MÜZİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
MSC1111 Makam Bilgisi I Güz 2 0 2 2

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi İSMET AYDIN
Dersin Amacı: Geleneksel Türk müziğinde kuram tarihi, makam ve usül teorisi ve bu kavramların uygulamalarını aktarmayı hedefler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1- Geleneksel Türk müziği nazariyatının tarihsel köklerini ve felsefi altyapısını öğrenir.
2-Dügah, rast, segah, ırak, acemaşiran, hüseyni aşiran ve yegah kararlı makamları öğrenir.
3-Geleneksel Türk müziği eserlerinin makamsal açıdan analizini yapabilmeyi öğrenir.
4-Küçük ve büyük usulleri öğrenir.
5- Geleneksel Türk müziği eserlerinin usul açısından analizini yapabilmeyi öğrenir.

Dersin İçeriği

• Geleneksel Türk Müziği Kuramı
• Tarihsel makam kuramı
• Makam örnekleri ve uygulamaları
• Usül örnekleri ve uygulamaları
• Eser Analizi
Bu dersin öğretim yöntemleri anlatım, örnek olay inceleme, okuma, tartışma ve uygulama şeklindedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Geleneksel Türk Müziği Teorisinin Tarihsel Kökleri-Eski Mezopotamya, Antik Yunan
2) Geleneksel Türk Müziği Teorisinin Tarihsel Kökleri-Bizans, Ortaçağ İslam
3) Geleneksel Türk Müziği Teorisinin Tarihsel Kökleri-XV.Yüzyıl ve sonrası Anadolu ile Osmanlı kültürü
4) Geleneksel Türk Müziği Teorisinin Tarihsel Kökleri-XVII. Yüzyıl Nazariyat anlayışı
5) Geleneksel Türk Müziği Teorisinin Tarihsel Kökleri-XIX.-XX. Yüzyıllarda Nazariyat anlayışı
6) Dügâh kararlı makamlar
7) Rast kararlı makamlar
8) Ara Sınav
9) Segâh kararlı makamlar
10) Irak-acemaşiran kararlı makamlar
11) Hüseyni Aşiran-yegâh kararlı makamlar
12) Geleneksel Türk Müziği açısından usüller
13) Nazariyat ve uygulama açısından küçük usüller ve büyük usüller
14) Analiz atölyesi-Makam ve usül açılarından eser analizine giriş

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: • GÜRAY, C. (2017), Bin Yılın Mirası-Makamı Var Eden Döngü Edvar Geleneği, İstanbul: Pan Yayıncılık.
• KUTLUĞ, Y. F. (2000), Türk Musıkisinde Makamlar, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
• ÖZKAN, İ. H. (2003), Türk Musıkisi Nazariyatı ve Usulleri, İstanbul: Ötüken Neşriyat.
• AKDOĞU, O. (1993), Türk Musıkisi Nazariyatı Dersleri, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
• KARADENİZ, E. (2013),Türk Musikisinin Nazariye ve Esasları, İstanbul: T.C. İş Bankası Kültür Yayınları.
• CAN, M. C. (2001) XV. Yüzyıl Türk Müziği Nazariyatı (Ses Sistemi), İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler E., Yayınlanmamış Doktora Tezi.
• LEVENDOĞLU, O. (2002), XIII. Yüzyıldan Bugüne Kadar Varlığını Sürdüren Makamlar ve Değişim Çizgileri, Ankara: Gazi Ü. Fen Bilimleri E. Yayınlanmamış Doktora Tezi.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 2 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 2 20
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 50

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ana dalına bağlı olarak müzik alanında icra bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme. 3
2) Müzik alanına içkin olan disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. Alt-disiplinleri bir arada değerlendirebilme. 4
3) Müzik alanında yetkin teknik bilgilerini özgünleştirebilme. 2
4) Müzik alanında hakim olan evrensel ölçütleri takip edebilme becerisi kazanma ve uluslararası platformlarda yer alabilecek donanıma sahip olma. 3
5) Müzik alanındaki teorik ve pratik birikimini sanat teorisi ve estetik alanlarındaki kavramsal ve soyut düşünme becerileri ile birlikte değerlendirebilme. 3
6) Eser üretimi ve icrasının gerektirdiği çalışma sürecini tasarlayabilme ve zaman yönetimi yapabilme becerisini kazanma. 2
7) Müzik tarihine hakim olarak, kendi ana dalı ve diğer disiplinler arasındaki tarihsel ve toplumsal ilişkiler hakkındaki farkındalığı arttırma 5
8) Sanatsal eleştirinin eser ile ilgili soyutlama becerilerini kazanma ve bunu kendi pratikleri üzerinde değerlendirebilme. 4
9) Yaratıcı düşüncenin müzik alanındaki karşılıklarını bulma ve geliştirme hakkında tecrübe sahibi olma. 3
10) Konser ve konsept etkinlikler gibi farklı alanlarda projeler yapabilme, bunun organizasyonu ve pratiği ile ilgilenebilme. Öncesi ve sonrasındaki gereklerini yerine getirebilme. 3