MİMARLIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ARC4928 Modern Türk Mimarlığı Araştırmaları Güz 2 0 2 4
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ASLI VARON
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi ASLI VARON
Opsiyonel Program Bileşenleri: -
Dersin Amacı: Bu dersin amacı 19. yüzyılın sonlarından itibaren Türk mimarisindeki dönüşümü incelemek ve bu süreci sosyal, kültürel, ekonomik ve politik bağlamda değerlendirmektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Türkiye'de modern mimarlık kültürünün gelişimi hakkında bilgi edinmek.
2. Yeni mimari yaklaşımları daha iyi anlamak ve yorumlayabilmek.
3. Siyasi, ekonomik ve kültürel değişimlerin mimari üretime etkilerini kavramak.
4.Modern Türk mimarisinin önde gelen örneklerini fonksiyon, cephe özellikleri, malzeme ve üretim yöntemleri gibi temel bileşenler üzerinden değerlendirmek.
5. Modern Türk mimarisinin kültürel bir miras olduğu konusunda farkındalık kazanmak.
6.Modern mimari yaklaşımların Türk mimarisindeki yansımalarını anlamak.
7. Mimarlık ve sosyo-kültürel süreçleri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirmek.

Dersin İçeriği

Ders öncelikle 19. yüzyılın sonları ve 20. yüzyılın başlarında batılılaşma hareketleri çerçevesinde değişen Türk mimarisine odaklanacaktır. "Modernite" kavramı tartışılacak ve modernleşmenin toplumsal, mekânsal ve kentsel bağlamda etkileri gözden geçirilecektir.

Derste Kullanılan Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatım, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Saha Çalışması, Proje Hazırlama, Gezi, Okuma ve Tartışma'dır

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Whatever happens in Istanbul stays in Istanbul: 19th century Capital Bozdoğan, Ch. 1, pp: 16-56
2) Building A Nation: Formation of a new Capital Batur, Ch. 1, pp. 5-33.
3) Building A Lifestyle: “New Architecture” and Cubic Bozdoğan, Ch. 4, 5, pp: 153-204.
4) Rising Nationalism: “The National Architecture” Batur, Ch. 2, pp: 33-45. Bozdoğan, Ch. 6, pp: 240-294.
5) The Democrat Party Period: Introducing Americanism Bozdoğan, Akcan, Ch. 4, pp: 105-139.
6) Between two Coups: Various Architectural Productions Batur, Ch. 4, pp. 63-79. Bozdoğan, Akcan, Ch. 6, pp. 171-203.
7) Student presentations
8) Midterm
9) After February 24th: Introducing Neoliberalism Batur, Ch. 5, pp. 79-95
10) Modernity Confused: Turkey in the 1990s Bozdoğan, Kasaba, Ch. 3, pp. 15-37.
11) Single Party Reviving: Nation’s Architecture Batuman
12) Discussing the Contemporary: Mega Projects
13) Student presentations
14) Student presentations

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Lectures and Slides
Diğer Kaynaklar: Sibel Bozdoğan, Modernism and Nation Building: Turkish Architectural Culture in the Early Republic (Seattle: University of Washington Press, 2001). (BAU Library: NA 1368/.B693 2001).

Sibel Bozdoğan, Esra Akcan, Turkey: Modern Architectures in History (London: Reaction Books, 2012). (BAU Library: NA 1368/.B69 2012).

Afife Batur, A Concise History: Architecture in Turkey During the 20th Century (Ankara: Chamber of Architects of Turkey, 2005). (BAU Library: NA 1368/.B38 2005).

Doğan Hasol, 20. Yüzyıl Türkiye Mimarlığı (İstanbul: YEM Yayın, 2020). (BAU Library: NA 1368/.H376 2020).

Renata Holod, Ahmet Evin, Suha Özkan, Modern Turkish Architecture (Ankara: Chamber of Architects of Turkey, 2005). (BAU Library: NA 1368/.M6 2005).

Sibel Bozdoğan, Reşat Kasaba, Rethinking Modernity and National Identity in Turkey (Seattle: University of Washington Press, 1997). (BAU Library: DR 432/.R48 1997).

Bülent Batuman, Milletin Mimarisi: Yeni İslamcı Ulus İnşasının Kent ve Mekan Siyaseti (İstanbul: Metis Yayınları: 2019). (BAU Library: NA 2543.I74/B3819 2019).

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Sunum 1 % 15
Projeler 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 45
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 55
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 1 2 2
Sunum / Seminer 1 28 28
Proje 1 28 28
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 90

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır. 5
2) Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır. 5
3) Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur.
4) Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. 3
5) Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur.
6) İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir.
7) Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir.
8) Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir
9) Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır.
10) Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur.