SİNEMA VE TELEVİZYON (İNGİLİZCE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
FTV5011 | Belgesel Film ve Video | Bahar | 3 | 0 | 3 | 7 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ELENI VARMAZI |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | YOK |
Dersin Amacı: | Bu ders Belgesel film yapımının temel ilkelerine dayanır. Dönem boyunca öğrenciler, kuramsal analiz ve uygulamalı metodlar kullanarak belgesel film yapımının temel ilkelerini öğrenirler. Dönem içinde dünyadan ve Türkiye'den uluslararası ve ulusal alanda başarılı olmuş belgesel filmleri izleyecek ve bu filmleri analiz edip yorumlayacağız. Ayrıca öğrenciler dönem başında kısa belgesel konusu seçerek belgesel filmlerini ön yapım, yapım ve yapım sonrası aşama ve teknikleriyle vücuda getirecekler. Öğrencilerin yarattığı kısa belgeseller, dönem sonunda Istanbul'da prestijli bir sergi alanında halka açık sergilenecek. Öğrencilerin kısa belgeselleri ulusal ve uluslararası belgesel festivallerine gönderilecek. (4 yıldır Öğrenci Kısa Belgeselleri "Student Show" adı altında İstanbul'da İtalyan Kültür Merkezi Gösteri Salonu ve Pera Müzesi gibi salonlarda halka açık sergilendi. Bu ders kapsamında üretilen belgesellerden bazıları Adana Altın Koza Film Festivali ve Cannes Film Festivali-Hisar Kısa Film Seçkisinin de aralarında olduğu dünyaca ünlü festivallerde gösterildi ve ödüller aldı). Kısa Belgeseller, 15-20 dk. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. Kurmaca olmayan film yapımı hakkında kuramsal bilgi edinmek. II. Kurmaca olmayan film yapımının teknik gerekliliklerini öğrenmek. III. Röportaj tekniklerini ve kurmaca olmayan hikaye anlatımını öğrenmek. IV. Ulusal ve Uluslararası ödüllü kurmaca olmayan filmleri izleyip inceleyerek yorum ve analiz yetisi geliştirmek. V. Röportaj ve genel görüntüler kaydedebilme ve alan çalışması yapabilme yetisi elde etmek. VI. Günümüz toplumunu ilgilendiren sosyal, kültürel, politik konularda hem kuramsal hem de teknik bilgi edinerek filme çekme yetisi edinmek. VII. Bütünüyle tamamlanmış kurmaca olmayan görsel ve işitsel estetiği olan kısa/orta metraj belgesel film ortaya çıkarabilmek. VIII. Ortaya çıkan kısa/orta metraj belgesel filmi halka açık sergileme yetisi ve güvenini kazanmak. |
Belgesel film yapımı için gerekli olan becerilerin edindirileceği bir derstir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Belgesel Film'e giriş. (Uluslararası ödüllü belgesel izleme ve sınıf analizi) | Öğrencileri 3 kişiden oluşan gruplara ayırma |
2) | Kurmaca olmayan film yapım kuramının ilkelerini öğrenmek | |
3) | Kısa/ orta metrajlı belgesel önermesi yazmak | Uluslararası ödüllü belgesel izleme ve sınıf içi yorumlama |
4) | Belgesel önermeleri sınıfta tartışma, fikir alışverişinde bulunma, yeniden yapılandırma konu ve kişilere yaklaşımı ve izin hususlarını öğrenme | Uluslararası ödüllü belgesel izleme ve sınıf içi yorumlama |
5) | Teknik yaklaşım ve ekipmanı öğrenme. Röportaj teknikleri ve benzeri. Öğrencilerin alanda çekim yapması | Öğrenci belgeselleri izleme ve sınıf içi yorumlama |
6) | Öğrencilerin çektiği kurgulanmamış ham görüntüleri izleme ve diğer öğrencilerle sınıf içi yorumlama | |
7) | Öğrencilerin çektiği kurgulanmamış ham görüntüleri izleme ve diğer öğrencilerle sınıf içi yorumlama | |
8) | Genel görüntü, varsa arşiv görüntüsü toplama | Uluslararası ödüllü belgesel izleme ve sınıf içi yorumlama |
9) | Hikaye anlatımının temel ilkelerine giriş ve dönem ortası vize sınavları | Uluslararası ödüllü belgesel izleme ve sınıf içi yorumlama |
10) | Belgesel filmlerin kaba kurgularını izleme ve sınıf içi teknik ve kuramsal yorumlama | |
11) | Belgesel filmlerin kaba kurgularını izleme ve sınıf içi teknik ve kuramsal yorumlama | |
12) | Öğrenci belgesellerinin hikaye çatısı üzerinde çalışma | Uluslararası ödüllü belgesel izleme ve sınıf içi yorumlama |
13) | Öğrenci belgesellerinin final kurgularının yapılması (eğer gerekliyse daha fazla genel görüntü ve arşiv görüntüsü toplanması) | |
14) | Öğrencilerin ürettiği Kısa / Orta metrajlı belgesel filmlerin gösterimi |
Ders Notları / Kitaplar: | Writing a proposal for a short/medium length documentary film Demonstrating the technical approach, i.e., interview techniques Watching & analyzing internationally acclaimed documentaries Watching & analyzing student documentaries Kısa/orta metraj belgesel film önermesi yazma Teknik çekim kabiliyeti edinme Uluslararası ödüllü belgeselleri izleme ve yorumlama Öğrenci belgeselleri izleme ve yorumlama TEXTBOOKS Documentary Filmmaking Course Pack. A. Taskent Directing the Documentary (Fourth Edition), Michael Rabiger, Focal Press, 2004 A Short Guide to Writing About Film (Fifth Edition), Timothy Corrigan, Pearson Longman, 2004 Introduction to Documentary, Bill Nichols, Indiana University Press, 2001 New Challenges For Documentary (Second Edition), Edited by Alan Rosenthal & John Corner, Manchester University Press, 2005 |
Diğer Kaynaklar: | Screening + Film List Nanook of the North, Robert Flaherty, 1922 Man with the Movie Camera, Dziga Vertov, 1929 Triumph of the will, Leni Riefenstahl, 1935 Nuit et Brouillard (Night and Fog), Alain Resnais, 1955 Gimme Shelter, Albert and David Maysles, 1970 Grey Gardens, Maysles Brothers, 1976 Pumping Iron, George Butler Robert Fiore, 1977 Thin Blue Line, Errol Morris, 1988 Roger & Me, Michael Moore, 1989 Buena Vista Social Club, Wim Wenders, 1999 Southern Comfort, Kate Davis, 2001 Bowling for Columbine, Michael Moore, 2002 Fahrenheit 9/11, Michael Moore, 2004 Supersize Me, Morgan Spurlock, 2004 Machuca, Andres Wood, 2004 Oyun, Pelin Esmer, 2005 Grizzly Man, Werner Herzog, 2005 Born into Brothels, Ross Kaufmann Zana Briski, 2006 Waltz with Bashir, Ari Folman, 2007 Sicko, Michael Moore, 2007 Persepolis, Marjane Satrapi Vincent Paronnaud, 2007 Bizsiz Onlar, Aylin Eren Çağdaş Kaya, 2007 Man On Wire, James Marsh, 2008 Selamsız Kısmeti, Burçin Ünal, Çiğdem Kurtöz, 2009 Dört Duvar Bir Pencere, Hazal Bayar, 2010 Kadın Futbol mu Oynar? Deniz Güven, Kübra Ertuğ, Tan Şahin, 2011 Olympics of a Teahouse, Ji Hun Ahn, Onur Işık Cantürk, 2011 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Uygulama | 1 | % 5 |
Arazi Çalışması | 2 | % 10 |
Küçük Sınavlar | 1 | % 5 |
Ödev | 1 | % 5 |
Sunum | 1 | % 5 |
Projeler | 1 | % 5 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 35 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Laboratuvar | 12 | 31 |
Uygulama | 8 | 28 |
Arazi Çalışması | 6 | 12 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 10 | 12 |
Toplam İş Yükü | 125 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Öğrenciler, sinema estetiği ve anlatı yapıları üzerine akademik tartışmalara katılmalarını sağlayacak güçlü bir sinema kuramı ve eleştiri temeli geliştireceklerdir. Çeşitli tarihsel ve kültürel bağlamlarda filmleri analiz etmek için eleştirel metodolojileri uygulamayı öğreneceklerdir. | 1 |
2) | Öğrenciler, sinema tarihinden önemli filmleri inceleyerek, küresel sinema televizyon yapımlarının tarihi ve sosyolojik bağlamları hakkında geniş bir bilgi kazanacak ve kendi eserlerini yaratmak için fikir sahibi olacaklardır. Öğrenciler senaryo yazımı, sinematografi ve ışıklandırma, yönetmenlik, post-prodüksiyon temelli dersler aracılığıyla kurmaca ya da belgesel hikaye anlatımı yöntemlerinde ustalaşacaktır. | 5 |
3) | Öğrenciler, belgesel sinema ve onun etik, politik ve estetik boyutlarını inceleyerek sinema ve gerçeklik arasındaki ilişkiyi keşfedeceklerdir. Gerçek dünyaya dayalı etkileyici görsel anlatılar oluşturmayı öğrenerek belgesel yapımı konusunda pratik deneyim kazanacaklardır. | 5 |
4) | Öğrenciler, sinematik dil, kompozisyon ve mizansen üzerine çalışarak görsel anlatım becerilerini geliştireceklerdir. Duyguları ve anlamı etkili bir şekilde iletmek için çeşitli sinema tekniklerini kullanarak sahneler analiz edecek ve üreteceklerdir. | 3 |
5) | Öğrenciler, anlatı yapısı, karakter geliştirme ve diyalog yazımı konularında uzmanlaşarak senaryo yazımı becerilerini ileri seviyeye taşıyacaklardır. Film ve televizyon yazarlığı alanında profesyonel kariyerlerine hazırlık amacıyla özgün senaryolar yazacak ve atölye çalışmalarında değerlendireceklerdir. | 5 |
6) | Öğrenciler, yönetmenlik teknikleri, oyuncu yönetimi ve görsel kompozisyon konularında uzmanlık kazanarak etkileyici sinema deneyimleri oluşturmayı öğreneceklerdir. Yazılı anlatıları etkileyici görsel hikâyelere dönüştürme becerilerini gösteren kısa projeler yöneteceklerdir. | 4 |
7) | Öğrenciler, yapım, dağıtım ve pazarlama stratejileri de dâhil olmak üzere küresel film endüstrisine dair kapsamlı bir anlayış geliştireceklerdir. Proje sunumundan sektörel bağlantılar kurmaya kadar profesyonel alanda başarılı olmalarını sağlayacak beceriler kazanacaklardır. | 1 |
8) | Öğrenciler, erken dönem yapımlardan günümüz trendlerine kadar Türk sinemasının tarihsel gelişimini, önemli yönetmenleri, türleri ve akımları analiz ederek keşfedeceklerdir. Ayrıca, bağımsız sinema, ana akım yapımlar ve devlet destekli projeler gibi Türk film endüstrisindeki üretim modellerini inceleyeceklerdir. | 1 |