HEMŞİRELİK (TÜRKÇE, DOKTORA) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HEM6037 | Fizyopatoloji | Güz | 3 | 0 | 3 | 12 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi HAYAT YALIN |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, normal insan vücudunun işleyişi ile birlikte normalden sapmalarda bu durumun patolojisini anlayabilme ve oluşan bu fizyopatolojik durumun hasta üzerindeki etkisini belirleyebilme, gidermek için eyleme geçebilme bilgi ve becerisini kazandırmaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu ders sonunda 1. Öğrenci hasta üzerine normalden sapmaları belirleyebilir. 2. Öğrenci anormal durumların fizyopatolojisini bilebilir. 3. Hasta üzerinde oluşan fizyopatolojik durumları ortadan kaldırmaya yönelik eylem planlayabilir. |
Bu ders Homeostazis ,Hücrede adaptif değişiklikler ve fizyopatolojik süreçler ,Fizyopatolojik kavramlarStress ve ilişkili bozukluklar Cerrahi stres mekanizması ve ilişkili bozukluklar, Ortaya çıkan sorunlar, İnflamasyon-Yara-yanık ile ilişkili bozukluklar, Normotermi Hipotermi-Hipertermi ile ilişkili bozukluklar,Glikozemi ile ilişkili bozukluklar,Ortaya çıkan sorunlar ve KT Tedavi -bakım Ağrı ile ilişkili bozukluklar,Solunum sistemi ile ilişkili bozukluklar Böbrek sistemi ile ilişkili bozukluklar,Kalp ve damar sistemi ile ilişkili bozukluklar Hemotolojik system ile ilişkili bozukluklar konularını içerir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | HEM5037 dersine giriş. Ödev teslim tarihlerine ilişkin bilgilendirme | |
2) | Fizyopatolojiye giriş – Temel Fizyoloji konuları İnsan vücudunun yapı düzeyleri | |
3) | Homeostazis Hücrede adaptif değişiklikler ve fizyopatolojik süreçler | |
4) | Fizyoptolojik kavramlar1 Stress VE ilişkili bozukluklar Cerrahi stres mekanizması ve ilişkili bozukluklar. Ortaya çıkan sorunlar ve KT Tedavi -bakım | |
5) | İnflamasyon-Yara-yanık ile ilişkili bozukluklar Ortaya çıkan sorunlar ve KT Tedavi –bakım | |
6) | Normotermi Hipotermi-Hipertermi ile ilişkili bozukluklar Glikozemi ile ilişkili bozukluklar. Ortaya çıkan sorunlar ve KT Tedavi -bakım | |
7) | Ara Sınav | |
8) | Ağrı ile ilişkili bozukluklar Ortaya çıkan sorunlar ve KT Tedavi -bakımı | |
9) | Solunum sistemi ile ilişkili bozukluklar Sistemin değerlendirilmesi Yakınma, gözlem, semptom, bulgudan yola çıkarak klinik karara varma:Tanı koyma Tanının Fizyopatolojisi,Tanıya yönelik KT tedavi ve bakım. Asit baz dengesi ile ilişkili bozukluklar | |
10) | Böbrek sistemi ile ilişkili bozukluklar Sistemin değerlendirilmesi Yakınma, gözlem, semptom, bulgudan yola çıkarak klinik karara varma:Tanı koyma Tanının Fizyopatolojisi,Tanıya yönelik KT tedavi ve bakım Sıvı elektrolit ile ilişkili bozukluklar | |
11) | Kalp ve damar sistemi ile ilişkili bozukluklar Sistemin değerlendirilmesi Yakınma, gözlem, semptom, bulgudan yola çıkarak klinik karara varma:Tanı koyma Tanının Fizyopatolojisi,Tanıya yönelik KT tedavi ve bakım İnfaktüs ve DVT | |
12) | Hemotolojik system ile ilişkili bozukluklar – Sistemin değerlendirilmesi Yakınma, gözlem, semptom, bulgudan yola çıkarak klinik karara varma:Tanı koyma Tanının Fizyopatolojisi, Tanıya yönelik KT tedavi ve bakım Hipovolemik şok | |
13) | Bir hafta izlenen farklı vakaların sunulması ve hastalık fizyopatolojilerinin tartışılması | |
14) | Dersi değerlendirme, öğrenci görüş ve önerilerini tartışma |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Eti Aslan, F Olgun N (2017) (Eds). Fizyopatoloji. Akademisyen Kitabevi, Ankara. 2. Rebar CR,Heimgardner NM, Gersch CJ (2019): Eds Fizyopatoloji: Çeviri Editörleri Güler S, Bulut H, Karadağ M. 6 Baskı Ankara 2021. 3. Richards, A, Edwards, S (2014). Essential Pathophysiology For Nursing And Healthcare Students. McGraw-Hill Education. 4. Rogers,MA, Scott,WN (2011) Nurses! Test Yourself In Pathophysiology.McGraw-Hill Open University Press. 5. Capriotti T (2016) Pathophysiology Made Incredibly Visual! (Vol. 3rd). Wolters Kluwer Health. 6. Silbernagl S, Lang F, Gay R, Rothenburger A, O’Sullivan G (2016). Color atlas of pathophysiology. [electronic resource] (3rd ed.). Thieme. 7. Marshall P, Gallacher B, Jolly J,Rinomhota S (2017). Anatomy and Physiology in Healthcare. Scion Publishing. 8. Eti Aslan F, Karakovan A (2022) Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. 6. Baskı Akademisyen Kitabevi, Ankara 9. Guyton Tıbbi Fizyoloji Ed. John E. Hall 13. Baskı (çeviri: BÇ Yeğen, İ Alican, Z Solakoğlu, 2017) Güneş Tıp Yayınevi ISBN:9789752776623 |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 74 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Hemşirelik alanındaki bilgilerini beceriye dönüştürebilmek, kapsamlı ve çağdaş bilgi, yaratıcı ve eleştirel düşünebilme becerisine sahip olmak. | |
2) | Sağlık bakımı uygulamalarında etik ilke ve kurulların birey ve toplum için önemini bilmek. | |
3) | Ulusal ve uluslararası düzeyde birey, aile ve toplumun sağlık sorunlarına ve bakım gereksinimlerine duyarlı, sağlığı koruma, geliştirme ve sağlık sorunlarının çözümüne yönelik toplum destekli, multidisipliner yaklaşımlı yöntemleri kullanabilmek. | |
4) | Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahip olmak. | |
5) | Hemşirelik alanındaki güncel mesleki bilişim ve bakım teknolojilerini çok ileri düzeyde kullanabilmek, yeni çözümler üretebilmek. | |
6) | Hemşireliğin kavram, ilke ve yöntemlerine ilişkin bilgiye erişebilmek, değerlendirebilmek, bilimsel araştırma yapabilmek, kazandığı bilgi ve becerileri uygulama alanına aktarabilmek. | |
7) | Kanıta dayalı uygulamaları takip etmek ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapmak. | |
8) | Mesleki uygulamalarında, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarındaki gelişim ve değişimleri izlemek. | |
9) | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma ve projelerde rol almak. | |
10) | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirmek. | |
11) | Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapmak. | |
12) | Sağlık alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalar yapmak. |