MİMARLIK VE TASARIM (İNGİLİZCE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ARD6101 Mimarlık ve Tasarımda İleri Kültürel Çalışmalar Güz 3 0 3 12
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. GÖKSUN AKYÜREK ALTÜRK
Dersin Amacı: Bu ders, mimarlık ve tasarım kültürünü çeşitli paradigmalar üzerinden eleştirel bir bakışla tartışmayı hedefler. Tarihi bağlama odaklanan yaklaşımlardan yararlanarak biçim, kimlik, yerellik, küreselleşme gibi kavramların mimari kültür içindeki rolünün irdelenmesi amaçlanmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1- Tasarımı ve mimariyi bir kültür olarak kavramsallaştıran bütüncül bir yaklaşım geliştirir.
2- Mimarlığı farklı açılımlarıyla, tarihsel ve kavramsal olarak ele alarak kültürel anlamda değerlendirebilir,
3- Kültür ekseninde şekillenen farklı mimari pratikleri kavrayıp eleştirel bir şekilde analiz edebilir, tespit ettiği sorunlara yaratıcı çözümler formüle edebilir.
4-Bireysel olarak veya grup çalışmasında yer alarak mimarlıkta kültür çalışmalarının temel sorunları üzerine bağımsız araştırmalar geliştirme becerisi edinir.

Dersin İçeriği

Dönem içinde belirlenen konu, kavram, dönem veya toplumsal çalışmalar çerçevesinde; değişen mimarlık ve tasarım teorisi ve pratiğini kültür ekseninde ele alan ve bu bağlamda mimari düşüncenin ürettiği her türlü yazınsal ve görsel metinler bu dersin içeriğini oluşturur.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş
2) Mimarlık kültüre nasıl aracılık eder? Baydar, G. (2004). The Cultural Burden of Architecture. Journal of Architectural Education (1984-), 57(4), 19–27. Ricoeur, P. (2007) 'Universal Civilization and National Cultures', in Canizaro, V.B. (ed.) Architectural Regionalism: Collected Writings on Place, Identity, Modernity, and Tradition. New York: Princeton Architectural Press, pp. 43-53.
3) Theories of Space, Place, and Identity Lefebvre, H. (1991). “Social Space,” in The production of space (D. Nicholson-Smith, Trans.). (pp.68-165). Blackwell. Türeli, İ. (2018) 'Chapter 1-Introduction: The future of the city as a collage of pasts', in Istanbul, Open City: Exhibiting Anxieties of Urban Modernity. London: Routledge, pp. 1-16
4) Kültür & Mimarlık üzerine tarihsel yaklaşımlar King, A. D. (2004). Spaces of global cultures: Architecture, urbanism, identity. (pp.1-80). Routledge. Türeli, İ. (2018) 'Chapter 2-Picturing "Old Istanbul"', in Istanbul, Open City: Exhibiting Anxieties of Urban Modernity. London: Routledge, pp. 17-33
5) Vernaküler ve modern tartışması Frampton, K. (1983). Towards a critical regionalism: Six points for an architecture of resistance. In H. Foster (Ed.), The anti-aesthetic: Essays on postmodern culture (pp. 16–30). Türeli, İ. (2018) ‘Chapter 4: Exhibiting Vernacular Heritage’, in Istanbul, Open City: Exhibiting Anxieties of Urban Modernity. London and New York: Routledge, pp. 79–107
6) Mimarlık, miras ve hafıza Riegl, A. (1982). The modern cult of monuments: Its character and its origin (K. W. Forster & D. Ghirardo, Trans.). Oppositions, 25, 21–51. (Original work published 1903) Türeli, İ. (2018) ‘Chapter 3: Cinematic Memories’, in Istanbul, Open City: Exhibiting Anxieties of Urban Modernity. London and New York: Routledge, pp. 50–78
7) Mimarlık ve hafıza siyasetleri Andreas Huyssen (2003). Present Pasts: Urban Palimpsests and the Politics of Memory (Selections). Türeli, İ. (2018) ‘Chapter 6: An Immersive View’, in Istanbul, Open City: Exhibiting Anxieties of Urban Modernity. London and New York: Routledge, pp. 132–161
8) Kültürel yarıtımlar ve müze mimarlığı Hal Foster, The Art-Architecture Complex (Selections) Rosalind Krauss, Sculpture in the Expanded Field Türeli, İ. (2018) ‘Chapter 5: Modeling the City’, in Istanbul, Open City: Exhibiting Anxieties of Urban Modernity. London and New York: Routledge, pp. 108–131
9) Alan gezisi_Panorama 1453 Müzesi
10) MIDTERM Research Project presentation-Stage I
11) Küresel Tüketim Kültürü ve Mimarlık Koolhaas, R. (2001) 'Junkspace', in The Harvard Design School Guide to Shopping. Cambridge, MA: Harvard Design School. Türeli, İ. (2018) ‘Conclusion: Refuge in the Open City’, in Istanbul, Open City: Exhibiting Anxieties of Urban Modernity. London and New York: Routledge, pp. 162–167
12) Mimarlığın geleceği, geleceğin mimarlıkları Zafer Çeler (2018): Pseudo-Historicism and Architecture: The New Ottomanism in Turkey, Journal of Balkan and Near Eastern Studies
13) Final proje hazırlıkları_öğrenci sunumları
14) Final proje hazırlıkları_tartışmalar
15) Final sunumları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Güncel okumalar ve metinler dönem içinde paylaşılacaktır. /
Readings and texts will be shared throughout the semester.
Diğer Kaynaklar: Türeli, İ. (2018), Istanbul, Open City: Exhibiting Anxieties of Urban Modernity. London: Routledge.
King, A. D. (2004). Spaces of global cultures: Architecture, urbanism, identity. London: Routledge.
Huyssen, A. (2003). Present Pasts: Urban Palimpsests and the Politics of Memory, Stanford University Press.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 15 % 10
Küçük Sınavlar 2 % 10
Sunum 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 8 104
Ödevler 2 20 40
Ara Sınavlar 1 28 28
Rapor Teslimi 1 36 36
Final 1 36 36
Toplam İş Yükü 289

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak, alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. Araştırma alanındaki en son gelişmeleri kavrar ve yenilikçi tanımlara ulaşır. Karmaşık düşünceleri eleştirel ve diyalektik bir yaklaşımla çözümler, değerlendirir ve sentezler. Araştırma ve yayın alanında etik ilkelere uygun davranır. 3
2) Disiplinler arası etkileşimi kavrar ve karmaşık fikirleri analiz edip değerlendirerek özgün sonuçlara ulaşır. Araştırma alanı ile ilgili diğer alanlardaki en son gelişmeleri ve kullanılan disiplinler arası stratejileri bilir. 2
3) Araştırma ve inovasyonda problem tanımlar, önemli sorunları çözer ve bilgiyi genişletmek için ileri düzey beceri ve tekniklere sahiptir. Yeni bilgileri değerlendirir, yeni düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamalar geliştirir ve farklı alanlara uyarlayabilir. Araştırma yöntemlerinde üst düzey becerilere sahiptir. 3
4) Araştırma stratejileri ve tekniklerinde uzmandır, Öncü akademik çalışmaları diyalektik olarak yürütür ve akademik diyaloga katkı sağlar. Yeni ve karmaşık düşünceleri eleştirel olarak analiz etme, sentezleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir. 3
5) Uzman kişiler, akranları, daha geniş bir araştırma topluluğuyla ve genel olarak toplumla uzmanlık alanı konusunda yetkinliğini gösteren etkili iletişim kurar, özgün görüşlerini savunur. 2
6) Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. 3
7) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme süreçlerini kullanarak alanıyla ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir, teknolojik, toplumsal ve kültürel ilerlemeye katkıda bulunur. 2
8) Alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur ve özgün araştırmalar yaparak bu alandaki bilgiye katkı sağlar 5
9) Alanıyla ilgili karmaşık sorunlar karşısında stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar ve operasyonel etkileşim deneyimini gösterir. Araştırma sürecini akademik dürüstlük içinde kurar, tasarlar ve uygular. 3
10) Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. Toplumsal sorunların çözümünde etkili olur ve bu konularda stratejik kararlar alır. 5
11) Alanı ile ilgili en az birer adet bilimsel makaleyi ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlar, veya ulusal veya uluslararası akademik etkinliklerde sunar. 4
12) Yeni fikirler ve süreçler geliştirme konusunda yetkinlik ve inovasyon sergiler; bağımsız kararlar verir ve problem çözümünde liderlik gösterir. 4