PSİKOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GEP0015 | Temel İlk Yardım | Bahar | 2 | 2 | 3 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | GE-Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi SELDA POLAT |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Dersimizde, öğretim yöntem ve teknikleri olarak; anlatımdan, örnek olay incelemelerinden, tartışmadan, uygulamadan ve sunumdan faydalanılacaktır. |
Dersin Amacı: | Dersin amacı; öğrencinin temel ilk yardım ilkeleri, yaralı değerlendirme, kaza yeri güvenliğinin sağlanması, temel yaşam desteği, OED kullanımı, solunum yolu tıkanmalarında ve boğulmalarda ilk yardım, kanamalarda, yaralanmalarda, yanma, donma ve sıcak çarpmalarında, zehirlenmelerde ve hayvan ısırmalarında ilk yardım uygulamaları konusunda temel bilgi ve beceriler kazanmasını sağlamaktır |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamladığınızda aşağıdakileri yapabiliyor olacaksınız 1- Temel ilk yardım ilkelerini tanımlar. 2- İlk yardım gerektiren durumları tanımlar. 3- Kazazede veya yaralı bireyi sistematik olarak baştan ayağa muayenesini yapar ve olay yeri güvenliğini sağlar. 4- Temel yaşam desteği adımlarını tanımlar ve uygular. OED uygulamasını yapar. 5- Solunum yolu tıkanmaları, boğulmalar, kanamalar, yaralanmalar, bilinç bozuklukları, yanma, donma ve sıcak çarpmaları, zehirlenmeler ve hayvan ısırmalarında ilk yardım girişimlerini uygular |
Bu ders, ilk yardımın önemi, yasal sorumluluk, temel ilk yardım bilgileri, kanama, zehirlenme ve sıcak yaralanmalarında ilk yardım, kırık, çıkık ve burkulmalarda ilk yardım, diğer acil durumlarda ilk yardım ve taşıma konularını içermektedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | 1.Tanışma, İlkyardım nedir? Genel İlkyardım Bilgileri | |
2) | 2.Hasta veya Yaralı Bireyin ve Olay Yerinin Değerlendirilmesi, Sistemler | |
3) | 3.Birincil ve ikincil değerlendirme, Temel Yaşam Desteği, Otomatik Eksternal Defibrilatör (OED) Kullanımı | |
4) | 4.Hava yolu tıkanıklığı | |
5) | 5. Kanamalarda ilkyardım, Şokta ilkyardım, Uzuv kopmalarında ilkyardım, Yabancı cisim batmalarında ilkyardım, Doğal delik kanamalarında ilkyardım | |
6) | 6.Yaralanmalarda ilkyardım, Göze, kulağa ve buruna yabancı cisim kaçmalarında ilkyardım | |
7) | 7.Bilinç bozukluklarında ve ciddi hastalıklarda ilkyardım, Bayılma, ateşli havale, sara krizi, şeker yükselmesi ve düşmesi, Göğüs Ağrısı ilkyardım | |
8) | 8.ARA SINAV | |
9) | 9.Zehirlenmelerde ilkyardım. Hayvan ısırıklarında ilkyardım | |
10) | 10.Yanıklar ve yıldırım ve elektrik çarpmasında İlkyardım | |
11) | 11.Soğuk ve Sıcak, suda boğulmalarda İlkyardım | |
12) | 12.Kırıklarda İlkyardım, Çıkık ve Burkulmalarda İlkyardım, | |
13) | 13.Hasta veya Yaralı Bireylerin Kaza Yerinden Uzaklaştırılması ve Taşıma Teknikleri | |
14) | 14Araçtan insan çıkarma yöntemi (Rentek Manevrası) Ders değerlendirmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | 1- Yürümez Y., Derinöz Güleryüz O. Ve Çığşar G. (Ed.) T.C. Sağlık Bakanlığı İlk Yardım Eğitim Kitabı 2024. ISBN: 978-975-590-913-4. 2-Doç.Dr. Fatma Eti Aslan, İlkyardım, Yüce yayınları, 2005 3- İnan F H, Kurt Z, Kubilay İ. Temel İlkyardım Uygulamaları Eğitim Kitabı. T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü. İlkyardım ve Acil Sağlık Hizmetleri Daire Başkanlığı. Ankara 2011. 4- Güleç MA, Akkaya M, Önen G, Çelik K. Temel İlkyardım Uygulamaları Eğitim Kitabı. T.C. Sağlık Bakanlığı Ankara İl Sağlık Müdürlüğü Acil ve Afetlerde Sağlık Hizmetleri Şube Müdürlüğü. Ankara 2012. 5- Halil İbrahim Somyürek, Huriye Kumaş, Ahmet Kumaş, İlkyardım Teknikleri Palme Yayıncılık, 2007 6- Kürşat Karacabey, Recep Özmerdivenli, Sağlık, Yaşam Bilgisi ve İlkyardım, 2007 7- Ders notları haftalık olarak itslearninge yüklenecektir. |
Diğer Kaynaklar: | 1- Yürümez Y., Derinöz Güleryüz O. Ve Çığşar G. (Ed.) T.C. Sağlık Bakanlığı İlk Yardım Eğitim Kitabı 2024. ISBN: 978-975-590-913-4. 2-Doç.Dr. Fatma Eti Aslan, İlkyardım, Yüce yayınları, 2005 3- İnan F H, Kurt Z, Kubilay İ. Temel İlkyardım Uygulamaları Eğitim Kitabı. T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü. İlkyardım ve Acil Sağlık Hizmetleri Daire Başkanlığı. Ankara 2011. 4- Güleç MA, Akkaya M, Önen G, Çelik K. Temel İlkyardım Uygulamaları Eğitim Kitabı. T.C. Sağlık Bakanlığı Ankara İl Sağlık Müdürlüğü Acil ve Afetlerde Sağlık Hizmetleri Şube Müdürlüğü. Ankara 2012. 5- Halil İbrahim Somyürek, Huriye Kumaş, Ahmet Kumaş, İlkyardım Teknikleri Palme Yayıncılık, 2007 6- Kürşat Karacabey, Recep Özmerdivenli, Sağlık, Yaşam Bilgisi ve İlkyardım, 2007 7- Ders notları haftalık olarak itslearninge yüklenecektir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Uygulama | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Uygulama | 2 | 7 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 3 | 39 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 96 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İnsan zihnine ve davranışlarına karşı yakın bir ilgi uyandırmak, hem eleştirel düşünme becerileri elde etmek (özellikle psikolojik teorileri deneysel kanıt kullanarak değerlendirme becerisi), hem de psikolojiyi kanıta dayalı bir bilim olarak algılamak. | |
2) | İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Yani, davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. | |
3) | Teorik ve uygulama bilgisi edinmek ve temel psikolojik kavram ve bakış açılarını öğrenmek. | |
4) | Bilimsel araştırma yöntemlerini takip ederek yöntem ve veri değerlendirme tekniklerini tanımak (örneğin korelasyona dayalı çalışmalar, deneysel, boylamsal, vaka çalışması). | |
5) | Ölçme ve araştırma yaparken veya gruplarla çalışırken etik duyarlılık göstermek. | |
6) | Psikolojinin temel alanlarını tanımak (bilişsel, gelişim, klinik, sosyal, davranışsal ve biyolojik). | |
7) | Niceliksel ve niteliksel bulguları değerlendirirken, raporlar yazarken ve onları sunarken gerekli becerileri edinmek. | |
8) | Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgiyi kazanmak. | |
9) | Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (sosyoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgilerin alınması ve bu bilgiyi psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. | 4 |