MATEMATİK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SOC1005 | Antropolojiye Giriş | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi AYŞEGÜL AKDEMİR |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Bu dersin iki yönlü amacı vardır: İlki, öğrencilerin antropolojinin kültür, doğa, etnografi, sosyal tabakalar, akrabalık sistemler, ırk, toplumsal cinsiyet, evlilik, cinsiyet, din gibi temel kavram ve fikirlerini tanımalarıdır. Bu temel kavram, düşünce ve konuların kavranmasını geliştirmek için dünyadaki birçok insan grubundan örnekler kullanılır. İkinci olarak, Türkiye toplumunun bilinçli bir analizini yapabilmek için bu kavram ve perspektifleri hayatımızla ilişkilendiriyoruz. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu derste başarılı olan öğrenciler aşağıda sıralananları gerçekleştirmeye muktedir olacaklar: (1)Antropolojiyi, kökenlerini ve ortaya çıkış koşullarını anlamak. (2)Antropolojinin ana kavramlarını anlamak. (3)Antropoloji ve Sömürgecilik ilişkisini anlamak (4)Kültürün kavramsallaştırılmasına dair bir perspektif geliştirmek (5)Doğanın kavramsallaştırılmasını geliştirmek. Doğa ve kültür arasındaki ilişkiyi incelemek. (6)Günlük hayatımızda sorgulamadan kabul ettiğimiz kavramlar hakkında eleştirel bir perspektif geliştirmek (7)Antropolojik kavram ve teorileri var olan sosyo-kültürel pratiklerle ilişkilendirme becerisi kazanmak. (8)İnsanlığın kültürel çeşitliliğini kavramak. |
Bu ders, iki bölüme ayrılır: İlk bölümde, öğrencilere antropolojinin kökenleri, kapsamı ve ana paradigmaları incelenerek ve kültürün ne olduğuna dair bir teorik anlayış geliştirilerek antropoloji dünyası tanıtılır. İkinci bölümde, aile, akrabalık, toplumsal cinsiyet ve doğa gibi bazı temel antropolojik konu ve başlıklar, ilk bölümde geliştirilen temel perspektifleri kullanılarak incelenir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş ve dersin çerçevesinin tanıtılması | |
2) | Antropoloji nedir? | Horace Miner, “Body Ritual of the Nacirema” |
3) | Antropolojinin kökenleri | Lavenda & Schultz,BÖLÜM 1 |
4) | Erken dönem antropoloji teorileri: Sosyal Evrimcilik | McGee & Warms “Nineteenth-Century Evoltionism” |
5) | Erken dönem antropoloji teorileri: Kültürel Relativizm | McGee & Warms “Historical Particularism” |
6) | Kültür ve sömürgecilik mirası | Lavenda & Schultz, BÖLÜM 2 |
7) | ‘Kültür’ün eleştirisi | Renato Rosaldo “The Erosion of Classic Norms” |
8) | Vize | Konu tekrarı ve arasınav |
9) | Akrabalık ve soy | Lavenda & Schultz, BÖLÜM 9 |
10) | Aile | Lavenda & Schultz, BÖLÜM 9. |
11) | Evlilik | Lavenda & Schultz, BÖLÜM 10 |
12) | Cinsiyet ve toplumsal cinsiyet | Donna Haraway, “Is Female to Male as Nature Is to Culture” |
13) | Toplumsal cinsiyet eşitsizlikleri | Anne Fausto-Sterling, “The Five Sexes: Why Male and Female Are Not Enough” |
14) | Doğa/Kültür I | TBA |
Ders Notları / Kitaplar: | Robert H. Lavenda and Emily A. Schultz. Core Concepts in Cultural Anthropology. Third Edition. Boston: McGraw Hill. 2007 Renato Rosaldo. Culture and Truth. , Boston: Beacon Press. 1993 |
Diğer Kaynaklar: | "." |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Küçük Sınavlar | 5 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 45 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 55 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 45 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 |
Küçük Sınavlar | 5 | 10 | 50 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 152 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |