MATEMATİK BİLGİSAYAR | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SOC2007 | Sosyolojik Yaklaşımlar | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. AYŞE NİLÜFER NARLI |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi KAYA AKYILDIZ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Bu ders, sosyolojideki teorik mirası ve kavramsal dönüşümü, ana akım ve marjinal yaklaşımlar arasındaki sınırlar ve ilişkiler çerçevesinde tartışmak üzere tasarlanmıştır. Durkheim, Marx ve Weber gibi klasik sosyologlarla başlayarak, bu düşünürlerin neo-Marksist ve neo-Weberci çerçeveler içindeki modern yorumlarını, ayrıca fonksiyonalist ve yapısalcı teorileri de inceleyeceğiz. Wright, Wallerstein ve ilgili modern sosyologların eserleri bu tartışmalara entegre edilecektir. Güncel sosyolojik tartışmalar ve kültürel çeşitlilik, sivil toplum ve sosyolojideki pratik metodolojiler etrafındaki kavramsal çerçeveler aracılığıyla, sosyolojik bakış açılarıyla toplumsal değişimi anlamaya yönelik eski ve yeni yaklaşımları keşfedeceğiz. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Sosyolojik hayal gücünü geliştirerek farklı sosyolojik perspektifleri analiz etmek. 2. Kapitalizm, (eşitsizlik) ve toplumsal değişim arasındaki bağlantıları yorumlamak için teorileri değerlendirmek. 3. Sosyal eşitsizliklerin eleştirel değerlendirilmesi ve fark odaklı yaklaşımlar ile sosyolojideki yeni tartışmalara ziyaret etmek. 4. Sınıf, işbölümü, farklılıklar ve eşitsizlikler, kültürel, siyasi ve ekonomik çatışmalar gibi kavramları toplumsal bağlamda tanımlamak için bir model oluşturmak. |
Bu derste öğrenciler klasik ve güncel sosyolojik kuramlar analiz edilecektir. Ana teorilerin yanısıra Auguste Comte, Emile Durkheim, Karl Marx, Max Weber’in yazıları değerlendirilecektir. Dersin öğretim yöntemleri; anlatım, okuma, vaka analizi, konuk/ uzman daveti, proje hazırlama ve tartışma şeklindedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş: Major Teorilerden Minör Yaklaşımlara | Derse giriş |
2) | Durkheim ve Yöntem Olarak Sosyoloji | Derse gelmeden önce size önceden verilen o hafta ile ilgili okumaları yapınız. The Rules of Sociological Method |
3) | Durkheim ve “Fonksiyonalist” Miras | Derse gelmeden önce size önceden verilen o hafta ile ilgili okumaları yapınız The Rules of Sociological Method |
4) | Marx, Engels ve “Devrim” | Derse gelmeden önce size önceden verilen o hafta ile ilgili okumaları yapınız Communist Manifesto |
5) | Sınıf ve Eşitsizlikler Bağlamında Marksist Miras: Ekonomi ve Toplum Arasındaki İlişkiler | Derse gelmeden önce size önceden verilen o hafta ile ilgili okumaları yapınız Communist Manifesto |
6) | Weber’in Kavramsal Araç Seti: Sınıf, Statü, Parti | Derse gelmeden önce size önceden verilen o hafta ile ilgili okumaları yapınız Economy and Society |
7) | Çağdaş Eşitsizlikler: Marksist ve Weberci Yaklaşımlar Arasında Karşılaştırma | Derse gelmeden önce size önceden verilen o hafta ile ilgili okumaları yapınız. Economy and Society |
8) | Ara Sınav – Yüz Yüze | |
9) | Klasik (Ana) Teorilerin İzinde: Parsons’ın “Yapısal” Analizi | Derse gelmeden önce size önceden verilen o hafta ile ilgili okumaları yapınız. The Structure of Social Action |
10) | Güncel Zorluklara Karşı Sosyolojik Miras: Dönüştürücü Yönelimler | Derse gelmeden önce size önceden verilen o hafta ile ilgili okumaları yapınız The End of the World as we Know it |
11) | 20. Yüzyıldan Farklı Perspektifler: Pierre Bourdieu | Derse gelmeden önce size önceden verilen o hafta ile ilgili okumaları yapınız Distinction |
12) | 20. Yüzyıldan Farklı Perspektifler: Erving Goffman | Derse gelmeden önce size önceden verilen o hafta ile ilgili okumaları yapınız The Presentation of Self in Everyday Life |
13) | Sosyolojik Perspektife Doğru - veya - Sosyolojik Perspektiften 21. Yüzyıldan Örnekler | Derse gelmeden önce size önceden verilen o hafta ile ilgili okumaları yapınız (Farklı teoriler ve kavramlar, ek okumalar aracılığıyla tartışılacaktır.) |
14) | Sosyolojik Perspektife Doğru - veya - Sosyolojik Perspektiften 21. Yüzyıldan Örnekler | Derse gelmeden önce size önceden verilen o hafta ile ilgili okumaları yapınız (Farklı teoriler ve kavramlar, ek okumalar aracılığıyla tartışılacaktır.) |
Ders Notları / Kitaplar: | • Emile Durkheim, The Rules of Sociological Method • Karl Marx & Friedrich Engels, Communist Manifesto • Max Weber, Economy and Society “Sociological Terms” • Talcott Parsons, The Structure of Social Action (chapter/s will be selected) • Immanuel Wallerstein, The End of the World as we Know it (The Heritage of Sociology) • Erving Goffman, The Presentation of Self in Everyday Life (Selected chapters from each material will be provided on weekly basis.) (Her kaynaktan seçilen bölümler haftalık olarak sağlanacaktır.) |
Diğer Kaynaklar: | Her kaynaktan seçilen bölümler haftalık olarak sağlanacaktır. Selected chapters from each material will be provided on weekly basis. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 5 |
Ödev | 3 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer | 1 | 10 | 10 |
Ödevler | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 126 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel matematik, uygulamalı matematik ve bilgisayar bilimi teori ve uygulamalarını kavramış olmak | |
2) | Matematiksel ispatları anlamak ve onlara erişebilmek ve uygun ispatları inşa edebilmek ve ayrıca, problemleri tanımlayabilmek, onları analiz edebilmek ve problemlere bilimsel metotlara dayalı çözümler bulmak | |
3) | Matematik ve bilgisayar bilimlerini, disiplinler arası bir yaklaşım ile gerçek hayata uygulayabilmek ve bunların etkin potansiyelini keşfetmek | |
4) | Kendisini geliştirmek ve matematiğin kullanıldığı alanlarda modelleme yapabilecek seviyede gerekli bilgi birikimini elde etmek | 4 |
5) | Teorik ve teknik bilgileri detaylı bir biçimde uzmanlara, basit ve anlaşılabilir bir biçimde uzman olmayanlara anlatabilmek | |
6) | Matematik ve bilgisayar bilimleri alanında kullanılan bilgisayar programlarına aşina olmak ve bunlardan en az birini İleri Düzey Avrupa Bilgisayar Ehliyeti(the European Computer Driving Licence Advanced Level) seviyesinde kullanmak | |
7) | Görev aldığı projelerin her adımında sosyal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranmak ve çevre katılımı kapsamında proje tanıtımı ve uygulamaları yapabilmek | |
8) | Evrensel anlamda bir entelektüel birikime sahip olarak tüm süreçleri etkin bir biçimde değerlendirmek ve kalite yönetimi hakkında yeterli farkında lığa sahip olmak | 4 |
9) | Soyut düşünme yeteneğine sahip bir biçimde somut olaylar arasında ilgi kurmak, çözümleri aktarmak, deneyler tasarlamak, veri toplamak ve sonuçları bilimsel metotlarla analiz etmek ve müdahil olmak | |
10) | Yaşam boyu öğrenme hakkında bilinçli olarak, program boyunca edinilen bilgi, beceri ve yeteneklerini yenileyerek yaşam boyu öğrenmenin devamını sağlamak | |
11) | Cebir, analiz, sayılar teorisi, mantık, geometri ve topoloji gibi matematik alanlarında kazandığı bilgiyi ortaöğretim seviyesine uyarlamak ve aktarmak | |
12) | Yalnız veya bir ekibin elemanı olarak araştırma yapmak, bir projenin ilgili her adımında etkili olmak, karar verme süreçlerine katılmak, zamanı etkili kullanarak proje planlamak ve yürütmek |