SİNEMA VE TELEVİZYON | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
FTV2949 | Popüler Kültür ve Sinema | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi DENİZ GÜRGEN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | |
Dersin Amacı: | Bu ders 20.yy'da icadından beri eğlence endüstrisinin lokomotifi olan sinemayı populer kültür teorileri çerçevesinde tartışarak anlamlandırmayı amaçlar. Kültürel çalışmalar alanının yöntemlerini ve temel popüler kültür teorilerini kullanarak dünya ve Türkiye sinemalarından örnekler incelenir. Önemli gişe başarılarına imza atan yapıtlar üretildikleri dönemin toplumsal dinamikleri ile kurdukları ilişki ve toplumda yarattıkları dönüşüm bağlamlarında değerlendirilir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) Temel kültür ve popular kültür teorilerini anlar ve alandaki öne çıkan tartışmlara hakim olur. Comprehends the principal theories and characteristic discussions in the field of popular culture. 2) Popüler film kavramını üretim ve tüketim pratikleri açısından değerlendirebilir. Be able to discuss and evaluate the film as a product of popular culture through the practices of production and consumption. 3) Film türlerini popüler kültür bağlamında ele alabilir. Be able to discuss film genres in the context of popular culture. 4) Bağımsız yapımlar ve sanat filmleri ile popüler kültür arasındaki ilişkileri değerlendirerek tartışabilir. Be able analyze the relationship of independent film production and art house cinema within the structures of popular culture. 5) Tarihyazımı, popüler kültür ve gişe filmleri arasındaki ilşkileri tartışabilir. Be able to discuss the relationship between historiography, popular culture and blocbuster cinema. 6) Popüler kültür ve toplumsal cinsiyet kavramları üzerinden yürütülen temel tartışmalar bağlamında popüler sinemayı feminist kuram ile değerlendirebilir. Be able to identify and evaluate popular cinema by following the paths of feminist criticism under the wider context of popular culture and gender studies. |
Popüler kültür ve Sinema dersinde eğlence endüstrisinin lolkomotifi olan sinema Hollywood ve Türkiye'den yakın zamanlı örneklerle incelenecektir. Gişe filmleri kavramı ulusal ve uluslararası çerçevede tartışılacak, popüler film türleri örneklerle açıklanacaktır. Gişe filmi örnekleri tarih yazımı ve toplumsal cinsiyet teorileri çerçevelerinde tartışılacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | Popüler Kültür ve Sinema | |
3) | Film Türleri: Aksiyon, Melodram, Korku | |
4) | 2000'lerde Hollywood Sineması, Marvel & DC Comics Uyarlamaları | |
5) | Popüler Sinema ve Feminist Eleştiri | |
6) | Postfeminizm ve Güncel Gişe Filmleri: Güçlü Kadın Karakter | |
7) | Ara Sınav Sunumları | |
8) | Tarihyazımı ve Popüler Sinema | |
9) | Tarihyazımı ve Popüler Sinema Hollywod'da 2. Dünya Savaşının Temsili | |
10) | Popüler Türkiye Sineması | |
11) | Yakın Dönem Popüler Türkiye Sinemasında Cumhuriyet'in Kuruluş Döneminin Temsili | |
12) | Bağımsız Sinema ve Popüler Kültür | |
13) | Final Presentations Final Sunumları | |
14) | Final Presentations & Review Final Sunumları ve Kapanış Yorumları |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Kellner, D. 2003. Media Culture: Identity and Politics Between Modern and Postmodern. Routledge. London & New York 2. Elsaesser, T. 2001. “The Blockbuster: Everything Connects, But Not Everything Goes.” In The End of Cinema as We Know It, edited by J. Lewis, 11–22. New York: New York University Press. 3.Stuart, H., 1973. Encoding and Decoding in Television Discourse. UK. University of Birmingham 4 .Gürgen Atalay, D. 2018. Historiography of World War II in Contemporary American Cinema. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing 4. Douglass Kellner and Michael Ryan Camera Politica: The politics and Ideology of Contemporary Hollywood Film (1988). 5. Mulvey, Laura (1975) ‘Visual pleasure and narrative cinema’, Screen, vol. 16, no. 3, pp. 6–18. 6. Modleski, Tania (1991), Feminism without Women: Culture and Criticism in a ‘Postfeminist’ Age, London: Routledge. |
Diğer Kaynaklar: | Gürgen, D., 2016. Interpreting Chronotope as a Historiographical Tool in Elevator to the Gallows in Consciousness, Theatre, Literature and Arts, edt. Dinkgrafe, D. M., Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing Hobsbawm, E., 2009. On History. London: Abacus. Laine, T., 2013. Feeling Cinema: Emotional Dynamics in Film Studies. New York: Bloomsbury Publishing. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 45 |
Final | 1 | % 55 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 45 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 55 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 6 | 78 |
Sunum / Seminer | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 135 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Dünyayı ve toplumu anlamaya yönelik sosyal bilimlerin ve güzel sanatların kuramsal ve analitik temel kavramlarına ve yöntemlerine aşina olmak | 3 |
2) | Farklı medyalara ve sanat dallarına ilişkin temel bilgilere hâkim | 3 |
3) | Sesli-hareketli görüntü mecralarında dünyada ve Türkiye’deki tarihsel birikime ve yeni gelişmelere hâkim | 3 |
4) | Dünyada ve Türkiye’deki sesli-hareketli görüntü diline ve estetiğine hâkim | 3 |
5) | Kurmaca olan ve olmayan bir sesli hareketli görüntü ürününde kullanılabilecek bir anlatı oluşturabilen | 3 |
6) | Çekime hazır bir senaryo yazabilen | 3 |
7) | Mevcut bir senaryoyu photoboardlaştırıp, kamera, ışık ve diğer gerekli teçhizatı kullanarak çekimini gerçekleştirebilen | 3 |
8) | Çekilmiş görüntüleri dijital ortama aktararak kurgulayabilen ve diğer post-prodüksiyon işlemlerini yapabilen | 4 |
9) | Belgesel nitelikli bir sesli-hareketli görüntü ürününü ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen | 4 |
10) | Televizyon ve radyo mecralarına özgü sesli-hareketli görüntü ürünlerini ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen | 4 |
11) | Bir sesli-hareketli görüntü ürününü görsel-işitsel dili ve anlatısı açısından anlamlandırabilecek, eleştirel yaklaşabilecek ve bu yaklaşımlarını yazılı olarak ifade edebilecek kültürel ve kuramsal analitik donanıma sahip | 3 |
12) | Etik ve toplumsal sorumluluk duygusuna sahip | 3 |