SOSYOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GEP1628 | Gönüllülük | Güz | 3 | 0 | 3 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | GE-Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. SİNEM İNCE |
Dersin Amacı: | GEP1628 dersi dünyada ve ülkemizde toplumun gelişimi, tüm insanlığı ilgilendiren evrensel konular ve olaylar karşısında bireysel sorumluluğunu üstlenerek toplumsal gelişimdeki sorumluluğunun ve gelişimindeki önemli rolünün farkına varmasını sağlamak, Sivil Toplum ve Gönüllülük hakkında yeterlilik kazandırmak, alandaki iyi örnekleri incelemek ve o çalışmaların yarattığı değişimi gözlemlemesini sağlamaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamladığınızda aşağıdakileri yapabiliyor olacaksınız. 1. Öğrenciler toplum, toplumsal gelişim ve bireysel gücü arasındaki bağı kavrar. 2. Öğrencilerin topluma katkı sağlayan STK ve gönüllülerle tanışır. 3. Öğrencilerin STK ve gönüllülük kavramlarını öğrenir. 4. Öğrencilerin toplum karşısındaki bireysel sorumluluklarını, değişim ve gelişim yaratma güçlerini, stratejik ileitşim aracılığıyla var olan çalışmaların yaygınlaşmasını ve katkısını öğrenir. Dersin Programa Olan Katkısı Ders, öğrencilerin toplumsal sorumluluk, topluma katkı, toplum gelişimindeki rollerinin farkındalığını geliştirmek, STK’ların sistem içerisindeki çalışmalarının önemini fark ettirmek ve yaşam boyu gönüllü ya da destekçi olmalarını sağlayacak temel donanımı kazandırmayı hedeflemektedir. |
Gönüllülük dersinde STK'lar, faaliyet alanları, demokrasinin gelişimindeki önemi ile ilgili bilgi aktarımları yapıllacaktır. 21.yüzyılda giderek artan toplumsal problemlerim çözümünde sorumlu vatandaş olarak katkı süreçlerine dair farkındalık sağlanacaktır. Kullanılacak öğretim yöntemleri, Ders anlatımı: Her hafta online olarak gerçekleşecek derste gönüllülük kavramı, doğuşu, gelişimi ve 21.yy'daki artan etkisi ile ilgili bilgi aktarımı. Vaka analizi: STK'lar, çalışma ve faaliyet alanları ilgili STK'lardan davet edilecek konuklarla birlikte analizler, grup tartışmaları. Araştırma: Paylaşılacak konu başığı ile ilgili ülkemizde ve dünyadaki gönüllülük çalışmaları, topluma katkı sağlanması ile ilgili araştırmalar yapılması ,makale yazımı Uygulamalı çalışmalar: Dönem sonunda hayata geçirebilece, ilgili STK'larla öneri olarak paylaşılabilecek gönüllülük projeleri gelişimi, STK'larda gönüllülük çalışmalarına destek. H1 derse başlarken Ders ile bilgilendirme H2 Tarihsel gelişim ve Gönüllülük H3 Yönetim ve Organizasyon Yapısı online H4 Gönüllülük Kavramı ve Gönüllülük Yönetimi Makale ödevi+derste konuk H5 Temel Gönüllülük Alanları H6 Gönüllülük Alanı etik.ahlak, İlkeler değerler konuk H7 yüz yüze 1.Ara Sınav PROJE H8 Toplumsal risk Grupları Ve Gönüllülük H9 Toplumsal Değişim ve Gönüllülük MAKALE H10 Gönüllülük projesi geliştirme ve saha çalışması H11 Gönüllülük çalışması H12 Gönüllülük çalışması H13 Gönüllülük çalışması H14 Final projesi |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse başlarken ders ile bilgilendirme | Ders izlencesi |
2) | Tarihsel gelişim ve Gönüllülük | |
3) | Yönetim ve Organizasyon Yapısı | Pls check NGOs websites and pls read theirs organizational structure |
4) | Gönüllülük Kavramı ve Gönüllülük Yönetimi Makale ödevi+derste konuk | |
5) | Temel Gönüllülük Alanları | |
6) | Gönüllülük Alanı (etik, ahlak) | |
7) | Toplumsal Risk Grupları ve Gönüllülük | midterm projects- teams programme |
8) | Vize projesi sunumları | |
9) | Toplumsal Değişim ve Gönüllülük -ödev 2 makale | |
10) | Gönüllülük projesi geliştirme ve saha çalışması | |
11) | Gönüllülük çalışması deneyimleri- konuk | |
12) | Gönülllülük çalışmaları deneyimi- konuk | |
13) | Gönüllülük çalışması | |
14) | Final projesi |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | STK nedir? Murat Belge GÖNÜLLÜLÜK ÇALIŞMALARI KAPSAMINDA İNSAN DOĞASINI SORGULAMAK: FARKINDALIK TOPLULUĞU ÖRNEĞİ. Okan Gülbak Gönüllülük Alanında Kullanılan Temel Teoriler ve Gönüllü Faaliyetlerde TeoriPratik İlişkisi. Harun Aslan |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 5 | 10 | 50 |
Sunum / Seminer | 1 | 3 | 3 |
Proje | 2 | 8 | 16 |
Ödevler | 2 | 3 | 6 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 121 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Klasik ve güncel başlıca sosyoloji perspektiflerini öğrenmek ve karşılaştırmak ve bunların hepsini sosyal durumların analizine uygulamak. | 3 |
2) | Yerel ve küresel ölçekte, sosyolojik ve antropolojik bilginin kurulmasında temel metodolojik yaklaşımları belirlemek | 2 |
3) | Sosyal bilimlerde istatistik alanında edinilmiş, teorik ve uygulamalı bilginin kullanılmasını sağlamak | 3 |
4) | Sosyolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere ait temel bilginin alınması (psikoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim ve edebiyat ) ve bu bilgiyi sosyolojik sürecin analiz edilmesinde kullanabilmek | 3 |
5) | Sosyolojik verilerin toplanmasında, yorumlanmasında ve yayınlanmasında bilimsel ve etik prensiplere ilişkin bilgi sahibi olmak, bu prensipleri uygulayabilmek; ve aynı zamanda bu verinin uzmanlar ve ilgili kişilerle etkili iletişim yetenekleri ile nasıl paylaşılacağı becerisini geliştirme | 2 |
6) | Kalitatif ve kantitatif analizler için, bilgisayar programlarını kullanarak sosyolojik bilgiyi analiz etme ve yayımlama yeteneği geliştirmek ve bu alandaki yeni gelişmeleri takip etme tutumu geliştirmek | 2 |
7) | Kent ve kır sosyolojisi ve demografi; siyaset sosyolojisi; toplumsal cinsiyet sosyolojisi; beden sosyolojisi; görsel sosyoloji; iş sosyolojisi; din sosyolojisi; bilgi sosyolojisi ve suç sosyolojisi ile ilgili teorileri tanımlamak ve bu teoriler hakkında bilgi sahibi olmak | 4 |
8) | Felsefi ve tarihi bakış açısına göre sosyolojinin bilimsel bir disiplin olarak nasıl konumlandığı bilgisine sahip olmak | 4 |
9) | Türk toplumundaki sosyal konular üzerine farkındalık sahibi olmak, bu konulara eleştirel yaklaşabilmek ve Türk sosyologlarının çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu bilgileri aktarabilmek | 2 |
10) | Sosyal konular ve küresel sosyal süreçler üzerine farkındalık sahibi olmak ve sosyolojik analizleri kalkınma ve sosyal sorumluluk projelerine uygulamak. | 2 |
11) | Bireysel veya takım üyesi olarak, sosyolojinin çeşitli alanları için araştırma sorusu belirleme, araştırma projesi üretme ve tamamlanmış yazılı rapor hazırlama kabiliyetine sahip olmak | 2 |
12) | Sosyoloji alanında kazanılmış bilginin lise derecesine aktarabilmek | 2 |