MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
MBG4068 | Yaşlanma ve Yaşam Uzunluğu | Bahar Güz |
3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi CEMALETTİN BEKPEN |
Dersin Amacı: | Bu ders yaşlanma ve yaşam uzunluğunun biyolojisi hakkında bilgi edinmek isteyen lisans öğrencilerine sunulmaktadır. Yaşlanma teorileri tanımlanacak ve değerlendirilecektir. Organizmaların yapısal organizasyonun tüm seviyelerindeki (moleküler, hücresel, doku ve organ, organizma ve türler) değişikliklere değinilecektir. “Nasıl yaşlanıyoruz?” ve “Neden yaşlanıyoruz?” soruları arasındaki fark bu dersin ana teması olacak. Lisans öğrencileri yaşlanma süreçleri hakkında bilgi sahibi olacak, yaşlanma araştırmalarında yaygın olarak kullanılan teknikleri öğrenecek, eleştirel düşünme becerilerini geliştirecek ve yaşlanmanın hücresel ve moleküler temellerini kavrayacaklardır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Moleküler, hücresel ve fizyolojik seviyelerde meydana gelen temel yaşlanma süreçlerini açıklar. 2. Yaşlanma biyolojilsi alanında yapılan araştırmaların yayınlanmış makaleleri eleştirel olarak okur ve yorumlar. 3. Hayvan modelinin kullanımının artıları ve eksileri de dahil olmak üzere, özellikle yaşlanma ve yaşam uzunluğu araştırmalarındaki kullanımı için gerekli deneysel tasarım ve analiz becerisini elde eder. 4. Yaşlanma ve yaşam uzunluğu ile ilgili çevresel ve genetik faktörleri kavrar. 5. Güncel yaşlanma teorilerini ve deneysel sonuçları okuyup, insan yaşlanmasını geciktirmek için bilimsel yaklaşımı anlayıp, yaşalanmaya bağlı hastalıklar hakkında bilgi edinir. 6. Hipotezler geliştirip ve ortaya çıkan hipotezleri test etmek için deneysel yaklaşımlar tasarlar. |
Yaşlanma ve yaşam uzunluğu dersi, başlıca hücresel ve moleküler araştırmalar, oksidatif stres ve DNA onarımı konularını içeren, doğumdan ileri yaşlara kadar olan aşamalar sırasında organizmanın yaşadığı çeşitli değişiklikler hakkında öğrencileri eğitecektir. Bu ders, yaşlanmanın hücresel ve moleküler mekanizmalarını ve yaşlanma sürecini anlamada evrim teorilerinin önemini araştıracaktır. Bu dersin konuları içerisinde yaşlanma doğası, genom bakımı ve DNA onarımı, telomerler ve apoptozun rolleri, mekanik ve evrimsel yaşlanma teorileri, yaşlanmayı geciktirmek ve sağlılklı yaşlanmak için güncel yaklaşımlar ve ek olarak, insanlarda yaşa bağlı hastalıkları içerir. Ayrıca türlerin yaşlanma ve yaşam uzunluğunu şekillendirmede hangi genetik ve çevresel faktörlerin rol aldığı hakkında bilgi sağlayacaktır. Bu dersin amacı öğrencilere yaşlanma sürecinin mevcut anlayışı hakkında en güncel bilgileri vermektir. Bu disiplinlerarası ders, yaşlanma, yaşa bağlı hastalıklar ve yaşam uzunluğu arasındaki ilişkilerin alanların deneysel olarak anlaşılmasını sağlar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş - Nüfus Sağlığı, Yaşlanma ve Uzun Ömürlülükte Dünya Çapındaki Güncel Eğilimler | Read the Syllabus and Project Details |
2) | Yaşlanma ile ilgili evrimsel teoriler, Organizmalar neden yaşlanır? | Okuma |
3) | Yaşlanmanın Mekanistik Teorileri (Telomerler, DNA Hasarı ve Onarımı) | Okuma |
4) | Yaşlanmanın Tarihi ve Moderniteye Geçiş | OKuma |
5) | Yaşlanmada Hücresel Yaşlanma ve Kök Hücreler | Okuma |
6) | Hücresel Yaşlanma ve Genomik Instabilite | Okuma |
7) | Yaşlanmanın Nörobiyolojisi | Okuma |
8) | Yaşlanmada Duygu ve Bellek Değişimleri | Okuma |
9) | Ara sınav için tekrar | Okuma |
10) | Yaşlanma Araştırmalarında Hayvan Modelleri | Okuma |
11) | Kalori Kısıtlaması ve Uzun Ömür | Okuma |
12) | Yaşlanmada Oksidatif Stres ve Mitokondriyal Disfonksiyon | Okuma |
13) | Yaşlanmayı Yavaşlatmak ve Daha Uzun Yaşamak İçin Ne Yapabiliriz? | Okuma |
14) | Son İnceleme | Okuma |
Ders Notları / Kitaplar: | Course notes will be supplied weekly. |
Diğer Kaynaklar: | 1)Biology of Aging: Observations and Principles, Robert Arking, 3rd edition, 2006, Oxford University Press, ISBN: 0195167392 2)Handbook of the Biology of Aging, EEdited By Matt R. Kaeberlein and George M. Martin, 8th edition, 2016, Elsevier, ISBN: 978-0124115965 3)Aging of the Genome: The Dual Role of DNA in Life and Death, Jan Vijg, 1st edition, 2007-2011, Oxford University Press, ISBN: 978-0198569220" |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 4 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 6 | 78 |
Proje | 1 | 10 | 10 |
Ödevler | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 143 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Biyoloji konuları ile ilgili problemleri saptama, sentez yaparak problemlerin çözümüne yönelik hipotez kurma ve çeşitli gözlemsel ve deneysel yöntemler kullanarak hipotezi çözme becerisi kazanır. | |
2) | Temel biyolojik soruları yanıtlamak ve hastalıkların teşhis ve tedavisi gibi sorunları çözmek için bilgisayar veri tabanlarında depolanan zengin bilgileri kullanmak. | |
3) | Eleştirel, yaratıcı ve analitik düşünme yeteneği geliştirir. | |
4) | Etkili iletişim kurma ve hem İngilizce hem Türkçe sözlü,yazılı ve okuma becerisi kazanır. Mesleki alanda ingilizceye hakim olur. | |
5) | Genetik laboratuvarında kullanılan değişik teknikleri öğrenir ve bilgi ve beceri kazanır. | |
6) | Biyolojik bilgi ve verileri analiz etme ve derleme yetisi gösterme, bunları ve sonuçlarını, arkasında yatan delilleri, bilgi ve görüşleri yazılı ve sözlü olarak net bir şekilde sunabilme. | |
7) | Nicel ve nitel veri toplama yöntemleri kullanmada bilgi ve beceri kazanır. | |
8) | Araştırmaları etik, mesleki sorumluk bilincine sahip, insani değerlere ve insan haklarına saygılı bir şekilde yürütür. İnsan deneylerinde gizlilik ilkesine önem verir. | |
9) | Moleküler biyoloji ve genetik alanında kullanılan teorileri ve uygulamaları öğrenmek ve her ikisi arasında bağlantı kurma. | |
10) | Kendini geliştirme konusunda literatürü araştırıp kullanır ve bilim-teknoloji alanındaki en yeni gelişmeleri takip eder. | |
11) | Ulusal ve uluslararası sorunlarından haberdar olup, bu sorunlara bilimsel yaklaşımla çözüm araştırır. |