GASTRONOMİ (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
GMS1104 Yiyecek ve İçecek Yönetimi Güz 2 0 2 6

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ZEHRA DİLİSTAN SHIPMAN
Dersin Amacı: Bu ders öğrencilere yiyecek ve içecek operasyonlarında yönetim sürecinin için bir temel oluşturmayı amaçlamaktadır. Yiyecek ve içecek operasyonları tüm yönleriyle organizasyon, pazarlama, menüler, maliyet ve fiyatlandırma, finans, üretim gibi operasyonlar açısından incelenecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler,
Yiyecek ve içecek işletmelerinin operasyonlarındaki çeşitli örgütsel yapıları bilir.
Farklı menü çeşitlerini ve menü planlama süreçlerini uygulayabilir.
Yönetim prensiplerini bilir.
Yiyecek içecek işletmelerinin hiyerarşik yapısını bilir.

Dersin İçeriği

Bu ders yiyecek ve içecek sektörünün, yönetim sistemindeki operasyon ve yönetimin prensiplerini ve prosedürlerini içerir. Öğrenciler otel ve restoranlardaki yiyecek-içecek departmanlarının yönetimsel beklentileri ile ilgili bilgiye sahip olacak ve sektörde menünün önemini kavrayacaktır. Değişik restoran konseptleri ve yönetim biçimleri hakkında bilgi sahibi olacak ve iş dünyasına daha kolay entegre olacaklardır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş
2) Yiyecek-İçecek Tarih ve İşletme Tipleri
3) Sektörde İşletme Tipleri
4) Yiyecek-İçecek Yönetim Şekli ve Türleri
5) Yiyecek-İçecek Hiyerarşik Düzen ve Personel Tanımları
6) Yiyecek-İçecek Menü Planlama
7) Ara sınav
8) Tedarikçi seçimi, Menü çeşitleri
9) Restoranda kullanılan çatal-bıçak-kaşık ve servis çeşitleri
10) Kiler, Bar, Restoran ve Mutfak işleyişi
11) Yiyecek-İçecek Mutfak Dizaynı
12) Yiyecek-İçecek Satın Alma ve Depolama
13) Yiyecek-İçecek Pazarlama, İletişim
14) Sektörde yeni teknolojiler

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Yiyecek ve İçecek Yönetimi, Prof. Dr. Ahmet Aktaş
Yiyecek ve İçecek Yönetimi, Prof. Dr. Kurtuluş Mustafa
Yiyecek İçecek Hizmetleri Yönetimi ve İşletmeciliği, Alptekin Sökmen

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Proje 2 50 100
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 146

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
2) - Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
4) - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
5) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
6) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.