SİNEMA VE TELEVİZYON
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
FTV2934 Film ve Televizyonda Anlatı Güz 3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. NİLAY ULUSOY
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. MELİK SARAÇOĞLU
Dersin Amacı: Bu dersi tamamlayan öğrenciler, anlatının temel unsurlarını deyatlı bir şekilde öğrenir, sinemada ve televizyonda hikayelerin nasıl oluşturulduğu, sunulduğu ve alımlandığı kavrar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Dramatik metin üretmenin temellerini anlar.
2) Hikaye anlatımını öğrenir.
3) Temel anlatı kuramlarını tartışır.
4) Televizyon dizileri ve filmler arasındaki anlatısal farkları ve bağlantıları kurabilir.
5) Hikaye anlatımının tarihini öğrenir
6) Türler ve anlatı arasındaki bağlantıları tartışır.

Dersin İçeriği

Bu derste hikayelerin nasıl düşünülüp kurgulandığı, neyi anlatıp temsil ettiği, nasıl sunulup anlatıldığı, ne tür temel biçim ve tiplere sahip olduğu ve bizim onlardan ne anladığımıza dair konulara odaklanacaktır. Sinema filmleri ve televizyon dizileri arasındaki anlatım biçimlerinin farkları ve ortaklıkları da ele alınacaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Temel anlatı unsurları, tanışma, dersin tanıtımı
2) Hareketli imgede temel anlatı unsurları
3) Anlatı Nedir? Todorov ve Propp'un anlatı yapıları
4) Anlatı Tarihi
5) Anlatı Kuramları
6) Barthes'ın anlatı kodları
7) Ideolojik anlatıları anlamak
8) Kurmaca filmde türler ve anlatı
9) Kurmaca filmde türler devam
10) Televizyon dizilerinde anlatı yapıları
11) Televizyon dizilerinde anlatı ve türler
12) Gelişen teknolojiler ve anlatı unsurlarına etkileri- TV Platformları
13) Gelişen teknolojiler ve anlatı unsurlarına etkileri -sosyal medya, oyun teknolojileri
14) Konuların gözden geçirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Lacey, Nick. Narrative and Genre: Key Concepts in Media Studies. (New York: St Martins Press, 2000)
Diğer Kaynaklar: David Bordwell, Narration in the Fiction Film (University of Wisconsin Press, 1985)

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 4 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 11 5 55
Ödevler 4 6 24
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 128

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dünyayı ve toplumu anlamaya yönelik sosyal bilimlerin ve güzel sanatların kuramsal ve analitik temel kavramlarına ve yöntemlerine aşina olmak 4
2) Farklı medyalara ve sanat dallarına ilişkin temel bilgilere hâkim 4
3) Sesli-hareketli görüntü mecralarında dünyada ve Türkiye’deki tarihsel birikime ve yeni gelişmelere hâkim 4
4) Dünyada ve Türkiye’deki sesli-hareketli görüntü diline ve estetiğine hâkim 3
5) Kurmaca olan ve olmayan bir sesli hareketli görüntü ürününde kullanılabilecek bir anlatı oluşturabilen 3
6) Çekime hazır bir senaryo yazabilen 2
7) Mevcut bir senaryoyu photoboardlaştırıp, kamera, ışık ve diğer gerekli teçhizatı kullanarak çekimini gerçekleştirebilen 2
8) Çekilmiş görüntüleri dijital ortama aktararak kurgulayabilen ve diğer post-prodüksiyon işlemlerini yapabilen 4
9) Belgesel nitelikli bir sesli-hareketli görüntü ürününü ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen 3
10) Televizyon ve radyo mecralarına özgü sesli-hareketli görüntü ürünlerini ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen 3
11) Bir sesli-hareketli görüntü ürününü görsel-işitsel dili ve anlatısı açısından anlamlandırabilecek, eleştirel yaklaşabilecek ve bu yaklaşımlarını yazılı olarak ifade edebilecek kültürel ve kuramsal analitik donanıma sahip 3
12) Etik ve toplumsal sorumluluk duygusuna sahip 4