OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
EDS1227 | Eğitimde Yaratıcılık ve Yaratıcı Düşünme | Güz | 2 | 0 | 2 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ÖZLEM KARAIRMAK TEKDURMAZ |
Dersin Amacı: | Bu ders öğrencilere yaratıcılık ve yaratıcı düşünmenin temel tanımlarını sunar. Temel yaratıcı düşünme becerilerini ve yaratıcı düşünme araçlarını sunmaktadır Her aracın bir örneği öğrencilere sunulduktansonra , öğrencilerin bu araçları kullanarak ilkokul/ortaokul eğitimine uygun ders planları hazırlamaları beklenmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Öğrenciler yaratıcılığı ve yaratıcı düşünceyi tanımlayacaktır. Öğrenciler yaratıcılık ve yaratıcı düşünme arasındaki farkları açıklayacaktır. Öğrenciler yaratıcı düşünme becerilerini listeleyeceklerdir. Öğrenciler 10 yaratıcı düşünme tekniği kullanacaklardır. Öğrenciler bir konu için hangi tekniğin/tekniklerin uygun olduğuna karar vereceklerdir. Öğrenciler 10 yaratıcı düşünme tekniğini kullanarak etkinlikler/oyunlar hazırlayacaktır. |
Yaratıcılık ve yaratıcı düşünme tanımları Yaratıcılık ve yaratıcı düşünme arasındaki farklar Yaratıcı düşünme yetenekleri, Yaratıcılığın Önemi Yaratıcı İnsanların Özellikleri,Yaratıcılık , Zeka ve Akademik Başarı Arasındaki İlişki Yaratıcılığın Geliştirilmesi,Yaratıcı Düşünme Teknikleri;Beyin Fırtınası ve Çeşitleri Artı, Eksi, İlginç Örnekler ve Uygulamaları, Synectics Örnekleri ve uygulamaları,Zihin Haritalama Zorlanmış İlişki Örnekleri ve Uygulamaları,SCAMPER Örnekleri ve uygulamaları, Öznitelik Listeleme Morfolojik Sentez Örnekleri ve Uygulamaları, Altı Düşünme Şapkası Örnekleri ve Uygulamaları,Yanal Düşünme Örnekleri ve Uygulamaları, Yaratıcı Problem Çözme Örnekleri ve Uygulamaları, Örnek yaratıcı düşünme etkinlikleri Derste Kullanılan Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Vaka Çalışması -Teknoloji Destekli Öğrenme -Okuma -Simülasyon -Bireysel Çalışma -İşbirliğine Dayalı Öğrenme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders gerekliliklerin tanıtılması Öğrencilerle buluşma Öğrencilerin ihtiyaç ve beklentilerinin tartışılması | |
2) | Yaratıcılık ve yaratıcı düşünme tanımları Yaratıcılık ve yaratıcı düşünme arasındaki farklar Yaratıcı düşünme yetenekleri | |
3) | Yaratıcılığın Önemi Yaratıcı İnsanların Özellikleri Yaratıcılık, Zeka ve Akademik Başarı Arasındaki İlişki Yaratıcılığın Geliştirilmesi | |
4) | Yaratıcı Düşünme Teknikleri; Beyin Fırtınası ve Çeşitleri Artı, Eksi, İlginç Örnekler ve Uygulamaları | |
5) | Synectics Örnekler ve uygulamaları | |
5) | Synectics Örnekler ve uygulamaları | |
6) | Zihin Haritalama Mecburi İlişkiler Örnekler ve uygulamaları | |
6) | Zihin Haritalama Mecburi İlişkiler Örnekler ve uygulamaları | |
7) | SCAMPER Örnekler ve uygulamaları | |
8) | Öznitelik Listesi Morfolojik Sentez Örnekler ve uygulamaları | |
9) | Altı Düşünme Şapkası Örnekler ve uygulamaları | |
10) | Yanal Düşünme Örnekler ve uygulamaları | |
11) | Yaratıcı Problem Çözme Örnekler ve uygulamaları | |
12) | Örnek yaratıcı düşünme etkinlikleri | |
12) | Örnek yaratıcı düşünme etkinlikleri | |
13) | Örnek yaratıcı düşünme oyunları | |
14) | Yaratıcılığı ders planlarına entegre etmek için WorksHop |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Black, R. A. (1998). Broken Crayons. Cre8ng Places Press. • De Bono, E. (2015). Lateral Thinking.Harper Perennial Publishing • Starko, A,J.(2010).Creativity in the classroom (4th Edition). • Michalko, M. (2006). Thinkertoys: A Handbook of Creative-Thinking Techniques (2nd Edition) . • Csikszentmihalyi, M., & Csikzentmihaly, M. (1990). Flow: The psychology of optimal experience (Vol. 1990). New York: Harper & Row. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 50 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 6 | 84 |
Ödevler | 1 | 35 | 35 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 149 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Okul öncesi eğitimde temel kavram, fikir ve uygulamalarını bilmek, bilimsel olarak yorumlayabilmek ve eleştirel bir şekilde değerlendirebilmektir. | 4 |
2) | 0-66 ay grubu çocukların gelişim ve öğrenme özelliklerini tanımak, bu özelliklere etki eden faktörleri bilmek, anlamak ve bu özellikleri eğitim sürecine yansıtabilmektir. | 3 |
3) | Okul öncesi eğitim için gerekli olan içerik, pedagojik ve meslek bilgisine ulaşmayı bilmek, bu bilgiyi elde etmek ve onu kullanabilmektir. | 5 |
4) | 0-66 ay grubu çocukların çok boyutlu gelişimleri göz önünde tutularak bilgi, beceri ve davranışların, anlamlı ve yaşama uyarlanabilir bir şekilde çocuklara öğretilmesi potansiyelini oluşturmaktır. | 5 |
5) | Her bir çocuk için esnek, bireyselleştirmeye uygun okulöncesi eğitim programları, öğretim yaklaşım, yöntem ve teknikleri ile öğrenme ortamları geliştirmeyi, kullanmayı ve değerlendirmeyi bilmektir. | 3 |
6) | Okul öncesi eğitime uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini ve araçlarını bilmek, bunları geliştirmek ve kullanabilmektir. | |
7) | Çocuklar, aileler ve toplumdaki bireyler ile olumlu, destekleyici ve yapıcı ilişkiler geliştirerek onların gelişim süreçlerine katkı sağlayacak projeler geliştirebilmek ve uygulayabilmektir. | 2 |
8) | Okul öncesi eğitimi farklı programlar ve farklı yaş gruplarıyla çalışma bilgi ve deneyimine sahip olmaktır. | |
9) | Okul öncesi eğitimi alanında gelişim ve yenilikleri takip ederek, bilgi ve becerilerini güncelleştirerek ve mesleki bilgi-beceri anlamında kendini yenilemektir. | 3 |
10) | Okul öncesi eğitimcisi olarak diğer kişi ve kurumlarla işbirliği içinde okulöncesi eğitimi ve önemi konusunda toplumu bilinçlendirme bilgi ve becerisine sahip olmaktır. | 3 |
11) | Okul öncesi eğitimde karşılaşılan sorunları tanımlayabilmek, bu sorunlar üzerindeki düşüncelerini ve çözüm önerilerini bilimsel verilerle destekleyerek paylaşabilmek ve bu sorunların çözümlerine yönelik projelerde sorumluluk alıp etkin bir şekilde çalışabilmektir. | 3 |
12) | Okul öncesi eğitimcisi olarak alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklara ilişkin yasa, yönetmelik, mevzuatları bilmek ve onlara uygun davranmaktır. | 4 |
13) | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere sahip olmaktır. | 5 |
14) | Farklı kültürleri tanımak, saygı duymak, bireysel ve kültürel farklılıklara duyarlı olmaktır. | 4 |
15) | Bilişim ve iletişim teknolojileri alanlarında yetkin olmak ve bunları mesleğinde etkili olarak kullanabilmektir. | 4 |
16) | İngilizceyi okul öncesi eğitimi alanında iletişim, bilgi paylaşımı, mesleki gelişim alanlarında etkin kullanabilmektir. | 3 |