MÜZİK TEKNOLOJİSİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
MSC2107 | Armoni I | Güz | 2 | 0 | 2 | 3 |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi DOĞUŞ ÇİÇEK |
Dersin Amacı: | Bu ders, armoninin temel konularını aktarırken çalışmalar eşliğinde kazanımları desteklemeyi; dönem sonunda yapılacak 16 ölçülük armonik bir yürüyüşü, ders muhteviyatında aktarılan armoni konularını gösterir şekilde tasarlayabilmeyi amaçlar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) Giriş seviyesi armoni konularında hakimiyet kazanır. 2) Diyatonik dereceler temelinde armonik yapılarla tanışır. 3) Armonik yapıları izole kurallar olarak kavrayıp uygular. 4) Uyguladığı armoni kuralları ile yapısal çeşitlilik muhteva eden 16 ölçülük bir yürüyüş yazabilecek seviyeye ulaşır. Mevzubahis teknikleri, yazdığı pasaj dahilinde bilinçli şekilde konumlandırır. 5) Cümleleme bilinciyle armonik ve melodik açıdan simetrik bir pasaj üretir ve hem form hem armoni açısından bütünlüğü olan bir çalışma üretir. |
Akor yapıları, tonalite farkındalığı, akor bağlantı kuralları, akor çevrimleri ve bulundukları bağlamların uygulanması, dominant 7'li akorlar ve çözümleri, 4 sesli müzik yazısında armonik bağlamların kullanılması ve kural setleri ile 16 ölçülük bir yürüyüş yazımı. Bu dersin öğretim yöntemleri anlatım, gözlem, örnek olay inceleme, problem çözme ve uygulama şeklindedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Armoniye giriş: Akorlar ve akor yapılandırmasının temelleri. Gam derecelerinin isimlendirilmesi ve fonksiyonların oluşturulması. | |
2) | SATB formatında parti hareketleri: Contrary, oblique, similar ve parallel yürüyüş biçemleri. | |
3) | Triadlarda çevrim şifreleri ve çevrim sırasında parti katlama kuralları. | |
4) | 7’li akorlar ve çevrim şifreleri. Dominant yedilinin toniğe çözümü. Birinci çevrim akorların bağlantı kuralları. Zincir bağlantıda kural setleri. | |
5) | Birinci çevrim akorların zincir bağlantısı. İkinci çevrim akorlarda bağlamlara giriş: Cadential 6/4 ve Passing 6/4 | |
6) | İkinci çevrim akorlarda bağlamlar: Pedal 6/4, Melodik bas ve Bas arpejleme. | |
7) | Ara sınav öncesi tüm konuların tekrarı. Akor bağlantı ve ses katlama kurallarına uyumlu 8 ölçülük akor yürüyüşü yazımı. | |
8) | Ara sınav | |
9) | Ara sınav sonuçlarına göre eksik kalınan konuların pekiştirilmesi için konu tekrarları. | |
10) | Supertonic ve mediant akorlarına giriş, bu akorların kullanım şekilleri. Mediant akorun vekil dominant olarak kullanımı ve vekil otantik kadans. | |
11) | vii akoru ve kullanım bağlamları. Voice Exchange ve 6-7-1 armonizasyonu sırasında vii akorunun kullanımı. | |
12) | Dönem konularının, 16 ölçülük bir akor yürüyüşünde cümleleme esasında konumlandırılma yöntemi. | |
13) | Dönem boyunca uygulanan tüm konuların münferit bazda tekrarı. | |
14) | Final sınavı denemesi olarak 16 ölçülük armonik bir yürüyüş yazma ve tüm konuların cümleleme esasıyla çalışmaya dahil edilmesi. |
Ders Notları / Kitaplar: | YAVUZOĞLU, Nail; "Müzik Teorisi - 1", İnkılap Yayınevi, 2010; KOSTKA, Stefan - Tonal Harmony With an Introduction to Twentieth-Century Music- 7th edition, 2012. |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 2 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 9 | 5 | 45 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 75 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Müzik teknolojisi disiplininde uzmanlık elde etmek | |
2) | Müzik yapımının tüm aşamalarında pratik ve teorik üretimler yapabilmek | 5 |
3) | Müzik bilgi erişim uygulamaları tasarlayabilmek | 1 |
4) | Müzikal akustik alanında alt yapı sahibi olmak | 1 |
5) | Ses sentezleme ve programlama alanlarında pratik ve teorik uygulama yapabilmek | |
6) | Canlı ses sistemleri uygulamalarında uzmanlık elde etmek | |
7) | Bireysel olduğu kadar farklı disiplinlerden oluşan takımlar içinde diğerleriyle işbirliği yaparak çalışabilmek | 2 |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini fark etmek ve öğrenmeye devam etmenin yanı sıra teknolojik çevredeki değişimlere uyum sağlayabilmek | 1 |
9) | Güncel teknoloji ile uyumlu, yaratıcı prodüksiyon anlayışları geliştirebilmek | 4 |
10) | Müziği ve müzik prodüksiyonlarının analitik ve estetik açılardan değerlendirebilmek | 5 |