PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
PSY2003 Araştırma Yöntemleri I Güz 3 0 3 5

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ARZU KARAKULAK
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi HALE ÖGEL BALABAN
Dr. Öğr. Üyesi ARZU KARAKULAK
Dr. Öğr. Üyesi SENA CÜRE
Opsiyonel Program Bileşenleri: "."
Dersin Amacı: Bu ders psikolojideki araştırma teknikleri ve davranışı araştırmada kullanılan bilimsel yöntemlerin uygulaması ile ilgili gerekli bilgileri içerir. Bu derste ele alınan konulardan bazıları şunlar olacaktır: Davranışın bilimsel yönden anlaşılması, belli başlı araştırma yöntemleri (örneğin, gözlemsel yöntemler, anket araştırması, korelasyon, deneysel desen, ve deneysel olmayan desen), ve araştırma yöntemlerinde pratik yollar (örneğin, güvenirlik ve geçerlik).

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Psikolojiye bilimsel yaklaşım, insan davranışına ortak algı ile psikolojik açıklamalar arasındaki fark belirginleştirilecek.
2. Uygun psikolojik teori ve kanıtlar kullanılarak hipotezleri keşfetmek.
3. Psikolojik kavramların, teorilerin ve kanıtların uygun kullanımıyla yargılamalar oluşturmak.
4. Kavramsal yargıları, özellikle farklı teorik ve kavramsal çerçevelerden çıkarılan psikolojik açıklamaları, karşılaştırmak.
5. Psikologlar tarafından kullanılan bir dizi araştırma stratejileri ve yöntemlerini detaylandırmak, bunların farklarını, faydalarını ve zararlarını bilmek.
6. Psikolojideki bir dizi araştırma yöntemini ve bunların uygun kullanımını sıralamak.

Dersin İçeriği

Bu derste ele alınan belli başlı konular davranışın bilimsel olarak incelenmesi, davranışı çalışmak, ölçme yöntemleri, gözleme dayalı yöntemler, anket araştırmaları, deneysel desen, araştırma planlamak, araştırma önerisinin yazılması, karmaşık deney desenleri, tek denekli, yarı deneysel ve gelişim araştırmaları olacaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş
1) Deney yürütmek
2) Davranışın bilimsel olarak anlaşılması
3) Nereden başlanmalı?
4) Davranışı çalışmak
5) Ölçüm kavramları
6) Konu tekrarı
7) Gözleme dayalı yöntemler
8) İnsanlara kendileri hakkında soru sormak: anket araştırması
9) Deneysel desen
11) Tasarı hazırlamak
12) Karmaşık deney deseni
13) Tek vaka, yarı-deneysel ve gelişimsel araştırma
14) Konu tekrarı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Cozby, P. C., & Bates, S. C. (2020). Methods in Behavioral Research (14th ed.). McGraw-Hill.
Diğer Kaynaklar: "."

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ödev 1 % 10
Projeler 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 24
Ara Sınavlar 2 60
Final 1 39
Toplam İş Yükü 165

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsan zihnine ve davranışlarına karşı yakın bir ilgi uyandırmak, hem eleştirel düşünme becerileri elde etmek (özellikle psikolojik teorileri deneysel kanıt kullanarak değerlendirme becerisi), hem de psikolojiyi kanıta dayalı bir bilim olarak algılamak. 3
2) İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Yani, davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. 2
3) Teorik ve uygulama bilgisi edinmek ve temel psikolojik kavram ve bakış açılarını öğrenmek. 4
4) Bilimsel araştırma yöntemlerini takip ederek yöntem ve veri değerlendirme tekniklerini tanımak (örneğin korelasyona dayalı çalışmalar, deneysel, boylamsal, vaka çalışması). 5
5) Ölçme ve araştırma yaparken veya gruplarla çalışırken etik duyarlılık göstermek. 5
6) Psikolojinin temel alanlarını tanımak (bilişsel, gelişim, klinik, sosyal, davranışsal ve biyolojik). 4
7) Niceliksel ve niteliksel bulguları değerlendirirken, raporlar yazarken ve onları sunarken gerekli becerileri edinmek. 5
8) Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgiyi kazanmak. 5
9) Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (sosyoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgilerin alınması ve bu bilgiyi psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek.