EĞİTİM TEKNOLOJİSİ (TÜRKÇE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ISM6012 Uygulamalı İleri Karar Verme Güz
Bahar
3 0 3 12
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi SAİT GÜL
Dersin Amacı: Karar verme, mevcut alternatifler arasında seçim yapma eylemidir ve iş hayatında, operasyonların her aşamasında kararlar alınır. Bu nedenle yönetimde hayati bir süreç ve rekabetin temel unsurlarından biri olarak kabul edilmektedir. Bundan dolayı, şirketler gelişmiş karar verme tekniklerini kullanmaya zorlanmaktadır. Yöneticilik becerilerini geliştirmek isteyen İşletme ve Endüstri Mühendisliği öğrencileri, karar verme konusunda pratik deneyimlere sahip olmalı ve karar verme araçlarından nasıl yararlanacaklarını bilmelidir. Bu ders ile karar vermede ileri yöntemler öğretilecek ve bilgisayar uygulamaları ile pratikte yer alan sorunların çözümlenmesi gösterilecektir. Bu dersin amacı, karar verme modellerini oluşturma ve karar verme sürecine dahil olan endüstriyel ve yönetimsel problemlerdeki seçeneklerin nasıl değerlendirileceğine dair beceri kazandırmaktır. Öncelikle, grup karar vermede kullanılan sosyal seçim teorisinden bahsedilecek, daha sonra bireysel çok kriterli karar verme yöntemleri anlatılacak ve grup ortamında bu yöntemlerin nasıl uygulanacakları ve bulanık mantığın bu alandaki kullanımları öğretilecektir. Bu derste, ilgili literatürde yayınlanmış çalışmalar öğrenciler tarafından sunulacak ve endüstriyel örnekler paylaşılacaktır. Öğrenciler, problemlerin alternatiflerini değerlendirmek için yazılım araçları yardımıyla endüstriyel ve yönetimsel karar verme problemlerinin nasıl ele alınacağını öğreneceklerdir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi aldıktan sonra aşağıdakileri yapabiliyor olacaksınız:
1. Oylama ve sosyal seçim teorileri hakkında bilgi edinme,
2. Temel karar analizi tekniklerini uygulama,
3. Yönetimsel karar sorunlarının tanımlanması ve modellenmesi,
4. Nicel teknikler ile sorunların analizi ile karar desteği sağlama,
5. Grup ortamında kararların modellenmesi ve çözümü,
6. Belirsizlik ortamında kararların modellenmesi ve çözümü,
7. Modern karar bilimi yazılımlarını kullanarak analizler yapma.

Dersin İçeriği

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Karar Bilimine Giriş
2) Sosyal Seçim Teorisi - I
3) Sosyal Seçim Teorisi - II
4) Sosyal Seçim Teorisi - III
5) Makale Anlatımı - I
6) Çok Kriterli Karar Verme (ÇKKV) – Klasik Yöntemler, TOPSIS
7) Çok Kriterli Karar Verme (ÇKKV) – AHP, PROMETHEE
8) Grup Ortamında ÇKKV
9) Makale Anlatımı - II
10) Bulanık Ortamda ÇKKV - I
11) Bulanık Ortamda ÇKKV - II
12) Birikimli Kanı Dereceleri Yaklaşımı
13) Uzlaşı Oluşturma & Uzmanların Ağırlıklandırılması
14) Proje Sunumları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Hwang, C.L., Lin, M.J. (1987). Group Decision Making under Multiple Criteria, Springer-Verlag Berlin Heidelberg.
• Figueira, J., Greco, S., Ehrgott, M. (2005). Multiple Criteria Decision Analysis: State-of-the-Art Surveys, Springer Science + Business Media, Inc., Boston.
• Yıldırım, B.F., Önder, E. (2015). Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri, Dora Basım-Yayın, Bursa.
• Yoon, K.P., Hwang, C.L. (1995). Multiple Attribute Decision Making: An Introduction, Sage Publications California.
• Kahraman, C. (2008). Fuzzy Multi-Criteria Decision Making, Springer Science+Business Media, Boston.
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 2 % 20
Final 1 % 40
Rapor Teslimi 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 10 140
Sunum / Seminer 3 3 9
Rapor Teslimi 1 120 120
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 311

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Eğitim teknolojisi alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri kavrama ve eğitim ile ilişkilendirebilmek.
2) Eğitim teknolojisinin diğer disiplinler ile olan ilişkilerini kavrama ve bu ilişkiler çerçevesinde olası uygulamalar ile ilgili fikirlerini ifade edebilmek.
3) Eğitim teknolojisi alanına yenilik getiren yeni bir düşünce, yöntem veya uygulama tasarlayabilme, geliştirebilme ve değerlendirebilme
4) Disiplinlerarası bakış açısını kullanarak eğitim teknolojisi alanında özgün araştırmalar yönetebilme
5) Eğitim teknolojisi alanında özgün bir konuyu bilimsel araştırma yöntemleri ilkeleri çerçevesinde bağımsız veya işbirliği içerisinde araştırabilme, elde ettiği sonuçları araştırma raporu olarak sunabilme
6) Eğitim teknolojisi alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşleri savunabilme
7) Eğitim teknolojisi alanındaki uzmanlar ile yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilme
8) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak eğitim teknolojisi ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme.
9) Eğitim teknolojisi alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri takip ederek, toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunabilme.
10) Eğitim teknolojisi ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme.
11) Eğitim teknolojisi alanında bir bilimsel makaleyi ulusal/uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alandaki bilgi birikimine katkı getirebilme.
12) Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.