SOSYOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SOC2013 | Aile ve Sosyal Cinsiyet Sosyolojisi | Güz | 3 | 0 | 3 | 5 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. PINAR MELİS YELSALI PARMAKSIZ |
Dersin Amacı: | Ders çağdaş toplumlarda sosyal cinsiyet, aynı zamanda aile düzenlemeleri ve pratiklerilerini analiz etmek için çeşitli sosyolojik yaklaşımı uygular. Ayrıca, aile ve diğer kurumlar arasındaki ilişkileri sosyal cinsiyet perspektifinden analiz eder. Öğrencilerin, karmaşık bir kurum olan aile kurumunu anlamak için kendi aile deneyimleri ve dünyadaki aileleri karşılaştırmalı olarak inceleyerek anlamalarını hedefler. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi tamamlayan öğrenciler aşağıdaki hedefleri gerçekleştirebilir olacaklar: 1. Sosyal ve politik bir kavram olarak toplumsal cinsiyet hakkında bilgi sahibi olur. 2. Toplumsal cinsiyete duyarlı bir bakış açısı geliştirir. 3. Sosyal teorideki kuramsal konuları politika uygulamalarıyla ilişkilendirir. 4. Feminist etiği algılar 5. Toplumsal cinsiyet sosyolojisini belirli ülke vakalarıyla, özellikle de Türkiye'yle ilişkilendirir. |
Ders, aile ve toplumsal cinsiyet çalışmalarının temel kavramlarını tanıtmakta ve toplumsal cinsiyetle ilgili belirli alt alanların daha ileri düzeyde incelenmesi için zemin hazırlamaktadır. Kavramsal çerçeve, klasik ve çağdaş temalara ve konulara dayanan feminist teoriden gelir. Ders üç kavramsal bölüme ayrılmıştır. İlk bölümde, ana kavramlar tanıtılacaktır. Ayrıca bu bölümde, öğrenciler aile ve aile çeşitliliğini tanımlamaya ve ayrıca cinsiyete duyarlı bir bakış açısı kullanmak amacıyla toplumsal cinsiyet deneyimi hakkında tartışmaya teşvik edilecektir. Bu bölümde atanan okuma materyali tartışmalara rehberlik edecektir. Dersin ikinci bölümünde feminizmin iki temel dayanağı, feminist hareketler ve feminist teori tarihsel ve kavramsal bir çerçevede incelenecektir. Dersin son bölümünde toplumsal cinsiyet ve aileyi iş, emek, kalkınma, siyaset ve şiddet gibi sorunsallaştırılmış alanlarla ilişkilendirmektedir. Dersin sonunda öğrencilerin toplumsal cinsiyet ve aile hakkında eleştirel bir bilgiye sahip olmaları ve toplumsal cinsiyete duyarlı bir bakış açısı kazanmaları beklenmektedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giris | Ders planının sunumu ve beklentiler üzerine konuşma/tartışma |
2) | Cinsiyet nedir? | Ders okumalarının yapılması |
3) | Cinsiyeti Kuramsal Olarak Açıklamak | Ders materyallerinin okunması |
4) | Toplumsal Cinsiyet ve İktidar | Ders materyallerinin okunması |
5) | Aile Sosyolojisi | Ders materyallerinin okunması |
6) | Dönüşen Aileler | Ders materyallerinin okunması |
7) | Aile ve Çeşitlilik | Ders materyallerinin okunması |
8) | Aile ve Çeşitlilik | Ders materyallerinin okunması ve kısa değerlendirme yazısının yazılarak sisteme yüklenmesi |
9) | Türkiye'de Evlilik, Hane ve Aile | Ders materyallerinin okunması |
10) | Cinsiyet Eşitliği | Ders materyallerinin okunması |
11) | Cinsiyet Eşitliği-Devam | Ders materyallerinin okunması ve ödevin sisteme yüklenmesi |
12) | Cinsiyet Eşitliği için Sosyal ve Siyasal Hareketler | Sunumlar |
13) | Cinsiyet Eşitliği için Sosyal ve Siyasal Hareketler | Sunumlar |
14) | Cinsiyet Eşitliği için Sosyal ve Siyasal Hareketler | Sunumlar |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Selected References: Seçili kaynaklar: Gender: A sociological reader. Stevi Jackson and Sue Scott (eds.). Routledge. Walby, S. (1998). Theorizing Patriarchy. Blackwell Publishing. Connell, R. W. (2013). Gender and power: Society, the person and sexual politics. John Wiley & Sons. Macionis, J. J. (2017). Sociology. Pearson.(ch 18). Beck, U., & Beck-Gernsheim, E. (2004). Families in a runaway world. The Blackwell companion to the sociology of families. Paetsch, J. J., Bala, N. M., Bertrand, L. D., & Glennon, L. (2004). Trends in the formation and dissolution of couples. The Blackwell Companion to the sociology of families. Weeks, J., Heaphy, B., & Donovan, C. (2004). The lesbian and gay family. The Blackwell Companion to the Sociology of Families, 340-355. Nauck, Bernhard, and Daniela Klaus. "Families in Turkey." Handbook of world families (2005): 364-388. Ortaylı, İlber. Osmanlı toplumunda aile. Vol. 22. Timaş Yayınları, 2009. Gutek, B. A. (2001). Working environments. Encyclopedia of women and gender, 2, 1191-1204 Yelsalı Parmaksız, Pınar Melis (2019) "Siyasal Katılım," Toplumsal Cinsiyet Sosyolojisi, AÖF Yayınları, Eskişehir. Kogacioglu, Dicle. "The tradition effect: Framing honor crimes in Turkey." Differences: a journal of feminist cultural studies 15.2 (2004): 119-151. Sanders, V. (2004). First wave feminism. In The Routledge companion to feminism and postfeminism . Routledge. Thornham, S. (2004). Second wave feminism. In The Routledge companion to feminism and postfeminism. Routledge. Snyder, R. C. (2008). What is third-wave feminism? A new directions essay. Signs: Journal of Women in Culture and Society, 34(1), 175-196. Munro, E. (2013). Feminism: A fourth wave?. Political insight, 4(2), 22-25. Mendes, K., Ringrose, J., & Keller, J. (2018). # MeToo and the promise and pitfalls of challenging rape culture through digital feminist activism. European Journal of Women's Studies, 25(2), 236-246. Weekly reading assignments will be provided on Itslearning. Additional audio-visual sources will be provided thoroughly. Additional materials, articles, films will be available on Itslearning during the semester. Ek makale ve filmler dönem içinde Itslearning'e yüklenecektir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Uygulama | 1 | % 20 |
Ödev | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Proje | 1 | 30 | 30 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 118 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Klasik ve güncel başlıca sosyoloji perspektiflerini öğrenmek ve karşılaştırmak ve bunların hepsini sosyal durumların analizine uygulamak. | 5 |
2) | Yerel ve küresel ölçekte, sosyolojik ve antropolojik bilginin kurulmasında temel metodolojik yaklaşımları belirlemek | 4 |
3) | Sosyal bilimlerde istatistik alanında edinilmiş, teorik ve uygulamalı bilginin kullanılmasını sağlamak | 3 |
4) | Sosyolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere ait temel bilginin alınması (psikoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim ve edebiyat ) ve bu bilgiyi sosyolojik sürecin analiz edilmesinde kullanabilmek | 1 |
5) | Sosyolojik verilerin toplanmasında, yorumlanmasında ve yayınlanmasında bilimsel ve etik prensiplere ilişkin bilgi sahibi olmak, bu prensipleri uygulayabilmek; ve aynı zamanda bu verinin uzmanlar ve ilgili kişilerle etkili iletişim yetenekleri ile nasıl paylaşılacağı becerisini geliştirme | 1 |
6) | Kalitatif ve kantitatif analizler için, bilgisayar programlarını kullanarak sosyolojik bilgiyi analiz etme ve yayımlama yeteneği geliştirmek ve bu alandaki yeni gelişmeleri takip etme tutumu geliştirmek | |
7) | Kent ve kır sosyolojisi ve demografi, siyaset sosyolojisi, toplumsal cinsiyet sosyolojisi, beden sosyolojisi, görsel sosyoloji, iş sosyolojisi, din sosyolojisi, bilgi sosyolojisi ve suç sosyolojisi ile ilgili teorileri tanımlamak ve bu teoriler hakkında bilgi sahibi olmak | 2 |
8) | Felsefi ve tarihi bakış açısına göre sosyolojinin bilimsel bir disiplin olarak nasıl konumlandığı bilgisine sahip olmak | 1 |
9) | Türk toplumundaki sosyal konular üzerine farkındalık sahibi olmak, bu konulara eleştirel yaklaşabilmek ve Türk sosyologlarının çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu bilgileri aktarabilmek | 1 |
10) | Sosyal konular ve küresel sosyal süreçler üzerine farkındalık sahibi olmak ve sosyolojik analizleri kalkınma ve sosyal sorumluluk projelerine uygulamak. | 3 |
11) | Bireysel veya takım üyesi olarak, sosyolojinin çeşitli alanları için araştırma sorusu belirleme, araştırma projesi üretme ve tamamlanmış yazılı rapor hazırlama kabiliyetine sahip olmak | 1 |
12) | Sosyoloji alanında kazanılmış bilginin lise derecesine aktarabilmek |