SİNEMA VE TELEVİZYON | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
FTV2929 | Kurmaca Dışı Film ve TV | Güz | 2 | 2 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. NİLAY ULUSOY |
Dersin Amacı: | Ders, kurgusal olmayan video prodüksiyonlarının çeşitliliğini ve olasılığını tanıtır. Öğrenciler video oluşturmadaki perspektifi genişletecek ve geliştireceklerdir. Fikir üretme, üretim öncesi, üretim ve post-prodüksiyondan kurgusal olmayan bir üretimin tüm temel aşamalarını tanıtacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) Anlatı yapısının temel öğelerini analiz edebilecek ve anlayabilecektir. 2) Kurmaca dışı anlatılar oluşturmanın temel yönlerini ve şu terimleri anlayacaklardır: anlatısal ses, bakış açısı, tema, yay ve zamansallık. 3) Sağlam bir karakteri neyin oluşturduğunu ve karakterin anlatıyla ilişkili olarak nasıl işlediğini bilir 4) Kurgumaca dışı filmlerin yapımında kullanılan temel sanatsal ve biçimsel öğeleri değerlendirebilecektir. |
Bu ders, kurgusal olmayan üretimin ifade edici, retorik ve politik olanaklarını araştırarak kurgusal olmayan medyayı hem sanat formu hem de tarihsel uygulama olarak ele almaktadır. Biçim ve içerik arasındaki ve yapımcılar, konular ve izleyiciler arasındaki ilişkilere odaklanmak yaklaşımımızı bilgilendirecektir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Hareketli Görüntülerde Anlatı | David Bordwell, “Three Dimensions of Film Narrative” |
2) | Karakter | Murray Smith, “Engaging Characters” Bordwell, “Nuance & Niceties” and "Function of Film Sound: The Prestige" |
3) | Anlatının kimen perspektifinden sunulduğu ve bakış açısı | Chatman, “New Point of View” Jan Simons, “Complex Narratives” Thomas Elsaesser, “The Mind-Game Film” |
4) | Yazar/Anlatıyı Kuran ve Anlatıcı | Michel Foucault, “What is an Author?” |
5) | Ana akım vs Bağımsız Film | Eleftheria Thanouli, “'Art Cinema' Narration” |
6) | Erken dönem sineması | |
7) | Deneysel Film | |
8) | Belgesel Film | |
9) | TV& Dizi Yapısı | |
10) | Doğru Anlatıyı ve Anlatı Yapısını Bulma | |
11) | Anlatı ve kurguyu oluşturma | |
12) | Flashback&Flashforward | |
13) | Suç Filmleri | |
14) | Anlatısal olmayan ve yaratıcı düşünme |
Ders Notları / Kitaplar: | David Bordwell, Narration in the Fiction Film (University of Wisconsin Press, 1985) Jason Mittell, Complex TV: The Poetics of Contemporary Television Storytelling (NYU Press, 2015) |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 5 | % 20 |
Sunum | 2 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 51 |
Sunum / Seminer | 2 | 6 |
Ödevler | 5 | 20 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 |
Final | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü | 125 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Dünyayı ve toplumu anlamaya yönelik sosyal bilimlerin ve güzel sanatların kuramsal ve analitik temel kavramlarına ve yöntemlerine aşina olmak | 3 |
2) | Farklı medyalara ve sanat dallarına ilişkin temel bilgilere hâkim | 3 |
3) | Sesli-hareketli görüntü mecralarında dünyada ve Türkiye’deki tarihsel birikime ve yeni gelişmelere hâkim | 4 |
4) | Dünyada ve Türkiye’deki sesli-hareketli görüntü diline ve estetiğine hâkim | 4 |
5) | Kurmaca olan ve olmayan bir sesli hareketli görüntü ürününde kullanılabilecek bir anlatı oluşturabilen | 3 |
6) | Çekime hazır bir senaryo yazabilen | 4 |
7) | Mevcut bir senaryoyu photoboardlaştırıp, kamera, ışık ve diğer gerekli teçhizatı kullanarak çekimini gerçekleştirebilen | 3 |
8) | Çekilmiş görüntüleri dijital ortama aktararak kurgulayabilen ve diğer post-prodüksiyon işlemlerini yapabilen | 2 |
9) | Belgesel nitelikli bir sesli-hareketli görüntü ürününü ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen | 4 |
10) | Televizyon ve radyo mecralarına özgü sesli-hareketli görüntü ürünlerini ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen | 2 |
11) | Bir sesli-hareketli görüntü ürününü görsel-işitsel dili ve anlatısı açısından anlamlandırabilecek, eleştirel yaklaşabilecek ve bu yaklaşımlarını yazılı olarak ifade edebilecek kültürel ve kuramsal analitik donanıma sahip | 4 |
12) | Etik ve toplumsal sorumluluk duygusuna sahip | 3 |