GASTRONOMİ (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
GMS2205 Duyusal Analiz ve Laboratuvar Teknikleri Bahar 2 2 3 4

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ZEHRA DİLİSTAN SHIPMAN
Dersin Amacı: Öğrencilerin duyusal prensipler ve teknikler hakkında geniş kapsamlı bilgi sahibi olması, duyusal testlerin gıda kalite kontrolü sisteminin içerisinde nasıl kullanılacağının anlaşılması, duyusal değerlendirme raporunun nasıl hazırlanacağının ve ekip çalışmasının içerisinde yer alarak, grup çalışma kurallarının geliştirilmesi amaçlanmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersin sonunda:
1. Duyusal prensipler ve teknikler hakkında bilgi sahibi olurlar
2. Profesyonel yaşamlarında duyusal analiz ilkelerini uygulayacak düzeye gelirler;
3. Sınıf aktif sorgulama, işbirliğine dayalı keşif ve destekleyici etkileşimler içinde olan bir öğrenci topluluğu haline gelir;

Dersin İçeriği

Duyusal algılama kavramı hakkında temel bilgiler, gıdaların duyusal kalitesinin değerlendirilmesinde kullanılan metotlar ve test tasarımları

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş
2) Duyusal analiz kavramı ve tarihçesi, duyusal analiz ve gıda kalitesi
3) Duyusal değerlendirmede fizyolojik ve psikolojik temeller, Duyusal özellikler ile ilgili algılar, duyu etkileşimleri
4) Duyusal tercihler- Eşik değer, hata ve sapmalar
5) Duyusal Analiz Laboratuvarında Test Odası, Ürün ve Panel Kontrolü
6) Duyusal Analizde Panelistlerin Seçimi ve Eğitimi
7) Ara sınav
8) Duyusal Değerlendirmede Kullanılan Skalalar-Duyusal Test tipleri
9) Farklılık Testleri
10) Tanımlayıcı Analiz-LPA
11) Tanımlayıcı Analiz-DPA
12) Beğeni Testleri
13) Proje sunumları
14) Proje sunumları
15) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:

Diğer Kaynaklar: “ Sensory Evaulation of Food, Principles and Practices” Harry Lawless, Heymann, Springer 2010

Meilgaard, M.C., Civille, G.V., Carr, B.T. 2007. Sensory Evaluation Techniques, 4th Ed., CRC Press, Boca Raton, FL.

“ Gıdalarda Duyusal Değerlendirme”, Tomris Altuğ Onoğur, Yeşim Elmacı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 5
Küçük Sınavlar 1 % 10
Projeler 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 45
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 55
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Toplam İş Yükü

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
2) - Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
4) - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
5) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
6) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.