PAZARLAMA İLETİŞİMİ VE HALKLA İLİŞKİLER (TÜRKÇE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
PIH5117 Kitle İletişim Kuramları ve İkna Psikolojisi Güz 3 0 3 9

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İDİL KARADEMİRLİDAĞ SUHER
Dersin Amacı: Bu dersi alan öğrenciler, öncelikle bir ikna edici iletişim biçimi olarak reklamın toplum, kültür, etik, teknoloji gibi kavramlar açısından eleştirel bir bakış açısıyla irdeleyerek tartışma olanağı bulacaklar. İletişimin kavram ve boyutlarını açıklayabilecek

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamladığınızda aşağıdakileri yapabiliyor olacaksınız.

1. Kile iletişim kuramlarını kavrayabilecek

2. Kitle iletişi kuramlarının iletişim disipliniyle olan pratik ilişkisini anlayabilecek

3. İkna kavramının felsefi altyapısını özümseyerek iletişimdeki rolünü tartışabilecek

4. İkna ve iletişim kuramlarına bütünsel bir bakış açısıyla bakabilecek

Dersin İçeriği

Bu ders, iletişim kuramlarının temel ilkelerini, tarihsel gelişimini ve günümüz medya ortamındaki uygulamalarını kapsamaktadır. Kitle iletişim kuramları ile iletişim pratiği arasındaki ilişki tartışılırken, öğrenciler ikna sürecinin felsefi temellerini de inceleyeceklerdir. Ders boyunca, retorik, eleştirel kuram, davranışsal yaklaşımlar gibi farklı kuramsal çerçeveler tanıtılacak ve bu kuramların toplumsal etkileri analiz edilecektir. Ayrıca ikna kuramlarının hem bireysel hem de toplumsal iletişim süreçlerindeki rolü örnek olaylar üzerinden değerlendirilecektir. Öğrenciler, iletişim ve ikna kuramlarına bütüncül bir perspektifle yaklaşmayı öğreneceklerdir.

Derste kullanılan öğretim yöntemleri şunlardır:
Ders anlatımı, işbirliği ve takım çalışmasına dayalı öğrenci sunumları ve bireysel tartışma

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı, dersin amaç ve içeriğinin açıklanması
2) İletişim ve İkna -İletişim nedir? -İkna nedir? -Tutum -İkna ve etik
3) Antik Yunandan Günümüze İletişim Kuramları -Platon ve Söylem -Aristoteles ve Retorik
4) Bildirişim Kuramları -Shannon ve Weaver Modeli -Döngüsel modeller ve Wilbur Schramn Modeli
5) İletişim ve İkna Kuramları -Öğrenme kuramları -Tek vuruş Modeli -Sosyal yargı kuramı -Tutarlılık ve denge kuramları -Bilgi işleme kuramları -Detaylandırma Olasılığı modeli
6) Davranışçı ve işlevselci İletişim Kuramları -Harold D. Laswell : 5W kuramı -Elihu Katz ve Paul Lazarsfield Modelleri -Kullanımlar ve Doyumlar Kuramı -Gündem Belirleme Modeli -Sessizlik Sarmalı Modeli -Sosyal öğrenme kuramı
7) İkna ve iletişim Kaynağı -İknada kaynak güvenilirliği -İknada kanıt seçimini etkileyen unsurlar ve kanıt türleri -İknada kullanılan taktikler
8) İknada Mesaj -Mesajın yapısı ve içeriği -İknada rasyonel ve duygusal çekicilikler -Seks çekiciliği -Korku çekiciliği -Mizah çekiciliği
9) İknada Mesajın Alıcıları -Günümüzde alıcılarının Özellikleri -Hedef kitle bölümlemesi -Hedef kitle ve analizi
10) Sözsüz İletişim ve İkna -Sözsüz iletişimin unsurları -Beden dili -İknada sözsüz İletişim
11) İletişim ve İkna Kampanyaları Stratejisi ve Planlama Süreci
12) İletişim Kampanyaları ve Örnekler 1
13) İletişim Kampanyaları ve Örnekler 2
14) Dönemin genel değerlendirmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Bilal Karabulut, Algı Yönetimi, Alfa yay., 2014. Jay Heinrichs, stratejik İkna, Koridor yay., 2007.Tevfik
Uyar, Aklın Kırk Haramisi, Safsatalar, 6. Baskı, Destek yay., 2019.Anthony Pratkanis ve Elliot Aronson,
İkna Çağı, Propagandanın Gündelik Kullanımı ve Suistimali, The Kitap, 2018.
Arthur Schopenhauer, Haklı Çıkma Sanatı Eristik Diaylektik, İmge Kitabevi, 3. Baskı, 2020.
Kevin Hogan, James Speakman, Covert Persuation, John Wiley&Sons, Inc., 2006
İkna Edici İletişim, Anadolu Üniverstesi, Açıköğretim Fakültesi, no:1479
Şengül Özerkan, Yasemin İnceoğlu, İletişimde Etkileme Süreci, Pan yayıncılık, 1997.
Daniel H. Pink, Drive-Nasıl Motive Oluruz? Nasıl Motive Ederiz? MediaCat yay. 2009
Roger Fisher&Daniel Shapiro, İkna Teknikleri, Sistem yay. 2008
Gail T. Fairhurts, Liderlikte etkili İletişimin Sırları, The Kitap yay., 2017
Robert B. Cialdini, İknanın Psiklojisi, Media Cat yay,2020
Ali Atıf Bir, Kemal Suher, Reklam Teorileri, the Kitap yay., 2017
Mikael Krogerus ve Roman Tschappeler, İletişim Kitabı, The Kitap yay., 2018
R,chard Shotton, Karar Fabrikası, Mediacat yay., 2018.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 10
Sunum 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 10 130
Sunum / Seminer 1 10 10
Ödevler 2 10 20
Ara Sınavlar 1 15 15
Final 1 18 18
Toplam İş Yükü 235

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Öğrencilere genel olarak pazarlama iletişimine, özel olarak Halkla İlişkiler alanına yönelik, kariyerlerine destek olabilecek bilgi temelini sağlamak. 3
2) Pazarlama iletişimi ve halkla ilişkiler alanlarında kariyerini sürdürmek isteyen öğrenciler için disiplinler arası bir bakış açısı sağlamak. 5
3) İletişim sektöründe çalışan ya da çalışmak isteyen öğrencilerin stratejik düşünme, profesyonel kampanya oluşturma ve etik uygulamaları odak alan bir yaklaşımla desteklemek. 3
4) Bilgisayar temelli ve geleneksel nicel ve nitel araştırma yöntemleri tekniklerini kullanabilmek. 1
5) Nicel ve nitel raporların verilerinden yararlanarak önemli ve stratejik kararları alabilmek. 2
6) Sektörden profesyonellerin katkısıyla sunulan halkla ilişkiler ve pazarlama iletişimi kampanyaları ve örnekleri hakkında eleştirel tartışmalar gerçekleştirebilmek. 4
7) İletişimde ikna süreçlerini detaylı analiz edebilmek ve ikna ve algı psikolojisi hakkında bilgi sahibi olabilmek. 4
8) Alandaki yeni yaklaşımları inceleyerek ve tartışarak halkla ilişkiler süreçlerine dair bilgi dağarcığını genişletmek. 3
9) Kurumsal iletişim alanında halkla ilişkiler alanını ilgilendiren problemleri çözebilecek kapasiteye sahip olmak. 5
10) Halkla ilişkiler ve pazarlama iletişimi alanındaki teorileri, kavramları, araçları ve fikirleri yorumlayabilmek, ilgili konularda tartışabilmek. 5