sibel Bozdoğan, Modernism and Nation Building: Turkish Architectural Culture in the Early Republic (Seattle: University of Washington Press, 2001). (BAU Library: NA 1368/.B693 2001). Sibel Bozdoğan, Esra Akcan, Turkey: Modern Architectures in History (London: Reaction Books, 2012). (BAU Library: NA 1368/.B69 2012). Afife Batur, A Concise History: Architecture in Turkey During the 20th Century (Ankara: Chamber of Architects of Turkey, 2005). (BAU Library: NA 1368/.B38 2005). Doğan Hasol, 20. Yüzyıl Türkiye Mimarlığı (İstanbul: YEM Yayın, 2020). (BAU Library: NA 1368/.H376 2020). Renata Holod, Ahmet Evin, Suha Özkan, Modern Turkish Architecture (Ankara: Chamber of Architects of Turkey, 2005). (BAU Library: NA 1368/.M6 2005). Sibel Bozdoğan, Reşat Kasaba, Rethinking Modernity and National Identity in Turkey (Seattle: University of Washington Press, 1997). (BAU Library: DR 432/.R48 1997). Bülent Batuman, Milletin Mimarisi: Yeni İslamcı Ulus İnşasının Kent ve Mekan Siyaseti (İstanbul: Metis Yayınları: 2019). (BAU Library: NA 2543.I74/B3819 2019). |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Sunum | 1 | % 15 |
Projeler | 1 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 45 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 55 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 1 | 2 | 2 |
Sunum / Seminer | 1 | 28 | 28 |
Proje | 1 | 28 | 28 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 90 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır. | 5 |
2) | Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır. | 5 |
3) | Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur. | |
4) | Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. | 3 |
5) | Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur. | |
6) | İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir. | |
7) | Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir. | |
8) | Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir | |
9) | Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır. | |
10) | Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur. |