FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON (TÜRKÇE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
FTR4075 | Yoğun Bakım Ünitesinde Fizyoterapi | Bahar | 2 | 0 | 2 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. HASAN KEREM ALPTEKİN |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. SENA VARGEL |
Dersin Amacı: | Yoğun bakım ünitelerinde kullanılan fizyoterapi ve rehabilitasyon yaklaşımlarını incelemektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Kritik hastalığın ve solunum yetmezliğinin patofizyolojisi ve klinik özelliklerini tanımlar; vücut sistemleri etkilerini kavrar. Yoğun bakımda değerlendirme, klinik izlem ve tedavide yaşam destek ekipmanları ve yardımcı araç gereçlerin kullanımı konularını kavrar. Yoğun bakım değerlendirme sistemlerini kullanır; uygun fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirmesi yapar. Klinik sorunlara uygun fizyoterapi ve rehabilitasyon yaklaşımlarını uygular. |
Kritik hastalık ve solunum yetmezliğinin patofizyolojisi ve rehabilitasyonu, yoğun bakım hastalarında değerlendirme, yaşam destek ekipmanlarının klinik izlem ve değerlendirmede kullanımı, mekanik ventilasyon, fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamaları, klinik karar verme. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersle ilgili içerik ve tanım | |
2) | Kritik hastalık ve solunum yetmezliğinin patofizyolojisi ve vücut sistemlerine etkileri | |
3) | Yoğun bakımda yatan kritik hastalarda değerlendirme | |
4) | Yoğun bakımda yatan kritik hastalarda değerlendirme | |
5) | Solunum eğitimi ve akciğer volümünü artırma yaklaşımları | |
6) | Yoğun bakımda havayolu temizleme teknikleri | |
7) | Ara Sınav | |
8) | Kritik hastada komplikasyonları önlenmesinde fizyoterapi ve rehabilitasyon yöntemleri-1 | |
9) | Kritik hastada komplikasyonları önlenmesinde fizyoterapi ve rehabilitasyon yöntemleri-2 | |
10) | Yoğun bakımda hasta mobilizasyonu ve egzersiz | |
11) | Yaşam destek ekipmanlarının klinik izlem ve değerlendirmede kullanımı | |
12) | Mekanik ventilasyonda olan hastaya yaklaşım ve mekanik ventilasyondan ayrılma | |
13) | Yoğun bakımda fizyoterapi ve rehabilitasyonda klinik karar verme | |
14) | Genel tekrar |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | 1. Harden B, Cross J, Broad MA, Quint M, Ritson P, Thomas S. Respiratory Physiotherapy: An On-Call Survival Guide. Edinburgh: Churchill Livingstone. 2nd ed. 2009. 2. Pryor JA, Prasad AS. Physiotherapy for Respiratory and Cardiac problems: Adults and Pediatrics. 4th ed. Edinburgh: Churchill Livingstone; 2008. 3. DeTurk W, Cahalin L. Cardiovascular and Pulmonary Physical Therapy. An Evidence-Based Approach. 2nd ed. United States: McGraw-Hill Medical; 2010. 4. Fatih Erbahçeci. Temel Fizyoterapi ve Rehabilitasyon. Hipokrat Yayınevi, Ankara, 2019. 5. Fizyoterapi ve Rrehabilitasyon-3, Pelikan Tıp Teknik Kitapevi, Ankara, 2019. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olmak. | |
2) | Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. | |
3) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | |
4) | Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda, ilgili model/kuramları kullanarak, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon gerektiren durumlarda kanıta dayalı uygulamaları tanımlamak ve problem çözme yöntemlerini belirlemek. | |
5) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | |
6) | Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. | |
7) | Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. | |
8) | Güncel, etkili iletişim becerilerini kullanabilmek. | |
9) | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon uygulamaları için gerekli olan modern alet, teknik ve modaliteleri seçme ve kullanma becerisi; sağlık bilişimi teknolojilerini etkin düzeyde kullanma becerisi kazanmak. | |
10) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | |
11) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | |
12) | Çağdaş ve profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve yaşadığı topluma örnek olmak. |