İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
CEN4017 | Betonarme | Güz | 3 | 0 | 3 | 5 |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi HABİB CEM YENİDOĞAN |
Dersin Amacı: | -Kompozit bir malzeme olan betonarmenin mühendislik özelliklerinin öğrenilmesi. -Betonarmenin elemanların eksenel yükler, kesme kuvvetleri ve eğilme momentleri altında davranışının incelenerek analizlerinin öğrenilmesi. -Betonarme kirişlerin ve kolonların tasarımı için boyutlandırma ve donatı detaylandırması için dikkat edilecek noktalarla birlikte TS-500-2000,ABYYHY-2007 ve TBDY-2018 yer alan koşulların irdelenmesi -Betonarme kolonlarının birleşik etkiler altında tasarımının ve analizinin yapılabilmesi. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; -Betonarmenin malzeme özelliklerinin ve mekanik davranışının derinlemesine öğrenecektir. -Betonarme elemanların birleşik eğilme, eksenel basınç ve eğilme altında davranışının öğrenecektir. -Taşıma gücü yöntemine göre betonarme elemanların tasarımını ve analizlerini yapabilecektir. |
Betonarme inşaat sektöründe yapısal sistemlerin inşasında yaygınca kullanılan çelik ve betondan oluşan kompozit bir malzemedir. Dersin akışı içerisinde sistematik olarak malzeme özellikleri, betonarme yapıların davranış özellikleri, betonarme elemanların analizi ve tasarımında kullanılan yöntemlere yer verilmektedir. Betonarme proje tasarımında ihtiyaç duyulan ilgili konuları kapsayacak şekilde ders içeriği hazırlanmıştır.TS-500, ABYYHY-2007 ve TBDY-2018 yönetmeliklerinde yer alan asgari şartlarda ders kapsamında özellikle vurgulanmaktadır. Öğrencilerin mühendislik yetilerinin geliştirilmesi kapsamında öğrencilerin elemanların dayanım kapasitelerinin hesabı öğrencilere sunulmaktadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | Beton, çelik donatı ve betonarmenin mekanik özellikleri | |
3) | Betonarmenin temel davranışı | |
4) | Yapısal güvenlik; Son limit durumu tasarımının kuralları | |
5) | Eğilme kuvveti altındaki elemanların davranış ve dayanımı | |
6) | Eğilme kuvveti altındaki elemanların davranış ve dayanımı | |
7) | Eğilme yükleri altındaki betonarme kirişlerin tasarımı | |
8) | Eğilme yükleri altındaki betonarme kirişlerin tasarımı | |
9) | Arasınav 1 | |
10) | Kesme yükleri altındaki betonarme elemanların davranış ve dayanımı | |
11) | Kesme yükleri altındaki betonarme elemanların tasarımı | |
12) | Eksenel ve eğilme kuvvetleri altındaki betonarme kolonların dayanımı ve davranışı | |
13) | Arasınav 2 | |
14) | Eksenel ve eğilme yükleri altındaki betonarme kolonların tasarımı |
Ders Notları / Kitaplar: | Ersoy, Özcebe, Tankut. Reinforced Concrete, METU, 2008. Ders koordinatörünün notları Ders içeriğinde yer alan konular ile ilgili makaleler TS 500 Betonarme Yapıların Tasarım ve Yapım Kuralları, TSE, Şubat 2000. TS 498 Yapı Elemanlarının Boyutlandırılmasında Alınacak Yüklerin Hesap Değerleri, TSE, 1997. TBDY-2018, ABYYHY-2007. |
Diğer Kaynaklar: | Ersoy, Özcebe, Tankut. Reinforced Concrete, METU, 2008. Darwin, D., Dolan, C. W., & Nilson, A. H., Design of Concrete Structures, 15th Ed., McGraw-Hill, 2016 TS 500 Betonarme Yapıların Tasarım ve Yapım Kuralları, TSE, Şubat 2000. TS 498 Yapı Elemanlarının Boyutlandırılmasında Alınacak Yüklerin Hesap Değerleri, TSE, 1997. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 4 | % 10 |
Ara Sınavlar | 2 | % 50 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 12 | 3 | 36 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 5 | 70 |
Küçük Sınavlar | 4 | 1 | 4 |
Ara Sınavlar | 2 | 2 | 4 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 116 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık inşaat mühendisliği problemlerinde kullanabilme becerisi. | 5 |
2) | Karmaşık inşaat mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 4 |
3) | İnşaat mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 5 |
4) | İnşaat mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 3 |
5) | Karmaşık inşaat mühendisliği problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 1 |
6) | İnşaat mühendisliği disiplininde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 2 |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; inşaat mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | İnşaat mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın inşaat mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; inşaat mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 2 |