PSİKOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
PSY2003 | Araştırma Yöntemleri I | Güz | 3 | 0 | 3 | 5 |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ARZU KARAKULAK |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi HALE ÖGEL BALABAN Dr. Öğr. Üyesi ARZU KARAKULAK Dr. Öğr. Üyesi SENA CÜRE |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Bu ders psikolojideki araştırma teknikleri ve davranışı araştırmada kullanılan bilimsel yöntemlerin uygulaması ile ilgili gerekli bilgileri içerir. Bu derste ele alınan konulardan bazıları şunlar olacaktır: Davranışın bilimsel yönden anlaşılması, belli başlı araştırma yöntemleri (örneğin, gözlemsel yöntemler, anket araştırması, korelasyon, deneysel desen, ve deneysel olmayan desen), ve araştırma yöntemlerinde pratik yollar (örneğin, güvenirlik ve geçerlik). |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Psikolojiye bilimsel yaklaşım, insan davranışına ortak algı ile psikolojik açıklamalar arasındaki fark belirginleştirilecek. 2. Uygun psikolojik teori ve kanıtlar kullanılarak hipotezleri keşfetmek. 3. Psikolojik kavramların, teorilerin ve kanıtların uygun kullanımıyla yargılamalar oluşturmak. 4. Kavramsal yargıları, özellikle farklı teorik ve kavramsal çerçevelerden çıkarılan psikolojik açıklamaları, karşılaştırmak. 5. Psikologlar tarafından kullanılan bir dizi araştırma stratejileri ve yöntemlerini detaylandırmak, bunların farklarını, faydalarını ve zararlarını bilmek. 6. Psikolojideki bir dizi araştırma yöntemini ve bunların uygun kullanımını sıralamak. |
Bu derste ele alınan belli başlı konular davranışın bilimsel olarak incelenmesi, davranışı çalışmak, ölçme yöntemleri, gözleme dayalı yöntemler, anket araştırmaları, deneysel desen, araştırma planlamak, araştırma önerisinin yazılması, karmaşık deney desenleri, tek denekli, yarı deneysel ve gelişim araştırmaları olacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse giriş | |
1) | Deney yürütmek | |
2) | Davranışın bilimsel olarak anlaşılması | |
3) | Nereden başlanmalı? | |
4) | Davranışı çalışmak | |
5) | Ölçüm kavramları | |
6) | Konu tekrarı | |
7) | Gözleme dayalı yöntemler | |
8) | İnsanlara kendileri hakkında soru sormak: anket araştırması | |
9) | Deneysel desen | |
11) | Tasarı hazırlamak | |
12) | Karmaşık deney deseni | |
13) | Tek vaka, yarı-deneysel ve gelişimsel araştırma | |
14) | Konu tekrarı |
Ders Notları / Kitaplar: | Cozby, P. C., & Bates, S. C. (2020). Methods in Behavioral Research (14th ed.). McGraw-Hill. |
Diğer Kaynaklar: | "." |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Ödev | 1 | % 10 |
Projeler | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 24 |
Ara Sınavlar | 2 | 60 |
Final | 1 | 39 |
Toplam İş Yükü | 165 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İnsan zihnine ve davranışlarına karşı yakın bir ilgi uyandırmak, hem eleştirel düşünme becerileri elde etmek (özellikle psikolojik teorileri deneysel kanıt kullanarak değerlendirme becerisi), hem de psikolojiyi kanıta dayalı bir bilim olarak algılamak. | 3 |
2) | İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Yani, davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. | 2 |
3) | Teorik ve uygulama bilgisi edinmek ve temel psikolojik kavram ve bakış açılarını öğrenmek. | 4 |
4) | Bilimsel araştırma yöntemlerini takip ederek yöntem ve veri değerlendirme tekniklerini tanımak (örneğin korelasyona dayalı çalışmalar, deneysel, boylamsal, vaka çalışması). | 5 |
5) | Ölçme ve araştırma yaparken veya gruplarla çalışırken etik duyarlılık göstermek. | 5 |
6) | Psikolojinin temel alanlarını tanımak (bilişsel, gelişim, klinik, sosyal, davranışsal ve biyolojik). | 4 |
7) | Niceliksel ve niteliksel bulguları değerlendirirken, raporlar yazarken ve onları sunarken gerekli becerileri edinmek. | 5 |
8) | Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgiyi kazanmak. | 5 |
9) | Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (sosyoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgilerin alınması ve bu bilgiyi psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. |