GASTRONOMİ (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
GMS1202 Mutfak Kimyası Uygulamaları Bahar 0 4 2 6

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ZEHRA DİLİSTAN SHIPMAN
Dersin Amacı: Bu ders Gıda Bilimi dersi ile koordineli çalışır. Gıdaların temel fiziksel ve kimyasal özelliklerinin ve gıda-gıda etkileşiminin anlaşılması amaçlanır. Öğrencilere gıda biliminin temel kavramlarının mutfaktaki uygulamalarının kavratılması amaçlanır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersin sonunda:
1. Gıda biliminin mutfaktaki uygulamaları hakkında bilgi sahibi olurlar;
2. Gıda-gıda etkileşimlerini ve gıda reaksiyonlarını anlarlar ;
3. Sınıf aktif sorgulama, işbirliğine dayalı keşif ve destekleyici etkileşimler içinde olan bir öğrenci topluluğu haline gelir.

Dersin İçeriği

Su, karbonhidratlar, proteinler, yağlar, vitaminler ile bunlarla ilişkili osmosis, su aktivitesi, Mailard reaksiyonu, esmerleşme reaksiyonu, oksidasyon gibi özelliklerin gıdalar üzerindeki etkileri ile köpük, jelatin oluşumları ve diğer karışımların gıda dayanıklılığı üzerindeki etkilerinin mutfak uygulamaları ile anlaşılması sağlanır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş
2) Su aktivitesi, ozmosis
3) Su aktivitesi, ozmosis - Hidrasyon-dehidrasyon
4) Makrobileşenler- Karbonhidratlar; Jelatinizasyon-retrogradasyon
5) Karbonhidratlar & Gıdalardaki Reaksiyonlar - Kıvam Arttırıcılar Pektin, Jeller, Gamlar ve Yağlar Agar agar, Ksantan Gam vs. Uygulamaları
6) Karbonhidratlar & Gıdalardaki Reaksiyonlar - Kıvam Arttırıcılar Pektin, Jeller, Gamlar ve Yağlar Agar agar, Ksantan Gam vs. Uygulamaları
7) Ara sınav
8) Makrobileşenler - Proteinler; Protein denatürasyonu - Köpük oluşturma
9) Makrobileşenler - Proteinler; Protein denatürasyonu- Köpük oluşturma
10) Makrobileşenler- Yağlar; Katı ve Sıvı Yağlar Yağ Tipleri Erime ve Yanma Dereceleri-Oksidasyon
11) Makrobileşenler - Yağlar; Katı ve Sıvı Yağlar Yağ Tipleri Erime ve Yanma Dereceleri-Oksidasyon
12) Seminer
13) Farklı gıda bilimi uygulamaları
14) Farklı gıda bilimi uygulamaları
15) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Essentials of Food Science. 2008. Vaclavik, V.A., Christian, E.W. Springer.
Belitz, HD., Grosch, W. 1999. Food Chemistry. Springer, Germany. * Fennema OR. 1996. Food Chemistry. Third Ed. Marcel Dekker, Inc. New York.
Gibson, M. 2018. Food Science and the Culinary Arts. Elsevier.
Bilişli , A . 2015. Gıda Teknolojisi. Sidas Yayıncılık.
Amazing Kitchen Chemistry Projects You Can Build Yourself Paperback – May 1, 2008 by Cynthia Light Brown (Author), Blair Shedd (Illustrator)
Kitchen Chemistry: RSC 1st Edition by Ted Lister (Author), Heston Blumenthal (Author)
On Cooking 5th Ed. Sarah R. Labensky, Priscilla A. Martel, Alan M. Hause

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 60
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Uygulama 14 4 56
Proje 2 50 100
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 160

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
2) - Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
4) - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
5) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
6) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.