CERRAHİ HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ (TÜRKÇE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HEM5037 | Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği I | Güz | 3 | 0 | 3 | 8 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. FATMA ETİ ASLAN |
Dersin Amacı: | Bu dersin erişkin bireylerde cerrahi yolla tedavi gerekliliğinde bu hastaların ameliyat öncesi, sırası ve sonrası bakımın ERAS protokolleri doğrultusunda verme, olası risk ve semptomları önceden öngörerek gerekli önlemleri alma ve en kısa sürede evde bakımını sürdürebilir duruma getirmek amacıyla kanıt temelli bakım sunabilen hemşireler yetiştirmektir |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu ders sonunda 1. Öğrenci cerrahi yolla tedavi olacak hastayı değerlendirebilir, olası soruları önceden fark ederek gerekli önlemleri alabilir 2. Ameliyat öncesi hastayı ameliyata hazırlar ve güvenli bir şekilde ameliyathaneye teslim eder 3. Ameliyat sürecinde sirküle ve steril hemşire olarak çalışabilir 4. Ameliyattan sonra erken dönemde bakım gereksinimlerini yapar, olası komplikasyonların erken semptomlarını izler/belirler 5. Hastayı taburculuğa ve evde yaşamını sürdürebilecek şekilde hazırlar |
Bu ders Cerrahi ve cerrahi hemşireliğinin tarihçesi,ERAS protokolleri doğrultusunda ameliyat öncesi, değerlendirme ve hazırlık,Cerrahi kavramlar ve sistem cerrahisi konularını içerir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | HEM5038 dersine giriş ödev konusunda Bilgilendirme-VAKA İZLEM | |
2) | Cerrahi ve cerrahi hemşireliğinin tarihçesi | |
3) | ERAS protokolleri doğrultusunda ameliyat öncesi, değerlendirme ve hazırlık | |
4) | ERAS protokolleri doğrultusunda ameliyat sırası bakım | |
5) | ERAS protokolleri doğrultusunda ameliyat sonrası erken ve geç dönem bakım | |
6) | ERAS protokolleri doğrultusunda ameliyat Sonrası olası komplikasyonların erken dönem saptanmasına yönelik bakım | |
7) | Ara Sınav | |
8) | Cerrahi kavramlar 1 | |
9) | Cerrahi kavramlar 2 | |
10) | Cerrahi kavramlar 3 | |
11) | Sistem cerrahisi-1 | |
12) | Sistem cerrahisi-2 | |
13) | Özellikli hastaların cerrahi bakımı | |
14) | Her bir öğrencinin izlediği beş gün izlediği Vakanın sunumu Dersi değerlendirme, öğrenci görüş ve önerilerini tartışma |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | 1. Eti Aslan, F., Karakovan, A., (2022). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Akademisyen Kitabevi, 6. Baskı, Ankara 2. Eti Aslan, F. (2016). Cerrahi Bakım : vaka analizleri ile birlikte. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara 3. Eti Aslan, F. (2014). Ağrı Doğası ve Kontrolü. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara 4. Akyolcu, N., Aksoy, N.ve Kanan, N. (2011). Cerrahi hemşireliği uygulama rehberi. İstanbul Tıp Kitabevi. 5. Williams and Wilkins. LWW, and Staff, S. P. C. (2016). Medical-Surgical Nursing Made Incredibly Easy! Vol. 4th ed. Wolters Kluwer Health. 6. Karen K. Gittings, D. R., C. A. C., Rhonda M. Brogdon, D. M. M. R., Frances H. Cornelius, P. M. R.-B. C. (2013). Medical-Surgical Nursing Test Success : An Unfolding Case Study Review. Springer Publishing Company. 7. Brady, A.-M., McCabe, C., and McCann, M. (2014). Fundamentals of medical-surgical nursing : a systems approach. John Wiley & Sons. 8. Dentlinger, N, and Ramidin, V. (2015). Dahili ve cerrahi hastalıklar hemşireliği = Medical-surgical nursing. Nobel Akademik Yayıncılık. 9. Brown, D., Edwards, H., Seaton, L., and Buckley, T. (2015). Lewis's Medical-surgical Nursing: Assessment and Management of Clinical Problems. Elsevier Health Sciences. 10. Dirksen, S. R., Heitkemper, M. M., and Bucher, L. (2014). Medical-surgical Nursing: Assessment and Management of Clinical Problems. Elsevier/Mosby. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Ödev | 1 | % 20 |
Sunum | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisansüstü düzey yeterliliklerine dayalı olarak kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayış ile kapsamlı bakım verebilmek. | |
2) | Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak. | |
3) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | |
4) | Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde bireyin bakım gereksinimlerini saptamak, hemşirelik model/ kuramlarını kullanmak. | |
5) | Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma ve projelerde görev almak. | |
6) | Birey, aile ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesi ve sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik, eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. | |
7) | Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri geliştirebilmek, uzmanlık alanında projelerde aktif görevler almak. | |
8) | Profesyonel rol ve sorumlulukların yerine getirilmesinde, multidisipliner bir anlayış ve işbirliği içinde olmak, uygun iletişim tekniklerini kullanmak. | |
9) | Hemşirelik eğitimi, uygulama, araştırma ve yönetimi uzmanlık alanlarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanmak. | |
10) | Hemşirelik alanındaki ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve araştırma sonuçlarını uygulamalarına sistemli olarak aktarabilmek. | |
11) | En az bir yabancı dil bilerek, alanındaki gelişmeleri takip edebilmek ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde etkin iletişim ve işbirliği içinde olmak, kültürlerarası bakıma katkı sağlayacak çalışmalar yapmak. | |
12) | Mesleğin gelişimine katkı sağlayacak organizasyonlarda aktif olarak görev ve sorumluluk almak ve eleştirel yaklaşımla çözümler üretebilmek. |