SİNEMA VE TELEVİZYON | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
FTV2932 | Görsel Çalışmalar ve Modernite | Güz | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. NİLAY ULUSOY |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. NİLAY ULUSOY |
Dersin Amacı: | Bu dersi, modern görme biçimini sosyo-ekonomik, kültürel ve sanatsal boyutlarıyla ele almayı ve farklı görme biçimleri imkânı üzerinde durmayı amaçlamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) Modernliğin tarihsel gelişimini tartışabilir. 2) Modernliğin ürünü olan ve modernliği sürekli olarak yeniden üreten görme biçimini anlar. 3) Modernizm ve postmodernizm konusunda eleştirel metinler üretebilir. 4) Farklı kültürlerin ürünlerine eleştirel yaklaşma becerisi edinir. 5) Modern görme biçiminin tek ve mutlak olan olmadığını görebilir. |
Bu derste, modernliğin ürünü olan ve moderniteyi sürekli olarak yeniden üreten görme biçimi ve farklı görme biçimleri sanatsal ve kültürel ürünler üzerinden ele alınmaktadır. Düşünme ve yaşama biçimlerini belirleyen farklı görme biçimleri zaman, mekân, gerçeklik, iktidar ve temsil kavramları bağlamında değerlendirilmektedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Modern nedir? Kavramın anlamı | |
2) | Bir Görme Biçimi Olarak Modernlik Modernite ve Kapitalizm | |
3) | Schorske ve Yüzyıl Sonu Viyanası | |
4) | Benjamin ve Paris Simmel ve Berlin | |
5) | Postmodernite/Postmodernizm | |
6) | Sergi ve Tartışma | |
7) | Modernlik ve Mimari | |
8) | Sinema ve Modernlik | |
9) | Sanat ve Edebiyat Sunumları | |
10) | Müzik ve Modernite | |
11) | Postmodern sanat, edebiyat ve sinema | |
12) | Modern görme biçimi dışındaki görme biçimleri | |
13) | Türkiye, Modernlik ve Farklı Görme Biçimleri | |
14) | Konuların tekrar gözden geçirilmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | Simmel – “Metropolis and Mental Life” Kracauer – “The Hotel Lobby” (Rethinking Architecture) Rolf Teideman – “The Arcades Project Dialectics at a Standstill” Harvey – “Paris, The Capital of Modernity Introduction” Berger – Ways of Seeing Heidegger – “Building, Dwelling Thinking” (Rethinking Architecture) Florensky – “Zeynep Sayın’s Introduction” Florensky – Reverse Perspective Bauman – “A Sociological Theory of Postmodernity Intimations of Postmodernity” Bauman- Modernlik ve Müphemlik Hauser – Sanatın Toplumsal Tarihi Baudelaire – Modern Hayatın Ressamı |
Diğer Kaynaklar: | Balzac – Lily of the Valley Virginia Woolf – Mrs. Dollaway Orhan Pamuk – The White Castle Galeano – Mirrors Borges – Ficciones John Barth – Chimera Calvino – On a Winter’s Night a Traveller Don DeLillo – White Noise Vonnegut – Slaughterhouse 5 Julian Barnes – England England |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 2 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 9 | 45 |
Sunum / Seminer | 2 | 30 |
Ara Sınavlar | 1 | 4 |
Final | 1 | 4 |
Toplam İş Yükü | 125 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Dünyayı ve toplumu anlamaya yönelik sosyal bilimlerin ve güzel sanatların kuramsal ve analitik temel kavramlarına ve yöntemlerine aşina olmak | 4 |
2) | Farklı medyalara ve sanat dallarına ilişkin temel bilgilere hâkim | 4 |
3) | Sesli-hareketli görüntü mecralarında dünyada ve Türkiye’deki tarihsel birikime ve yeni gelişmelere hâkim | 4 |
4) | Dünyada ve Türkiye’deki sesli-hareketli görüntü diline ve estetiğine hâkim | 3 |
5) | Kurmaca olan ve olmayan bir sesli hareketli görüntü ürününde kullanılabilecek bir anlatı oluşturabilen | 3 |
6) | Çekime hazır bir senaryo yazabilen | 2 |
7) | Mevcut bir senaryoyu photoboardlaştırıp, kamera, ışık ve diğer gerekli teçhizatı kullanarak çekimini gerçekleştirebilen | 2 |
8) | Çekilmiş görüntüleri dijital ortama aktararak kurgulayabilen ve diğer post-prodüksiyon işlemlerini yapabilen | 4 |
9) | Belgesel nitelikli bir sesli-hareketli görüntü ürününü ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen | 2 |
10) | Televizyon ve radyo mecralarına özgü sesli-hareketli görüntü ürünlerini ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen | 4 |
11) | Bir sesli-hareketli görüntü ürününü görsel-işitsel dili ve anlatısı açısından anlamlandırabilecek, eleştirel yaklaşabilecek ve bu yaklaşımlarını yazılı olarak ifade edebilecek kültürel ve kuramsal analitik donanıma sahip | 2 |
12) | Etik ve toplumsal sorumluluk duygusuna sahip | 4 |