MÜZİK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
MSC1111 | Makam Bilgisi I | Güz | 2 | 0 | 2 | 2 |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi İSMET AYDIN |
Dersin Amacı: | Geleneksel Türk müziğinde kuram tarihi, makam ve usül teorisi ve bu kavramların uygulamalarını aktarmayı hedefler. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1- Geleneksel Türk müziği nazariyatının tarihsel köklerini ve felsefi altyapısını öğrenir. 2-Dügah, rast, segah, ırak, acemaşiran, hüseyni aşiran ve yegah kararlı makamları öğrenir. 3-Geleneksel Türk müziği eserlerinin makamsal açıdan analizini yapabilmeyi öğrenir. 4-Küçük ve büyük usulleri öğrenir. 5- Geleneksel Türk müziği eserlerinin usul açısından analizini yapabilmeyi öğrenir. |
• Geleneksel Türk Müziği Kuramı • Tarihsel makam kuramı • Makam örnekleri ve uygulamaları • Usül örnekleri ve uygulamaları • Eser Analizi Bu dersin öğretim yöntemleri anlatım, örnek olay inceleme, okuma, tartışma ve uygulama şeklindedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Geleneksel Türk Müziği Teorisinin Tarihsel Kökleri-Eski Mezopotamya, Antik Yunan | |
2) | Geleneksel Türk Müziği Teorisinin Tarihsel Kökleri-Bizans, Ortaçağ İslam | |
3) | Geleneksel Türk Müziği Teorisinin Tarihsel Kökleri-XV.Yüzyıl ve sonrası Anadolu ile Osmanlı kültürü | |
4) | Geleneksel Türk Müziği Teorisinin Tarihsel Kökleri-XVII. Yüzyıl Nazariyat anlayışı | |
5) | Geleneksel Türk Müziği Teorisinin Tarihsel Kökleri-XIX.-XX. Yüzyıllarda Nazariyat anlayışı | |
6) | Dügâh kararlı makamlar | |
7) | Rast kararlı makamlar | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Segâh kararlı makamlar | |
10) | Irak-acemaşiran kararlı makamlar | |
11) | Hüseyni Aşiran-yegâh kararlı makamlar | |
12) | Geleneksel Türk Müziği açısından usüller | |
13) | Nazariyat ve uygulama açısından küçük usüller ve büyük usüller | |
14) | Analiz atölyesi-Makam ve usül açılarından eser analizine giriş |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | • GÜRAY, C. (2017), Bin Yılın Mirası-Makamı Var Eden Döngü Edvar Geleneği, İstanbul: Pan Yayıncılık. • KUTLUĞ, Y. F. (2000), Türk Musıkisinde Makamlar, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. • ÖZKAN, İ. H. (2003), Türk Musıkisi Nazariyatı ve Usulleri, İstanbul: Ötüken Neşriyat. • AKDOĞU, O. (1993), Türk Musıkisi Nazariyatı Dersleri, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları. • KARADENİZ, E. (2013),Türk Musikisinin Nazariye ve Esasları, İstanbul: T.C. İş Bankası Kültür Yayınları. • CAN, M. C. (2001) XV. Yüzyıl Türk Müziği Nazariyatı (Ses Sistemi), İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler E., Yayınlanmamış Doktora Tezi. • LEVENDOĞLU, O. (2002), XIII. Yüzyıldan Bugüne Kadar Varlığını Sürdüren Makamlar ve Değişim Çizgileri, Ankara: Gazi Ü. Fen Bilimleri E. Yayınlanmamış Doktora Tezi. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 2 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 10 | 2 | 20 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 50 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Ana dalına bağlı olarak müzik alanında icra bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme. | 3 |
2) | Müzik alanına içkin olan disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. Alt-disiplinleri bir arada değerlendirebilme. | 4 |
3) | Müzik alanında yetkin teknik bilgilerini özgünleştirebilme. | 2 |
4) | Müzik alanında hakim olan evrensel ölçütleri takip edebilme becerisi kazanma ve uluslararası platformlarda yer alabilecek donanıma sahip olma. | 3 |
5) | Müzik alanındaki teorik ve pratik birikimini sanat teorisi ve estetik alanlarındaki kavramsal ve soyut düşünme becerileri ile birlikte değerlendirebilme. | 3 |
6) | Eser üretimi ve icrasının gerektirdiği çalışma sürecini tasarlayabilme ve zaman yönetimi yapabilme becerisini kazanma. | 2 |
7) | Müzik tarihine hakim olarak, kendi ana dalı ve diğer disiplinler arasındaki tarihsel ve toplumsal ilişkiler hakkındaki farkındalığı arttırma | 5 |
8) | Sanatsal eleştirinin eser ile ilgili soyutlama becerilerini kazanma ve bunu kendi pratikleri üzerinde değerlendirebilme. | 4 |
9) | Yaratıcı düşüncenin müzik alanındaki karşılıklarını bulma ve geliştirme hakkında tecrübe sahibi olma. | 3 |
10) | Konser ve konsept etkinlikler gibi farklı alanlarda projeler yapabilme, bunun organizasyonu ve pratiği ile ilgilenebilme. Öncesi ve sonrasındaki gereklerini yerine getirebilme. | 3 |