HALKLA İLİŞKİLER
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
GEP1125 Performans Sanatı Güz 3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: GE-Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi SERCAN ÖZİNAN
Dersin Amacı: 20. yüzyılın ortalarında ortaya çıkan ‘Performans Sanatı’, avangard akımların (Fütürizm, Dadaizm, Dışavurumculuk, Sürrealizm gibi) bir devamı olarak Amerika’da ortaya çıkmıştır. Temel olarak konvansiyonel müzik ve sahne sanatlarını biçim ve içerik yönünden tartışmaya açan bu akım, kalıplaşmış sanatsal düşünceleri kırmakta ve mekan-zaman gözetmeyerek yalnızca eylem odaklı icralardan oluşmaktadır. Belirli bir tema çerçevesinde Happening, Pop-Art, Fluxus gibi türlere ek olarak neredeyse tüm sanat türlerinde icralar görmek mümkündür. Dersi alan öğrenciler performans sanatı alanında bilgi sahibi olacak, çağdaş sanat hakkında temel bilgi düzeyine erişeceklerdir. Öğrenciler bu dersi başarıyla tamamladığında aşağıdakileri bilgileri edineceklerdir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Dersi alan öğrenciler Rönesans’tan bu yana sanatın nasıl, neden ve ne şekilde değiştiğini öğreneceklerdir.
2. Sanatı içerik ve biçim yönünden etkileyen Friedrich Nietzsche hakkında temel bilgileri edineceklerdir.
3. Avangard akımların tüm sanat dallarında nasıl ve ne şekilde ortaya çıktığını öğreneceklerdir.
4. Çağdaş tiyatronun önemli temsilcilerini tanıyacaklardır.
5. Performans sanatının ortaya çıkmasında etken olan sosyo-politik durumların tarihini öğreneceklerdir.
6. Çeşitli performans sanatçıların işlerini tartışabilecek düzeye geleceklerdir.
7. Gösterim sanatlarına yorum yapma kabiliyeti ve entelektüel bilgi birikimi kazanacaklardır.
8. Özellikle İstanbul'da düzenlenen Bienaller ve çeşitli müzelerde yer alan çağdaş gösterimleri yorumlayabileceklerdir.

Dersin İçeriği

14 haftalık eğitim süresi boyunca dersimizde avangard akımların ve performans sanatının çıkış noktasındaki tarihsel sosyo-politik tandans anlatılacak olup, çeşitli performans sanatçılarının işleri izlenerek öğrencilerle birlikte tartışılacaktır. Teorik bir eğitim gözetilecektir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Rönesans Sonrası Resim Sanatı ve Sanatçının 'Bakışı'
2) Klasizm-Naturalizm-Romantizm
3) Nietzsche'de Apolloncu ve Dionysosçu Sanat Yaklaşımı
4) Avangard Akımların Ortaya Çıkışı
5) Fütürizm-Dadaizm-Sürrealizm-Dışavurumculuk
6) Antonin Artaud ve Vahşet Tiyatrosu
7) Richard Schechner ve Çevresel Tiyatro
8) Ara Sınav Haftası
9) Benliğin Performansı
10) 1900'lü Yılların Ortalarında Performans Denemeleri (Happening)
11) Chris Burden, Yoko Ono, John Cage, Jackson Pollock (İnceleme)
12) Joseph Beuys, Hermann Nitsch,Stelarc,Marina Abramovic (İnceleme)
13) Olivier de Sagazan-Transfiguration (İnceleme)
14) DV8 – The Cost Of Living (İnceleme)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Artaud, A. (1993). Tiyatro ve İkizi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
Candan, A. (2003). Yirminci Yüzyılda Öncü Tiyatro. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınevi
Carlson, M. (2013). Performans Sanatı. Ankara: Dost Yayınları
Florenski, P. (2011). Tersten Perspektif. Tersten Perspektif. İstanbul: Metis Yayınları
Goffman, E. (2014). Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu. İstanbul: Metis Yayınları
Nietzsche, F. (2011). Yunanlıların Trajik Çağında Felsefe. İstanbul: Say Yayınları

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 7 70
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 113

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Stratejik düşünme, profesyonel yazım, etik uygulamalar ve geleneksel ve yeni medyanın yenilikçi kullanımına odaklanarak öğrencileri iletişim profesyonelleri olmak üzere hazırlamak.
2) Durum analizi, hedef kitle, amaçlar, stratejiler ve taktikler gibi temel planlama bileşenlerini içeren etkili halkla ilişkiler planları yaratabilmek.
3) Kitle iletişimine, tüketici davranışlarına, psikolojiye, iknaya, sosyolojiye, pazarlamaya ve ilgili diğer alanlarla ilgili teorik kavramları halkla ilişkilerin işleyiş süreçlerini anlayabilmek için kullanabilmek.
4) Halkla ilişkiler, ikna edici iletişim, iletişim yönetimi ve kurumsal iletişim gibi alanlardaki olguların ve gerçeklerin arasındaki ilişki ile ilgili problemleri açıklayabilmek ve tanımlayabilmek
5) İkna, itibar yönetimi ve kurumsal iletişim gibi alanlarda birincil ve ikincil araştırma verilerini analiz edebilmek.
6) Makale, basın bülteni, el ilanı, broşür ve ilan gibi materyalleri farklı hedef kitleler, mecralar ve ortamlar için araştırabilmek, yazabilmek, tasarlayabilmek.
7) İletişimin temel teorilerini ve işin gerektirdiği güvenlik uygulamalarını farklı türde halkla ilişkiler süreçleri ve kampanyalarında uygulayabilmek.
8) İtibar, çalışan ilişkileri, liderlik ve benzeri kurumsal uygulamalarda yaratıcı ve ikna edici yönetim becerileri geliştirmek.
9) Halkla ilişkiler süreçlerinde verilen senaryolara çözümler üretilirken bireysel ya da grup olarak sorumluluk alabilmek.
10) Kurum kültürünün işleyiş şekillerini anlayabilmek ve çalışanların ve liderlerin birer iletişim aracı olarak mesajları nasıl yarattığını anlayabilmek.
11) Halkla ilişkiler alanındaki teorileri, kavramları, yöntemleri, araçları ve düşünceleri eleştirel olarak tartışabilmek ve yorumlayabilmek.
12) Halkla ilişkiler, pazarlama iletişimi, ikna edici iletişim, iletişim yönetimi ve kurumsal iletişim alanlarında bilgi ve iletişim teknolojilerini ve bilgisayar yazılımlarını yetkin olarak kullanabilmek.
13) Pazarlama faaliyetlerini, ekonomiyi, iş hukukunu ve küresel işletme uygulamalarını açıklayabilmek ve tanımlayabilmek.
14) Halkla ilişkilerin ulusal ve uluslar arası, sosyal ve kültürel boyutlarını tanımak ve anlamak.