GASTRONOMİ (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
GMS1101 Gıda Hijyeni Güz 3 0 3 6

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ZEHRA DİLİSTAN SHIPMAN
Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere gıda hijyeninin için temel kavramları ile gıda hijyeninin üretim kalitesi ve güvenliği için taşıdığı önemin öğrencilere aktarılmasıdır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersin sonunda öğrenciler;
1. Gıda hijyeni ve gıda güvenliği hakkında bilgi sahibi olurlar,
2. Profesyonel yaşamlarında gıda hijyeni ilkelerini uygulayacak düzeye gelirler,
3. Sınıf aktif sorgulama, işbirliğine dayalı keşif ve destekleyici etkileşimler içinde olan bir öğrenci topluluğu haline gelir.

Dersin İçeriği

Gıda hijyeni ve güvenliği ile ilgili temel kavramlar, gıda hijyeninin genel ilkeleri, gıdalarda bozulma ve kontaminasyon, gıda kaynaklı hastalıklar, pişirirken ve bekletirken dikkat edilmesi gereken hijyenik şartlar, gıdaların taşınması, sunulması ve servis edilmesi aşamalarında dikkat edilmesi gereken hijyenik şartlar, İSG

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Oryantasyon Giriş
1) Ulusal ve Uluslararası sanitasyon düzenlemeleri, standartlar, HACCP
2) Gıda hijyeninin temel ilkeleri
3) Gıda güvenliği, temel kavramlar
4) Gıdalarda bozulma ve kontaminasyon
5) Gıdalarda bozulma ve kontaminasyon Farklı aşamalarda (taşınma, hazırlamna, depolama, pişme, bekleme, sunum)dikkat edilmesi gereken hijyen kuralları
6) Farklı aşamalarda (taşınma, hazırlama, depolama, pişme, bekleme, sunum)dikkat edilmesi gereken hijyen kuralları
7) Ara sınav
8) Gıda kaynaklı hastalıklar
9) Gıda kaynaklı hastalıklar
10) Ulusal ve Uluslararası sanitasyon düzenlemeleri, standartlar, HACCP
11) Ulusal ve Uluslararası sanitasyon düzenlemeleri, standartlar, HACCP
12) Hijyen eğitimi
13) İş sağlığı ve güvenliği
14) Çevresel hijyen ve atıkların uzaklaştırılması

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Kitaplar:
1-Joint FAO/WHO Food Standards Programme CODEX ALIMENTARIUS COMMISSION (2003). Codex Alimentarius: Food Hygiene basic texts (Third edition). FAO, Italy
2-Oyarzabal, O.A., Backert, S. 2012. Microbial Food Safety- An Introduction. Springer.
3-Food Microbiology and Food Safety. 2014. Farber, J., Crichton, J., Snyder Jr., O.P.
4- Gıda Mikrobiyolojisi. 2011. O. Erkmen. EFİL Yayınevi Diğer gerekli okumalar,
Diğer Kaynaklar: 1-Joint FAO/WHO Food Standards Programme CODEX ALIMENTARIUS COMMISSION (2003). Codex Alimentarius: Food Hygiene basic texts (Third edition). FAO, Italy
2-Oyarzabal, O.A., Backert, S. 2012. Microbial Food Safety- An Introduction. Springer.
3-Food Microbiology and Food Safety. 2014. Farber, J., Crichton, J., Snyder Jr., O.P.
4- Gıda Mikrobiyolojisi. 2011. O. Erkmen. EFİL Yayınevi Diğer gerekli okumalar,

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 20
Küçük Sınavlar 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Proje 2 50 100
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 146

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
2) - Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
4) - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
5) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
6) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.