MİMARLIK (TÜRKÇE, TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
IMT5402 | Sürdürülebilir İç Mekan Tasarımı | Güz | 3 | 0 | 3 | 8 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. SUZAN GİRGİNKAYA AKDAĞ |
Dersin Amacı: | Binaların ve iç mekanlarının yapım işletme ve bakım süreçleri dahil tüm yaşam döngüleri boyunca küresel ve yerel ölçekteki birçok soruna, yol açtıkları bilinmektedir. Buı sorunlara çözüm arayışında tasarım teori ve pratikleri ‘sürdürülebilir tasarım’,‘eko(lojik) yaklaşımlar’, ‘çevresel tasarım’, ‘yeşil tasarım’, ‘doğa dostu bina’, ‘akıllı mekan’, ‘sıfır karbon salınımı’ ‘enerji verimliliği korunumu’, ‘yüksek performanslı mekan’, ‘iklimsel kontrol’ gibi yeni kavramları gündeme almıştır. Günümüzde giderek önem kazanmakta olan sürdürülebilirlik kavramı, çevresel, sosyo-kültürel, ekonomik ve hukuki, evrensel ve yerel, ve teknolojik boyutlarıyla ele alınacaktır. Sürdürülebilirliği destekleyen tasarım kılavuzları (mekanda doluluk-boşluk İlişkisi, işlevsellik, esneklik, aktif ve pasif sistemler, yeniden kullanım ve geri dönüşüm, evrensel tasarım vb.) dünyadan ve Türkiye'den çeşitli iç mimarlık pratikleri üzerinden aktarılarak, iç mekan tasarımı öğrencilerine sürdürülebilir iç mekan tasarımı hakkında farkındalık ve mesleki bilgi kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1- Sürdürülebilir iç mekan tasarımı ile ilgili temel kavramları, yöntemleri ve ilkeleri uzmanlık düzeyinde öğrenmek ve yorumlamak. 2- Farklı ölçeklerdeki iç mekan tasarım problemlerine, sürdürülebilirlik bağlamında bilimsel yöntemler ve eleştirel düşünceyle çözüm önerileri geliştirebilmek. 3- Sürdürülebilir iç mekan tasarımı konusunda niteliksel ve niceliksel araştırmalar yaparak mesleki bilgi birikimine katkıda bulunma becerisi kazanmak. 4- Sürdürülebilir iç mekan tasarımı projelerinde bireysel olarak çalışmalar yürütebilme ve grup projelerinde liderlik ederek ekip içinde etkin rol alabilmek. 5- Sürdürülebilir iç mekan tasarımı konularında literatürü takip ederek yeni bilgi ve yaklaşımlar geliştirme becerisi kazanmak. 6- Sürdürülebilir iç mekan tasarımı ile ilgili araştırma veya tasarım sonuçlarını Türkçe bilimsel platformlarda yazılı, sözlü ve dijital araçlarla paylaşabilmek. 7- Sürdürülebilir tasarım sürecinde mesleki etik, estetik ve toplumsal sorumluluk ilkelerine uygun hareket edebilmek. |
Sürdürülebilir İç Mekan Tasarımı dersleri yüz yüze yürütülecektir. Süreçte YÖK ve BAU Rektörlüğünün vereceği kararlara bağlı kalınacaktır. Öğrencilerden, dönem boyunca yaptıkları okumalar, sunumlar ve katıldıkları teknoloji destekli öğrenme aracı Coursera eğitiminden edindikleri bilgiler doğrultusunda, sürdürülebilir iç mekan tasarımı temalı bir araştırma yapmaları ve bunu rapor formatında teslim etmeleri veya sürdürülebilirlik ve iç mimarlık temalı bir yarışmaya katılmaları beklenmektedir. IMT5402 dersinde kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri; Ders Anlatımı, Konuk Konuşmacı, Okuma, Bireysel Çalışma ve Teknoloji Destekli Öğrenmedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse Giriş. Temel Kavramlar : Sürdürülebilirlik Tanımları. Önemi ve Boyutları: Ekolojik, Ekonomik, Sosyal/Kültürel. | |
2) | İç Mimarlıkta Ekolojik Sürdürülebilirlik : Çevresel ve Hukuki boyutlar, Kanun ve Yönetmelikler, Global ve Yerel Değerlendirme Sistemleri | |
3) | İç Mimarlıkta Ekolojik Sürdürülebilirlik: Güncel trendler ve Biyofilik tasarım ilkeleri, İç mekan çevre kalitesi | Bireysel sunumlar |
5) | İç Mimarlıkta Ekonomik Sürdürülebilirlik: Veri Toplama, Tasarım, Sunum ve Uygulama Süreçlerinde Sürdürülebilir Pratikler, Bina Bilgi Modelleme, Geri dönüşüm-yeniden kullanım, malzeme ve iç mekanların yaşam döngüsü, enerji ve su korunumu vb.) | Bireysel sunumlar |
6) | İç Mimarlıkta Sosyo-Kültürel Sürdürülebilirlik : Çevre, İnsan ve Gelişme Odaklı Sürdürülebilirlik Uygulamaları, Sürdürülebilir tasarımda etik hususlar, İç mekan tasarımda sosyal sorumluluk, Tasarımda kültürel ve toplumsal ihtiyaçları, Dezavantajlı gruplara yönelik tasarım. | Bireysel sunumlar |
7) | Konut İç Mekanlarında Sürdürülebilir Tasarım Yaklaşımları : Türkiye ve Dünya'dan Geleneksel Konut Tasarımında Sürdürülebilir İç Mekan Uygulamaları | Bireysel sunumlar |
9) | Ara Sınav: Öğrenci Bireysel Araştırma Raporu Önerisi | Sürdürülebilir İç Mimarlık Alanında Bir Araştırma Konusu ve Yöntemi Belirleme, Referans Kaynakça Tarama |
10) | Çalışma Mekanlarında Sürdürülebilir Tasarım Yaklaşımları : Türkiye ve Dünya'dan Örnek Sürdürülebilir İç Mekan Uygulamaları | Bireysel sunumlar |
11) | Turizm, Konaklama ve Ticari İç Mekanlar vb. diğer Fonksiyonlar için Sürdürülebilir Tasarım Yaklaşımları : Türkiye ve Dünya'dan Örnek Sürdürülebilir İç Mekan Uygulamaları | Bireysel sunumlar |
12) | İç Mimarlıkta Sürdürülebilirlik Trendleri ve Piyasa Araştırması : Proje Yönetiminde Sürdürülebilir Uygulamalar (Sürdürülebilir tasarım için bütçeleme, Sürdürülebilir tedarik ve kaynak kullanımı, Sürdürülebilir proje yönetimi araçları ve yazılımları, Sürdürülebilir tasarım projesi vaka çalışmaları) | Bireysel sunumlar |
13) | Sürdürülebilir İç Mekanlar için Gelecek Öngörüleri, Medyada Sürdürülebilir İç Mekan Tasarımı : Kentsel Dönüşüm, Küresel Tehdit ve Kriz (Güvenlik, Ekonomik Kriz ve Sağlık) Senaryolarında Sürdürülebilirlik, Sürdürülebilirlik Temalı İç Mekan Yarışmaları, Medya, Ulusal ve Uluslararası Organizasyon ve Etkinlikler, Tasarım tekliflerinde sürdürülebilirliğin etkili iletişimi, Sürdürülebilirlik odaklı tasarım sunumları oluşturma, Sürdürülebilir tasarım projeleri için hikaye anlatımı ve savunuculuk | Bireysel sunumlar |
14) | Bireysel / Grup Çalışması Sunumu | Sürdürülebilir İç Mimarlık alanında yapılan araştırma konusunun sunumu |
Ders Notları / Kitaplar: | Powerpoint presentation Subject-related scientific articles Online learning environment Coursera |
Diğer Kaynaklar: | Green interior design : the guide to sustainable high style, Dennis, L., 2021. Nature Inside: A biophilic design guide, Browning, W. D., 2020. Nature by Design: The Practice of Biophilic Design, Kellert, S. R., 2018. Design for health: sustainable approaches to therapeutic architecture, Peters, T., 2017. Loose-fit architecture: designing buildings for change, Lifschutz, A., 2017. The Sustainable Design Book, Proctor, R., 2015. Sustainable Residential Interiors, Stelmack, A.; Foster, K.; Hindman, D., 2014. Sustainable Commercial Interiors, Bonda, P.; Sosnowchik, K.; Minchew, S., 2014. Environmentally responsible design : green and sustainable design for interior designers, Jones, L., 2008. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 0 |
Ödev | 10 | % 10 |
Sunum | 1 | % 15 |
Seminer | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 15 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 2 | 6 | 12 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 10 | 9 | 90 |
Sunum / Seminer | 2 | 3 | 6 |
Ödevler | 10 | 4 | 40 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Rapor Teslimi | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 196 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, Mimarlık alanıyla ilişkili bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. | 5 |
2) | Alanıyla ilgili farklı ölçeklerdeki, iyi tanımlanmamış ve karmaşık tasarım problemlerine eleştirel düşünce ve bilimsel yöntemlerle yaklaşarak kapsamlı çözümler üretebilir. | 4 |
3) | Mimarlık alanı ile ilgili bağımsız olarak uzmanlık gerektiren niteliksel ve niceliksel araştırma yapabilir, mesleki bilgi ve pratiğe katkıda bulunur. | 4 |
4) | Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmaları, bireysel olarak yürütebilir, grup çalışmalarında liderlik etme, görev ve sorumluluk alabilme becerisine sahip olur. | 3 |
5) | Yaşam boyu öğrenme becerilerini geliştirir. | 4 |
6) | Mimarlık ve ilgili disiplinlerde yeni yaklaşımlar geliştirip bilgi üretebilir; araştırma veya tasarım sonuçlarını Türkçe bilimsel bir rapor olarak sunabilir ve akademik platformlarda yazılı, sözlü ya da dijital araçlarla paylaşabilir. | 3 |
7) | Mimarlık disiplininin toplumsal sorumluluklarının, yasal, etik ve estetik değerlerinin bilincinde olur. | 4 |