LOJİSTİK YÖNETİMİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
LOG4943 Sürdürülebilir Lojistik ve Tedarik Zincirleri Güz 3 0 3 4
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. YAVUZ GÜNALAY
Dersin Amacı: Şirketlerin faaliyetlerini yürütürken karşılaştıkları çevresel zorluklara yaklaşımda yetenek göstermek; bu sorunları analiz etmek ve lojistik ve tedarik zinciri yönetimi de dahil olmak üzere disiplinler arası çalışma olarak çözümler önermek için bilimsel yöntemleri kullanabilmek. Bu bağlamda, bu dersin amacı, Birleşmiş Milletler'e (BM) göre "gelecek nesillerin kendi ihtiyaçlarını karşılama yeteneğini tehlikeye atmadan bugünün ihtiyaçlarını karşılayabilen kalkınma" olarak tanımlanan Sürdürülebilir Kalkınma çerçevesinde lojistik faaliyetlerini değerlendirme bilgi ve becerisini kazanmaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Dersin sonunda şunları yapabileceksiniz:
Sosyal, çevresel ve ekonomik - ilgili değişimin itici güçlerini analiz etmek
Sürdürülebilir kalkınmayı tanımlama yeteneği kazanmak
Özellikle lojistik sektörü olmak üzere çeşitli endüstrilerin karbon emisyonlarını anlama ve çevre kirliliği üzerindeki etkilerini kavrama yeteneği kazanmak
Yeşil lojistik, atık yönetimi, yeşil tedarik zinciri ve ters lojistik gibi ilgili kavramları anlama ve ayırt etme yeteneği kazanmak
Yeşil lojistik çözümlerini analiz etme ve önerme yeteneği kazanmak

Dersin İçeriği

Bu ders yüz yüze yürütülecektir. Ders sırasında MS Teams açık olmayacaktır. Ayrıca kayıt da yapılmayacaktır. Bu nedenle, derse katılmak sizin sorumluluğunuzdadır. Öğretim yaklaşımı, dersler, ders tartışmaları, ara sınav, final sınavı ve öğrenci sunumlarının bir karışımından oluşur.

Ders, pasif dinleme yerine yaparak öğrenmeyi vurgular. Bu nedenle, okumalarda geliştirilen kavramları tekrarlamak yerine, ders oturumları ders materyalini araştırmaya, genişletmeye ve uygulamaya ayrılacaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders tanıtımı Dersin kapsamı, gerekçesi, önemi, kuralları Dersten beklentiler
2) Ne kadar sürdürülebilirsiniz? Tedarik Zinciri Yönetimi ve Lojistiğine Giriş
3) Sürdürülebilirlik bilimi SDG 17 hedefleri Üçlü temel çizgi yaklaşımı Çevresel sürdürülebilirlik: Lojistik yöneticileri için yeni bir öncelik Yeşil lojistik, sürdürülebilir kalkınma ve kurumsal sosyal sorumluluk
4) Karbon ve su ayak izi
5) Sürdürülebilir ulaşım Yük taşımacılığının dış etkilerinin değerlendirilmesi Yükün 'daha yeşil' ulaşım modlarına aktarılması
6) Sürdürülebilir depolama Depolamanın çevresel etkisini azaltma
7) Ürün tasarımı, temiz üretim ve paketleme Sürdürülebilir satın alma ve tedarik
8) MID-TERM
9) Ters lojistik Atık Yönetimi Döngüsel ekonomi
10) Performans Değerlendirmesi Sürdürülebilir Tedarik Zinciri Ölçümleri Değerlendirmesi Küresel Tedarik Zincirlerinde Sosyal ve Çevresel Performansı İyileştirme
11) Sektörden Konuk Konuşmacı şirketin (tarih değişebilir) Sürdürülebilirlik faaliyetlerini paylaşacak
12) Öğrencilerin sunum ve raporlarına hazırlıkları
13) Seçilen şirketin sürdürülebilirlik faaliyetleri ekip üyeleri tarafından raporlanacak ve sunulacaktır.
14) Seçilen şirketin sürdürülebilirlik faaliyetleri ekip üyeleri tarafından raporlanacak ve sunulacaktır.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Books

David B, G., Trautrims, A., & Wong, C. Y. (2021). Sustainable logistics and supply chain management. Kogan page.

McKINNON, Alan; BROWNE, Michael; PIECYK, Maja and Anthony WHITEING, (2015), Green Logistics, Improving the Environmental Sustainability of Logistics, Kogan Page Limited, London UK.

Bouchery, Y., Corbett, C. J., Fransoo, J. C., & Tan, T. (Eds.). (2016). Sustainable supply chains: A research-based textbook on operations and strategy (Vol. 4). Springer.

Harvard Business Review Cases / Academic Articles

Atasu, A., Dumas, C., & Van Wassenhove, L. N. (2021). The circular business model. Harvard Business Review, 99(4), 72-81.

Lee, H. L. (2010). Don’t tweak your supply chain–rethink it end to end. Harvard Business Review, 88(10), 62-69.

Villena, V. H., & Gioia, D. A. (2020). A more sustainable supply chain. Harvard Business Review, 98(2), 84-93.

Khurshid, A., Khan, K., & Cifuentes-Faura, J. (2023). 2030 Agenda of sustainable transport: Can current progress lead towards carbon neutrality?. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 122, 103869.

Sharma, M., Luthra, S., Joshi, S., Kumar, A., & Jain, A. (2023). Green logistics driven circular practices adoption in industry 4.0 Era: A moderating effect of institution pressure and supply chain flexibility. Journal of Cleaner Production, 383, 135284.

https://www.ey.com/en_gl/insights/supply-chain/supply-chain-sustainability-2022
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Sunum 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Sunum / Seminer 5 5
Ödevler 2 8
Ara Sınavlar 7 7
Final 7 14
Toplam İş Yükü 104

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sorun tespit etmek ve doğru soruları sorabilmek
2) Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek
3) İş süreçlerini ayıt edebilmek ve süreç tasarlama, planlama ve uygulama bilgisine sahip olmak.
4) Lojistik yönetimi alanında gerekli bilgi ve iletişim teknolojileri araçlarını kullanmak.
5) Lojistik kavramının bileşenlerini ayırt edebilme, ve uyum halinde bir bütün oluşturmasının önemini anlamak.
6) İş hayatında üretkenliği artırmaya yönelik gereksinimlerin farkında olmnak
7) Karmaşık durumlar karşısında yenilikçi ve yaratıcı düşünce yapısına sahip olmak
8) Hem yerel hem uluslararası boyutta düşünce ve davranış geliştirebilmek
9) Küreselleşme ve Lojistik Yönetimi arasındaki çift yönlü etkileşimi anlamak ve verimli bir yönetim için kullanmak.
10) En az bir yabancı dili akademik ve günlük iletişimde kullanabilmek
11) İş etiğinin önemini kavramak, iş etiğini akademik dünyanın ve iş hayatının temel ögesi olarak uygulamak