PAZARLAMA İLETİŞİMİ VE HALKLA İLİŞKİLER (TÜRKÇE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
PIH5117 | Kitle İletişim Kuramları ve İkna Psikolojisi | Güz | 3 | 0 | 3 | 9 |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. İDİL KARADEMİRLİDAĞ SUHER |
Dersin Amacı: | Bu dersi alan öğrenciler, öncelikle bir ikna edici iletişim biçimi olarak reklamın toplum, kültür, etik, teknoloji gibi kavramlar açısından eleştirel bir bakış açısıyla irdeleyerek tartışma olanağı bulacaklar. İletişimin kavram ve boyutlarını açıklayabilecek |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamladığınızda aşağıdakileri yapabiliyor olacaksınız. 1. Kile iletişim kuramlarını kavrayabilecek 2. Kitle iletişi kuramlarının iletişim disipliniyle olan pratik ilişkisini anlayabilecek 3. İkna kavramının felsefi altyapısını özümseyerek iletişimdeki rolünü tartışabilecek 4. İkna ve iletişim kuramlarına bütünsel bir bakış açısıyla bakabilecek |
Bu ders, iletişim kuramlarının temel ilkelerini, tarihsel gelişimini ve günümüz medya ortamındaki uygulamalarını kapsamaktadır. Kitle iletişim kuramları ile iletişim pratiği arasındaki ilişki tartışılırken, öğrenciler ikna sürecinin felsefi temellerini de inceleyeceklerdir. Ders boyunca, retorik, eleştirel kuram, davranışsal yaklaşımlar gibi farklı kuramsal çerçeveler tanıtılacak ve bu kuramların toplumsal etkileri analiz edilecektir. Ayrıca ikna kuramlarının hem bireysel hem de toplumsal iletişim süreçlerindeki rolü örnek olaylar üzerinden değerlendirilecektir. Öğrenciler, iletişim ve ikna kuramlarına bütüncül bir perspektifle yaklaşmayı öğreneceklerdir. Derste kullanılan öğretim yöntemleri şunlardır: Ders anlatımı, işbirliği ve takım çalışmasına dayalı öğrenci sunumları ve bireysel tartışma |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin tanıtımı, dersin amaç ve içeriğinin açıklanması | |
2) | İletişim ve İkna -İletişim nedir? -İkna nedir? -Tutum -İkna ve etik | |
3) | Antik Yunandan Günümüze İletişim Kuramları -Platon ve Söylem -Aristoteles ve Retorik | |
4) | Bildirişim Kuramları -Shannon ve Weaver Modeli -Döngüsel modeller ve Wilbur Schramn Modeli | |
5) | İletişim ve İkna Kuramları -Öğrenme kuramları -Tek vuruş Modeli -Sosyal yargı kuramı -Tutarlılık ve denge kuramları -Bilgi işleme kuramları -Detaylandırma Olasılığı modeli | |
6) | Davranışçı ve işlevselci İletişim Kuramları -Harold D. Laswell : 5W kuramı -Elihu Katz ve Paul Lazarsfield Modelleri -Kullanımlar ve Doyumlar Kuramı -Gündem Belirleme Modeli -Sessizlik Sarmalı Modeli -Sosyal öğrenme kuramı | |
7) | İkna ve iletişim Kaynağı -İknada kaynak güvenilirliği -İknada kanıt seçimini etkileyen unsurlar ve kanıt türleri -İknada kullanılan taktikler | |
8) | İknada Mesaj -Mesajın yapısı ve içeriği -İknada rasyonel ve duygusal çekicilikler -Seks çekiciliği -Korku çekiciliği -Mizah çekiciliği | |
9) | İknada Mesajın Alıcıları -Günümüzde alıcılarının Özellikleri -Hedef kitle bölümlemesi -Hedef kitle ve analizi | |
10) | Sözsüz İletişim ve İkna -Sözsüz iletişimin unsurları -Beden dili -İknada sözsüz İletişim | |
11) | İletişim ve İkna Kampanyaları Stratejisi ve Planlama Süreci | |
12) | İletişim Kampanyaları ve Örnekler 1 | |
13) | İletişim Kampanyaları ve Örnekler 2 | |
14) | Dönemin genel değerlendirmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Bilal Karabulut, Algı Yönetimi, Alfa yay., 2014. Jay Heinrichs, stratejik İkna, Koridor yay., 2007.Tevfik Uyar, Aklın Kırk Haramisi, Safsatalar, 6. Baskı, Destek yay., 2019.Anthony Pratkanis ve Elliot Aronson, İkna Çağı, Propagandanın Gündelik Kullanımı ve Suistimali, The Kitap, 2018. Arthur Schopenhauer, Haklı Çıkma Sanatı Eristik Diaylektik, İmge Kitabevi, 3. Baskı, 2020. Kevin Hogan, James Speakman, Covert Persuation, John Wiley&Sons, Inc., 2006 İkna Edici İletişim, Anadolu Üniverstesi, Açıköğretim Fakültesi, no:1479 Şengül Özerkan, Yasemin İnceoğlu, İletişimde Etkileme Süreci, Pan yayıncılık, 1997. Daniel H. Pink, Drive-Nasıl Motive Oluruz? Nasıl Motive Ederiz? MediaCat yay. 2009 Roger Fisher&Daniel Shapiro, İkna Teknikleri, Sistem yay. 2008 Gail T. Fairhurts, Liderlikte etkili İletişimin Sırları, The Kitap yay., 2017 Robert B. Cialdini, İknanın Psiklojisi, Media Cat yay,2020 Ali Atıf Bir, Kemal Suher, Reklam Teorileri, the Kitap yay., 2017 Mikael Krogerus ve Roman Tschappeler, İletişim Kitabı, The Kitap yay., 2018 R,chard Shotton, Karar Fabrikası, Mediacat yay., 2018. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 2 | % 10 |
Sunum | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 10 | 130 |
Sunum / Seminer | 1 | 10 | 10 |
Ödevler | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü | 235 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Öğrencilere genel olarak pazarlama iletişimine, özel olarak Halkla İlişkiler alanına yönelik, kariyerlerine destek olabilecek bilgi temelini sağlamak. | 3 |
2) | Pazarlama iletişimi ve halkla ilişkiler alanlarında kariyerini sürdürmek isteyen öğrenciler için disiplinler arası bir bakış açısı sağlamak. | 5 |
3) | İletişim sektöründe çalışan ya da çalışmak isteyen öğrencilerin stratejik düşünme, profesyonel kampanya oluşturma ve etik uygulamaları odak alan bir yaklaşımla desteklemek. | 3 |
4) | Bilgisayar temelli ve geleneksel nicel ve nitel araştırma yöntemleri tekniklerini kullanabilmek. | 1 |
5) | Nicel ve nitel raporların verilerinden yararlanarak önemli ve stratejik kararları alabilmek. | 2 |
6) | Sektörden profesyonellerin katkısıyla sunulan halkla ilişkiler ve pazarlama iletişimi kampanyaları ve örnekleri hakkında eleştirel tartışmalar gerçekleştirebilmek. | 4 |
7) | İletişimde ikna süreçlerini detaylı analiz edebilmek ve ikna ve algı psikolojisi hakkında bilgi sahibi olabilmek. | 4 |
8) | Alandaki yeni yaklaşımları inceleyerek ve tartışarak halkla ilişkiler süreçlerine dair bilgi dağarcığını genişletmek. | 3 |
9) | Kurumsal iletişim alanında halkla ilişkiler alanını ilgilendiren problemleri çözebilecek kapasiteye sahip olmak. | 5 |
10) | Halkla ilişkiler ve pazarlama iletişimi alanındaki teorileri, kavramları, araçları ve fikirleri yorumlayabilmek, ilgili konularda tartışabilmek. | 5 |