YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GEP0626 | Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | GE-Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi BURCU ALARSLAN ULUDAŞ |
Dersin Amacı: | "Toplumsal cinsiyet çalışmaları disiplinler arası bir çalışma alanıdır. Toplumsal cinsiyet, kişinin toplumsal alanda farklı biçimlerde ve rollerde dahil olduğu çok boyutlu ilişkilere odaklanarak, bir yandan kişisel düzeyde kadınlık ve erkekliğe, öte yandan da toplumsal düzeyde bir “cinsiyet düzenine” vurgu yapar. Sosyolojiden siyaset bilimine, antropoloji, tarih, hukuk, psikoloji, sağlık bilimleri, felsefeye kadar ortak alanları kapsar. Bu dersi tamamlayan öğrenciler, bunların birbirlerini etkileyen unsurlar olduğunu kavrarlar. " |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) Toplumsal cinsiyet çalışmalarına yön veren belli başlı düşünürleri tanır ve eserlerini sıralayabilirler. Kültürel normlar ve cinsiyet kodlarını sorgulayabilirler. 2) Toplumsal cinsiyet çalışmaları ile ilgili disiplinleri sıralayabilir ve örneklerle ilişkilendirebilirler. 3) Türkiye’de ve dünyada toplumsal cinsiyet çalışmalarını kronolojik ve kategorik olarak ifade edebilirler. 4) Konu ile ilintili uluslararası sözleşmeler, raporlar, istatistikler hakkında bilgi sahibi olurlar. 5) Kadınlık ve erkeklik rollerini toplumsal ilişki biçiminde ele alır ve uygularlar. 6) Kadına karşı şiddeti uluslararası alanda tanımlar, kurumsal ve yasal düzenlemeleri bilir. 7) Evrensel anlamda hemen her toplumun kendi özel kültürel, tarihsel ve toplumsal özellikleri ve koşullarıyla şekillenen yargıları olduğunu bilir. Kadın erkek arasındaki eşitsizliği gidermek için yapılan mücadeleyi ve çözüm yollarını öğrenir. Geniş ve küresel bir toplumsal cinsiyet bakış açısı kazanır. |
Toplumsal cinsiyet kavramı, uygarlık tarihi boyunca şekillenişi. Sosyal bilimler, görsel sanatlar, edebiyat ve medyanın toplumsal cinsiyet ile ilişkisi. Uluslararası literatürde ve yasalarda toplumsal cinsiyet eşitliği. Dersimizde, öğretim yöntem ve teknikleri olarak; Vaka Çalışması, Saha Çalışması, İşbirlikçi Öğrenme, Ders, Okuma, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sosyal Aktivite yöntemlerinden faydalanılacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Toplumsal Cinsiyet nedir? Toplumsal cinsiyet çalışmalarına yön veren belli başlı düşünürler ve eserleri. Toplum tarafından yüklenilen fiziksel, düşünsel, duygusal ve davranışsal karakterler. | |
2) | Devlet-toplum-birey ilişkileri ekseninden toplumsal cinsiyet. İktidar, siyasal iktidar, otorite kavramlar, ataerkil sistem, eril tahakküm. | |
3) | Görsel sanatlarda toplumsal cinsiyet kodlarının temsil biçimleri. Sanatta tarihsel süreç içinde eril ve dişil nitelik, uygarlık tarihi boyunca şekillenişi. (Mezepotamya, Mısır, Hitit, Roma, Rönesans) | |
4) | Edebiyatta toplumsal cinsiyet kavramı, kadının konumu ve edebi eserlerde temsil ediliş biçimi.(Woolf, Beauvoir, Adıvar) | |
5) | Dünyada kadın hareketleri. Osmanlı kadın hareketi, Cumhuriyet dönemi kadın hareketi. Birinci, ikinci ve üçüncü dalga feminizm. | |
6) | Özel alan ve kamusal alan kavramları. Ayrımcılık, ayrımcılık, eşitlik. | |
7) | Medya ve toplumsal cinsiyet ilişkisi. Sinema filmleri, diziler, reklamlarda cinsiyet rolleri. | |
8) | Toplumsal cinsiyet vurgusu yapan filmler + ARA SINAV | |
9) | Uluslararası hukuk alanında "ayrımcılık" tanımı. Birleşmiş Milletler-CEDAW(Kadınlara Karşı Her Türlü Ayrımcılığın Önlenmesi Uluslararası Sözleşmesi) 1979 ve Avrupa Birliği -İstanbul Sözleşmesi 2011 | |
10) | Feminizasyon; kamuda, özel sektörde, TBMM’de, üniversitelerde, vb. “Cam tavan” olgusu, kalıp yargılar, istatistikler. | |
11) | Türkiye’de Kadın Hareketi ve Medeni Kanun ve Ceza Kanunu değişikliğine katkıları. I | |
12) | Türkiye’de Kadın Hareketi ve Medeni Kanun ve Ceza Kanunu değişikliğine katkıları. II | |
13) | Başlıca STK’lar ve platformlar üzerinden incelemeler: Mor Çatı, Ka-Der, Uçan Süpürge, Kadının İnsan Hakları Yeni Çözümler, Kadın Cinayetlerini Durduracağız. | |
14) | Ders konularının bir tekrarı, yarıyıl sınavı için uyarı ve yönlendirmeler |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | "Abadan-Unat, N. (1979). Türk Toplumunda Kadın. Türk Sosyal Bilimler Derneği, Ankara Acar, F. & Ertürk, Y. (2011). Kadınların İnsan Hakları: Uluslararası Standartlar, Kazanımlar, Sorunlar In Sancar, S. (eds) Bilgi Üniversitesi p: 281 Acar-Savran, G. (2011). Feminizm (Yeni) Toplumsal Hareketlerden Biri Mi? Feminist Politika, sayı: 10, İstanbul, 2011, s. 20-21 Arat, Y. (1989). The Patriarchal Paradox: Women Politicians in Turkey. N.J., Fairleigh Dickinson University Press, UK Arat, Y. (1994). Toward a Democratic Society, The Women’s Movements in Turkey in the 1980’s. In Women’s Studies Int. Forum, Volume 17, No:2/3 p:241-248, Pergamon, USA. Arat, Y. (2001). Women’s Rights as Human Rights: The Turkish Case. Human Rights Review, Ekim-Aralık, p: 27-34 Arat, Y. (2008) Contestation and Collaboration: Women’s Struggles for Empowerment of Turkey.Kasaba.R.(eds.), In the Cambridge History of Turkey, Volume 4, Turkey in the Modern World, Cambridge University Press, UK, p:388-540. Arın, C. (1995). Türkiye’de Kadının Hukuki Konumu (The Legal Status of Women in Turkey). Istanbul: Women for Women's Human Rights Reports Berktay, F. (1992) Türkiye’de Kadın Hareketleri- Tarihsel Bir Deneyim. p:25 In Kadın Hareketinin Kurumlaşması Fırsatlar ve Rizikolar. Metis Yayınları, İstanbul Berktay, F. (2003). Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Feminizm, Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, Cilt 1, 5. Baskı, İstanbul, İletişim Yayınları, p:349, 350 Berktay, F. (2015). Tarihin Cinsiyeti. Metis Yayınları, İstanbul Bora, A. & Günal, A. (2002). 90’larda Türkiye’de Feminizm. İstanbul, İletişim Yayınları Bora, A. (2011). Feminizm Kendi Arasında, Ankara, Ayizi Yayınları. Bora, A. (2015). Türkiye’de Kadınlar. Ankara, Ayizi Yayınları. Çakır, S. (1994). Osmanlı Kadın Hareketi. Metis Yayınları, İstanbul. Çakır, S. (2013). Erkek Kulübünde Siyaset. Versus Kitap, İstanbul Collin, F. & Kaufer, I. (2015). Feminist Güzergah, Dipnot Yayınları, Ankara. De Beauvoir, S. (1993). İkinci Cins. Payel Yayınevi, İstanbul Diner, Ç. (2018). Gender Politics And Gongos In Turkey. In Turkish Policy Quarterly Volume 16 Number 4 Winter 2018 Donovan, J. (1997). Feminist Teori. İletişim Yayınları, İstanbul. Durakbaşa, A. (1998). Kemalism as Identity Politics in Turkey. In Arat, Z. (eds.), Deconstructing Images of the Turkish Woman. New York: St. Martin Press. Durakbaşa, A. (2000). Halide Edib: Türk Modernleşmesi ve Feminizm. İletişim Yayınları, İstanbul. Duverger, M. (2011). Siyaset Sosyolojisi. Varlık Yayınları, İstanbul. Ertürk, Y. (2004). Role of Men in Gender Agenda Setting. Feminist Review. Cilt: 78, p: 3-21. Ertürk, Y. (2008). Kadın Haklarının Uluslararası Hukuki Çerçevesi. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, Cilt: 11, Sayı: 1, Bahar, p: 49-71. Ertürk, Y. (2015). Sınır Tanımayan Şiddet. Metis Yayınları, İstanbul Gülmez, M. (1972) Kamu Yönetiminde Feminizasyon Olayı article, Kadın Eserleri Kütüphanesi Kandiyoti, D. (2015). Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar. Metis Yayınları, İstanbul Kerestecioğlu, İ. Ö. (2001) 1990’larda Kadın Hareketi: Demokrasi ve Eşitlik Talebi, Türkiye’de ve Avrupa Birliği’nde Kadının Konumu: Kazanımlar, Sorunlar, Umutlar. In Berktay,F. KA-DER Press 2004 , İstanbul. Kovanlıkaya, Ç. (2001). Erkek Parlamentonun Kadın Siyasetçileri. In İlyasoğlu, A & Akgökçe.N, (eds.), Yerli Bir Feminizme Doğru. Sel yayıncılık, İstanbul Lenin, V. İ. (2010). Kadınların Kurtuluşu. Akademi Yayın, İstanbul Mill, John Stuart (2016). Kadınların Özgürleşmesi. Pinhan Yayıncılık, İstanbul Moroğlu, N. (1999). First Decade in Women’s Studies. In Women’s Research and Education Center of the University of Istanbul and Women Studies Association Moroğlu, N. (2009). Kadınların İnsan Hakları Sözleşmesi 30. Yılında. On İki Levha Yayıncılık, İstanbul p:12. Özkazanç, A. (2013). Cinsellik. Şiddet, Hukuk: Feminist Yazılar. Ankara, Dipnot Yayınları Pateman, C. (1993). Kardeşlerarası Toplumsal Sözleşme. Ayrıntı Yayınları, İstanbul Pateman, C. (2017). Cinsel Sözleşme. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, İstanbul Phillips, A. (2015). Demokrasinin Cinsiyeti. Metis Yayınları, İstanbul Sancar, S. (2011). Birkaç Arpa Boyu... 21. Yüzyıla Girerken Türkiye'de Feminist Çalışmalar. Prof. Dr. Nermin Abadan Unat'a Armağan”, Koç Üniversitesi Yayınları Tekeli, Ş. (1982). Kadınlar ve Siyasal Toplumsal Hayat. Birikim Yayınları, İstanbul. Tekeli, Ş. (2010). 1980’ler Türkiyesi’nde Kadın Bakış Açısından Kadınlar. İletişim Yayınları, İstanbul. Toprak, Z. (2014). Türkiye’de Kadın Özgürlüğü ve Feminizm. Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul. Wollstonecraft, M. (2015). Kadın Haklarıın Gerekçelendirilmesi. İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul Woolf, V. (2005). Kendine Ait Bir Oda. İletişim Yayınları, İstanbul. Zihnioğlu, Y., (2003). Kadınsız İnkılap: Nezihe Muhiddin, Kadınlar Halk Fırkası, Kadın Birliği. İstanbul, Metis Yayınları " |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 4 | 52 |
Ödevler | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 115 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Karmaşık mühendislik problemlerine yönelik yazılım proje, süreç ve ürünlerine ait fonksiyonel ve fonksiyonel olmayan özellikleri tanımlayabilmek. | |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılım mimarisi, bileşenleri, ara yüzleri ve sisteme ait diğer alt bileşenleri tasarlayabilmek. | |
3) | Kodlama, doğrulama, sınama ve hata ayıklama konularını da içerecek şekilde karmaşık yazılım sistemleri geliştirebilmek. | |
4) | Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılımı, programın davranışlarını beklenen sonuçlara göre sınayarak doğrulayabilmek. | |
5) | Karmaşık yazılım sistemlerinin çalışması sırasında, çalışma ortamının değişmesi, yeni kullanıcı istekleri ve yazılım hatalarının ortaya çıkması ile meydana gelen bakım faaliyetlerine yönelik işlemleri yapabilmek. | |
6) | Karmaşık yazılım sistemlerinde yapılan değişiklikleri izleyebilmek ve kontrol edebilmek, entegrasyonunu sağlayabilmek, yeni sürümlerini sistematik olarak planlayabilmek ve riskleri yönetebilmek. | |
7) | Disiplin içi ve disiplinler arası takımlarda görev alarak karmaşık yazılım sistemleri yaşam süreçlerini tanımlayabilmek, değerlendirebilmek, ölçebilmek, yönetebilmek ve uygulayabilmek. | |
8) | Karmaşık mühendislik problemlerinde gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında yazılım gereksinimlerini toplama, yazılımı tasarlama, geliştirme, sınama, bakımını yapma konularındaki çeşitli araçları ve yöntemleri kullanabilmek. | |
9) | Temel kalite metrikler tanımlayabilmek, yazılım yaşam döngüsü süreçlerini uygulayabilmek, yazılım kalitesini ölçebilmek, kalite model karakteristiklerini tanımlayabilmek, standartları uygulayabilmek ve bunları karmaşık yazılım sistemlerini analiz etmekte, tasarlamakta, geliştirmekte, doğrulamakta ve sınamakta kullanabilmek. | |
10) | Yazılım mühendisliği ile ortak sınırlara sahip olan matematik, fen bilimleri, bilgisayar mühendisliği, endüstri mühendisliği, sistem mühendisliği, ekonomi, yönetim ve sürdürülebilir kalkınma gibi diğer disiplinler hakkında teknik bilgi kazanabilmek ve bunlar aracılığıyla yenilikçi fikirleri karmaşık mühendislik problemlerinde ve girişimcilik faaliyetlerinde kullanabilmek. | 4 |
11) | Yazılım mühendisliği kültürü ve etik anlayışını kavrayabilmek ve bunları yazılım mühendisliğinde uygulayabilecek temel bilgilere sahip olmak, meslek hayatı boyunca gerekli teknik becerileri öğrenip başarıyla uygulayabilmek. | 3 |
12) | Yabancı dil ve Türkçe kullanarak etkin rapor yazabilmek ve yazılı raporları anlayabilmek, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilmek, etkin sunum yapabilmek, açık ve anlaşılır talimat verebilmek ve alabilmek. | |
13) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları ile mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında bilgi sahibi olmak. | 3 |