SİNEMA VE TELEVİZYON
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
FTV2932 Görsel Çalışmalar ve Modernite Bahar 3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. NİLAY ULUSOY
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. NİLAY ULUSOY
Dersin Amacı: Bu dersi, modern görme biçimini sosyo-ekonomik, kültürel ve sanatsal boyutlarıyla ele almayı ve farklı görme biçimleri imkânı üzerinde durmayı amaçlamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Modernliğin tarihsel gelişimini tartışabilir.
2) Modernliğin ürünü olan ve modernliği sürekli olarak yeniden üreten görme biçimini anlar.
3) Modernizm ve postmodernizm konusunda eleştirel metinler üretebilir.
4) Farklı kültürlerin ürünlerine eleştirel yaklaşma becerisi edinir.
5) Modern görme biçiminin tek ve mutlak olan olmadığını görebilir.

Dersin İçeriği

Bu derste, modernliğin ürünü olan ve moderniteyi sürekli olarak yeniden üreten görme biçimi ve farklı görme biçimleri sanatsal ve kültürel ürünler üzerinden ele alınmaktadır. Düşünme ve yaşama biçimlerini belirleyen farklı görme biçimleri zaman, mekân, gerçeklik, iktidar ve temsil kavramları bağlamında değerlendirilmektedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Modern nedir? Kavramın anlamı
2) Bir Görme Biçimi Olarak Modernlik Modernite ve Kapitalizm
3) Schorske ve Yüzyıl Sonu Viyanası
4) Benjamin ve Paris Simmel ve Berlin
5) Postmodernite/Postmodernizm
6) Sergi ve Tartışma
7) Modernlik ve Mimari
8) Sinema ve Modernlik
9) Sanat ve Edebiyat Sunumları
10) Müzik ve Modernite
11) Postmodern sanat, edebiyat ve sinema
12) Modern görme biçimi dışındaki görme biçimleri
13) Türkiye, Modernlik ve Farklı Görme Biçimleri
14) Konuların tekrar gözden geçirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Simmel – “Metropolis and Mental Life”
Kracauer – “The Hotel Lobby” (Rethinking Architecture)
Rolf Teideman – “The Arcades Project Dialectics at a Standstill”
Harvey – “Paris, The Capital of Modernity Introduction”
Berger – Ways of Seeing
Heidegger – “Building, Dwelling Thinking” (Rethinking Architecture)
Florensky – “Zeynep Sayın’s Introduction”
Florensky – Reverse Perspective
Bauman – “A Sociological Theory of Postmodernity Intimations of Postmodernity”
Bauman- Modernlik ve Müphemlik
Hauser – Sanatın Toplumsal Tarihi
Baudelaire – Modern Hayatın Ressamı
Diğer Kaynaklar: Balzac – Lily of the Valley
Virginia Woolf – Mrs. Dollaway
Orhan Pamuk – The White Castle
Galeano – Mirrors
Borges – Ficciones
John Barth – Chimera
Calvino – On a Winter’s Night a Traveller
Don DeLillo – White Noise
Vonnegut – Slaughterhouse 5
Julian Barnes – England England

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 2 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 9 45
Sunum / Seminer 2 30
Ara Sınavlar 1 4
Final 1 4
Toplam İş Yükü 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dünyayı ve toplumu anlamaya yönelik sosyal bilimlerin ve güzel sanatların kuramsal ve analitik temel kavramlarına ve yöntemlerine aşina olmak 4
2) Farklı medyalara ve sanat dallarına ilişkin temel bilgilere hâkim 4
3) Sesli-hareketli görüntü mecralarında dünyada ve Türkiye’deki tarihsel birikime ve yeni gelişmelere hâkim 4
4) Dünyada ve Türkiye’deki sesli-hareketli görüntü diline ve estetiğine hâkim 3
5) Kurmaca olan ve olmayan bir sesli hareketli görüntü ürününde kullanılabilecek bir anlatı oluşturabilen 3
6) Çekime hazır bir senaryo yazabilen 2
7) Mevcut bir senaryoyu photoboardlaştırıp, kamera, ışık ve diğer gerekli teçhizatı kullanarak çekimini gerçekleştirebilen 2
8) Çekilmiş görüntüleri dijital ortama aktararak kurgulayabilen ve diğer post-prodüksiyon işlemlerini yapabilen 4
9) Belgesel nitelikli bir sesli-hareketli görüntü ürününü ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen 2
10) Televizyon ve radyo mecralarına özgü sesli-hareketli görüntü ürünlerini ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen 4
11) Bir sesli-hareketli görüntü ürününü görsel-işitsel dili ve anlatısı açısından anlamlandırabilecek, eleştirel yaklaşabilecek ve bu yaklaşımlarını yazılı olarak ifade edebilecek kültürel ve kuramsal analitik donanıma sahip 2
12) Etik ve toplumsal sorumluluk duygusuna sahip 4